Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Kleine verschillen halverwege Rolex 24 At Daytona

200126 Daytona halverwege opening
Nachtelijk spektakel in Daytona

Zoals te verwachten zijn ook na twaalf uren racen de onderlinge verschillen in de 58e editie van de Rolex 24 At Daytona nog klein. De nummer 5-JDC Miller Motorsports-Cadillac van João Barbosa, Sébastien Bourdais en Loïc Duval rijdt aan de leiding, op 14 seconden van de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac met Ryan Briscoe, Scott Dixon, Kamui Kobayashi en Renger van der Zande. In LMP2 heeft de PR1-Mathiasen Motorsport-Oreca met Nick Boulle, Gabriel Aubry, Ben Keating en Simon Trummer inmiddels een ronde voorsprong. In GTLM heeft de BMW van Jesse Krohn, John Edwards, Chaz Mostert en Augusto Farfus een nipte marge op de beide fabrieks-Porsches. In GTD reed de Pfaff-Porsche met Dennis Olsen, Zach Robichon, Lars Kern en Patrick Pilet het grootste deel van de eerste helft op kop, maar viel net voor halverwege terug door een langere pitstop, waarmee de Paul Miller-Lamborghini van Bryan Sellers, Madison Snow, Corey Lewis en Andrea Caldarelli de leiding in de klasse in handen kreeg.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Jensen Larson, Rolex/Stephan Cooper

200126 Daytona halverwege 77
De nummer 77-Mazda leidde lange tijd, maar verloor terrein na een 'drive-through' voor inhalen onder geel

Het meest opmerkelijke feit in de prototype-klasse was de aanrijding tussen Harry Tincknell in de nummer 55-Joest-Mazda en Helio Castroneves in de nummer 7-Penske-Acura in het derde uur van de wedstrijd. Tincknell was bij een inhaalpoging iets te optimistisch en kon de aanrijding niet voorkomen, waarop de Acura – overigens al voor de tweede keer dit weekeinde na de kwalificatiecrash van Ricky Taylor – in de bandenstapels van de Busstop belandde. De Mazda kreeg daarop een drive-through-penalty, maar kon de race voortzetten, terwijl de Acura naar de garage moest voor een langdurige reparatie. Daarmee verloor het Penske-team 39 minuten, een volledige stint. Met 23 ronden achterstand keerde de auto terug in de race. Ook voor de andere Mazda, de pole-winnende nummer 77-auto, was er straf vanwege een inhaalactie onder geel in het elfde uur van de race.

200126 Daytona 10 pitstop
Pitstop voor de WTR-Cadillac met Renger van der Zande

Vooraan zijn met name de beide Cadillacs van JDC Miller Motorsports en Wayne Taylor Racing snel. In de WTR-Cadillac liet Kobayashi een aantal spectaculaire acties zien, terwijl ook Renger van der Zande goed presteerde. Het WTR-team maakte gebruik van de neutralisatie in het elfde uur, veroorzaakt door het stilvallen van de GEAR-Lamborghini, voor het wisselen van de remmen, waarmee zo relatief minder tijd verloren ging. Daarop kon Loïc Duval in de nummer 5-JDC-Miller-Cadillac de leiding nemen en een kleine voorsprong opbouwen. Met de beide Cadillacs op de eerste twee plaatsen, de beide Mazda's daarachter en de nummer 31-Action Express-Whelen Cadillac van Felipe Nasr, Mike Conway, Pipo Derani en Filipe Albquerque op de zesde plaats rijden de eerste zes auto's nog in dezelfde ronde.

In LMP2 leidt de nummer 52-PR1-Mathiasen Motorsports-Oreca al vanaf het begin van de wedstrijd nagenoeg zonder onderbreking. Dit team kent een ogenschijnlijk probleemloze race en heeft ook het voordeel dat Ben Keating verreweg de sterkste prestatie van alle – voor ieder team verplichte – rijders met 'brons'-status liet zien. De PR1-Mathiasen-Oreca kon een voorsprong van een ronde opbouwen toen Aubry zienderogen wegreed bij Henrik Hedman, de 'brons'-rijder die op dat moment in de DragonSpeed-auto op de tweede plaats reed. De Era-Motorsport-Oreca als derde heeft al zeven ronden achterstand.

200126 Daytona halverwege Catsburg
Nummer 3-Cadillac met Nicky Catsburg op de banking

BMW, vorig jaar GTLM-klassewinnaar in Daytona, heeft halverwege wederom de leiding in GTLM in handen met de nummer 24-auto van Krohn/Edwards/Mostert/Farfus. Kort daarachter volgen de beide fabrieks-Porsches, de nummer 912 van Bamber/Vanthoor/Jaminet en de nummer 911 van Tandy/Makowiecki/Campbell. De debuterende Corvette C8.R van Nicky Catsburg en teamgenoten António García en Jordan Taylor rijdt op de vierde plaats na wat tijdverlies, opgelopen nadat Catsburg in een aanrijding met Pedro Lamy in de nummer 98-Aston Martin uit de GTD-klasse betrokken raakte. Ook de Risi-Ferrari van James Calado, Alessandro Pier Guidi, Daniel Serra en Davide Rigon rijdt nog in dezelfde ronde. De tweede BMW, de nummer 25-auto van Bruno Spengler, Connor De Phillippi, Philip Eng en Colton Herta, liep een gescheurde olieleiding op als gevolg van het rijden over brokstukken op de baan. De reparatie kostte 13 ronden. De nummer 4-Corvette van Oliver Gavin, Tommy Milner en Marcel Fässler staat al lange tijd in de pits vanwege een olielek, maar volgens Corvette wil het team de auto nog wel terug in de race brengen.

200126 Daytona halverwege 54
De Black Swan-Porsche met Jeroen Bleekemolen

In GTD vormen de Paul Miller-Lamborghini van Bryan Sellers, Madison Snow, Corey Lewis en Andrea Caldarelli, de WRT Speedstar-Audi van Mirko Bortolotti, Rolf Ineichen, Daniel Morad en Dries Vanthoor en de GRT-Magnus-Lamborghini van Marco Mapelli, Spencer Pumpelly, John Potter en Andy Lally halverwege de race de top drie. De Pfaff-Porsche reed urenlang probleemloos aan de leiding, maar verloor de kopppositie aan het eind van het twaalfde uur door een iets langere pitstop met rijderswissel. De nummer 54-Black Swan-Porsche met Jeroen Bleekemolen, na de chassiswissel als laatste gestart, rijdt op de 13e plaats met twee ronden achterstand op de leider in de klasse. De GRT-Grasser Lamborghini met Steijn Schothorst liep forse achterstand op door problemen met de motor. De auto staat inmiddels voor de tweede keer in de race 'achter de muur' voor reparatie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet