Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: 58e Rolex 24 At Daytona gestart

200125 Daytona Start
Start van de prototype-divisie met Jarvis in de Mazda op kop

Strakblauwe lucht, graad of twintig en een zonnetje erbij: onder ideale omstandigheden ging de 58e editie van de Rolex 24 At Daytona om 13.40 uur lokale tijd (19.40 uur in Nederland) van start. Een schril contrast met het grauwe weer van vorig jaar, toen de race in de nacht lange tijd werd onderbroken en ook voortijdig moest worden gestaakt vanwege de regen. Voor dit weekeinde is er in het geheel geen regen in het vooruitzicht, waarmee dat probleem in ieder geval uit de wereld is.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Jensen Larson

Alle 38 ingeschreven auto's gingen regulier van start, dus inclusief de nummer 38-Performance Tech Motorsports-Oreca uit de LMP2-klasse, waarmee Don Yount gisteren tijdens de afsluitende vrije training in de Busstop ondersteboven ging, opnieuw een slachtoffer van de schijnbaar wat merkwaardig geplaatste kerbstone bij het ingaan van de chicane. Die speelde ook gisteren in de IMSA Michelin Pilot Challenge-race een rol, toen Scott Maxwell een kwartier voor het einde zijn Ford Mustang op het dak rolde.

Na ruim een uur racen en de eerste twee pitstopreeksen leidt de pole-winnende numer 77-Mazda DPi met Oliver Jarvis, gevolgd door de nummer 31-Action Express-Whelen-Cadillac DPi met Felipe Nasr en de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi van Ryan Briscoe. In LMP2 doet pole-sitter Ben Keating in  de nummer 52-PR1 Mathiasen Motorsports-Oreca het meer dan voortreffelijk. "Hij is inmiddels al in een ander postcodegebied", grapte IMSA Radio-verslaggever John Hindhaugh, verwijzend naar de riante voorsprong van Keating. In de beide GT-klasses leidt een Porsche, de nummer 911 met Nick Tandy in GTLM en de nummer 9-Pfaff-Porsche met Zach Robichon in GTD. De enige Nederlandse startrijder was Steijn Schothorst in de nummer 11-GRT-Grasser-Lamborghini, die als vijfde startte, maar geen onnodige risico's nam en daardoor wat terrein moest prijsgeven. Daarna maakte hij weer de nodige plaatsen goed. Noemenswaardige incidenten waren er nog niet.

200125 Daytona Start 2
Ideale omstandigheden voor de start van de race


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet