Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Van der Zande en team winnen voor tweede jaar op rij Rolex 24 At Daytona (lang)

200126 Daytona Finish 10
Voor het tweede jaar op rij winst voor de Konica-Minolta-WTR-Cadillac inclusief Renger van der Zande

Voor het tweede jaar op rij heeft het Konica-Minolta-WTR-team de Rolex 24 At Daytona gewonnen. Om 13.40 uur lokale tijd stuurde Kamui Kobayashi de Cadillac DPi met het startnummer 10 als winnaar over de eindstreep. Daarmee zorgde hij wederom voor succes voor zichzelf en zijn teamgenoten Renger van der Zande, Ryan Briscoe en Scott Dixon. Voor Kobayashi en Van der Zande is het de tweede opeenvolgende overwinning in de klassieke lange-afstandsrace in Florida. Dixon won eerder in 2006 en 2015, beide keren met Ganassi. Voor Wayne Taylor Racing is het de derde zege na 2017 en vorig jaar. Het totaal van 833 ronden is een record, een verbetering van het aantal van 808 ronden in 2018. In de LMP2-klasse was de overwinning voor DragonSpeed. In GTLM won de nummer 24-BMW van John Edwards, Augusto Farfus, Chaz Mostert en Jesse Krohn na een spannend laatste uur, waarin Krohn de beide Porsches achter zich wist te houden. De GTD-winst was voor de Paul Miller Racing-Lamborghini van Madison Snow, Bryan Sellers, Corey Lewis en Andrea Caldarelli. Daarmee herhalen zowel BMW als Lamborghini hun GT-overwinningen van vorig jaar in Daytona. De nummer 3-Corvette met Nicky Catsburg werd vierde in GTLM, de Black Swan-Porsche met Jeroen Bleekemolen werd vijfde in GTD. De Grasser-Lamborghini met Steijn Schothorst eindigde als 14e in de GTD-klasse na langdurige problemen met de brandstofpomp.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Jensen Larson, Rolex/Stephan Cooper

Gezien de pure snelheid van de Mazda's en de Acura's ging de Cadillac DPi van Wayne Taylor Racing niet direct als favoriet de 24-uursrace in. Naarmate de race zich ontvouwde en de Mazda's terugvielen door straffen en de Acura's door aanrijdingen en andere pech, kwam de nummer 10-DPi gestaag naar voren, nadat Kamui Kobayashi met een sterk optreden aan het eind van de middag al het potentieel had laten zien. In de nacht reed het team urenlang aan de leiding, met opnieuw een goede prestatie van Kobayashi en een zeer sterke drievoudige stint van Van der Zande, die daarmee een flink aandeel had in het succes. Een fout van Ryan Briscoe, die in de ochtend ondanks een rood licht de pits uitreed en daarvoor een forse straf van een minuut kreeg, leek al het voorbereidende werk teniet te hebben gedaan, maar daarna herstelde het viertal zich op overtuigende wijze en kwam daarmee voor het tweede jaar op rij als winnaar in Daytona over de eindstreep. En waar het vorig jaar nog een overwinning in een vanwege de regen lange tijd geneutraliseerde en voortijdig afgebroken race was, was er nu dus zelfs een nieuw afstandsrecord, een verbetering van het voorgaande record met maar liefst 25 ronden.

200126 Daytona Finish Kobayashi
Kamui Kobayashi komt als winnaar over de finishlijn

Met een achterstand van 1:05,426 minuten eindigde de pole-winnende nummer 77 Mazda van Oliver Jarvis, Tristan Nuñez en Olivier Pla op de tweede plaats. Tijdens de laatste twee uur was al wel duidelijk dat de kans op de overwinning nagenoeg verkeken was, tenzij de WTR-Cadillac in de slotfase nog problemen zou krijgen, wat dus echter niet het geval was. De derde plaats was, na een sterk optreden voor de zwart-met-gele JDC-Miller Motorsports-Cadillac van Sébastien Bourdais, Loïc Duval en João Barbosa, ook nog in dezelfde ronde als de winnende WTR-Cadillac. De best geklasseerde Acura, de nummer 6 van titelverdedigers Dane Cameron en Juan Pablo Montoya en Simon Pagenaud, eindigde met vijf ronden achterstand op de vierde plaats.

In de LMP2-klasse leidde de PR1-Mathiasen-Motorsports-Oreca van Ben Keating, Simon Trummer, Nick Boulle en Gabriel Aubry lange tijd, maar met nog zo'n 6,5 uur te gaan raakte Keating tijdens zijn stint de muur, wat een verlies van drie ronden voor reparatie tot gevolg had. Daarmee kon de nummer 81-DragonSpeed-Oreca van Ben Hanley, Henrik Hedman, Colin Braun en Harrison Newey de leiding overnemen en dit team reed vervolgens de overwinning naar huis. Ook DragonSpeed herhaalde daarmee de klassezege in Daytona van vorig jaar. Ditmaal was een lekke band eigenlijk het enige probleem voor de renstal. De PR1-Mathiasen-Oreca eindigde als tweede, voor de nummer 18-Era Motorsport-Oreca van Kyle Tiley, Dwight Merriman, Ryan Lewis en Nic Minassian.

200126 Daytona Finish strijd GTLM
Spannende strijd tussen BMW en Porsche in GTLM, met winst voor BMW

Een BMW tegen twee Porsches, dat was in de laatste uren van de race het beeld van de strijd om de overwinning in de GTLM-klasse. Tot in het laatste uur werd er een aantal malen op spectaculaire wijze van positie gewisseld, waarbij ook de pitstops een rol speelden. Doordat Jesse Krohn in de BMW bij zijn laatste stop wat minder lang hoefde te tanken, kwam hij voor de Porsches weer de baan op. Vervolgens maakten Earl Bamber in de nummer 912-Porsche en Nick Tandy in de 911-Porsche elkaar het leven zuur, waardoor Krohn iets kon uitlopen en voor het tweede jaar op rij de GTLM-klassezege voor BMW in Daytona binnenhaalde. De Porsche van Laurens Vanthoor, Earl Bamber en Mathieu Jaminet eindigde als tweede, de 911 van Nick Tandy, Matt Campbell en Fred Makowiecki werd als derde geklasseerd.

DAYT20sc 09597
Vierde plaats voor Nicky Catsburg bij de racepremière van de nieuwe Corvette

Op een ronde achterstand kwam de nummer 3-Corvette van Nicky Catsburg, António García en Jordan Taylor als vierde over de eindstreep. "We hebben niet veel om teleurgesteld over te zijn", zei Catsburg. "Iedereen die aan deze Corvette gewerkt heeft bij het testen en ontwikkelen van de auto kan trots zijn. Met een nieuwe auto naar Daytona te komen en dan zo lang kans te maken op de overwinning is opmerkelijk. Dat heb ik in het verleden heel anders meegemaakt... Het is iets om trots op te zijn. Natuurlijk is het jammer dat we net naast het podium geëindigd zijn, maar we kunnen tevreden zijn met de eerste race. We hadden aan het eind de snelheid niet, zeker niet ten opzichte van de BMW, die ging echt ongeveer op zijn achterwielen, zoveel vermogen hadden ze! We hebben wat tijd tussen nu en Sebring om dingen te verbeteren. Over mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het een geweldig team is, een heel mooie auto en erg fijne mensen. Ik heb er echt van genoten! Over mijn prestatie heb ik wat gemengde gevoelens. Met de snelheid ben ik wel tevreden, maar er waren wat foutjes die niet hadden mogern gebeuren. Al met al kunnen we uiteindelijk echter best tevreden zijn." De Risi-Ferrari had ook nog een tijdlang zicht op een podiumplaats, maar viel in het voorlaatste uur uit als gevolg van een klapband rechts achter, die voor flink wat schade zorgde.

200126 Daytona finish GTD
Titanenstrijd tussen Lamborghini-rijders Mapelli en Caldarelli in GTD

In GTD was er in het laatste uur een titanenstrijd tussen Marco Mapelli in de nummer 44-GRT-Magnus-Lamborghini en Andrea Caldarelli in de nummer 48-Paul Miller-Lamborghini. De twee Italianen, vorig jaar teamgenoten in de Blancpain-serie, gaven elkaar geen duimbreed toe, terwijl zich ook Mirko Bortolotti in de WRT-Audi nog in de strijd mengde. Uiteindelijk trok Caldarelli aan het langste eind en zorgde voor de winst voor het Paul Miller Racing-team, samen met Madison Snow, Bryan Sellers en Corey Lewis. Voor Lamborghini was het de derde GTD-klassezege in Daytona op rij, na de successen van het Oostenrijkse GRT Grasser Racing Team, ondermeer met Rik Breukers, in 2018 en 2019. De GRT-Magnus-Lamborghini van Mapelli, Spencer Pumpelli, John Potter en Andy Lally eindigde als tweede, de WRT-Audi van Bortolotti, Rolf Ineichen, Daniel Morad en Dries Vanthoor werd op een ronde als derde geklasseerd.

200126 Daytona Finish 54
Uiteindelijk toch nog de vijfde plaats voor de Black Swan Racing-Porsche

Na het moeilijke begin van het weekeinde kwamen Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten met de Black Swan-Porsche nog goed terug, ze eindigden achter de Wright Motorsports-Porsche als vijfde en waren daarmee het tweede Porsche-team in de klasse. Bleekemolen begon zijn relaas met de complimenten aan Renger van der Zande: "Fantastisch om te zien wat hij heeft gedaan! Ze vlógen ons voorbij, iedere keer als hij aan het stuur zat. Ik heb een paar stints van hem gezien en ik denk echt dat hij de grootste bijdrage aan deze overwinning heeft geleverd! 's Morgens reed hij gewoon het hele veld op een rondje, echt niet normaal! Heel knap! Vorig jaar was het natuurlijk een beetje een gekke race, maar toen was het ook gewoon verdiend, maar dit was bizar goed. Echt heel knap, vanaf het begin, al zijn stints waren gewoon uitmuntend. Gaaf om te zien! Onze race was ook wel okay, natuurlijk zonder vrije training. Ik kende de auto nog niet echt heel goed: ik zat tijdens de race nog een beetje te zoeken waar alle knoppen zaten en zo. De snelheid zat er heel goed in. Helaas ging de diffusor op een bepaald moment kapot. Daar hebben we veel downforce mee verloren en zo werd het moeilijker. Ook lag de spiegel eraf, wat in het verkeer lastig was. Op het einde waren zelfs beide spiegels eraf! Al met al mogen we echter niet ontevreden zijn: donderdag waren we al vluchten aan het omboeken om naar huis te gaan, en uiteindelijk worden we vijfde. Als we een perfecte race hadden gehad, hadden we meegedaan voor de overwinning, want de snelheid was er. Ik heb zelfs een paar keer met de kopgroep meegereden, dat ging goed. Het blijft een mooie race hier, ik heb ervan genoten en een mooi weekeinde gehad!"

Steijn Schothorst en zijn teamgenoten in de nummer 11-GRT-Lamborghini kenden een moeilijke race waarin vanwege problemen met de brandstofpomp heel veel tijd verloren ging
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet