Retro: John Bosch met Ferrari in Historische Formule 1 kampioenschap
“Vorig jaar hebben we met de 312 T3 als test de laatste TGP race van het seizoen op Estoril in Portugal gereden. Dat werd een geweldig weekend en dus doen we dit jaar het hele kampioenschap”, aldus Bosch, die de afgelopen jaren uitstekende resultaten boekte in de endurance racerij. In 2003 werd hij met Jan Lammers wereldkampioen sportscars en finishte hij als zesde in de 24 uur van Le Mans. Vorig werd hij met de Barron Ferrari 575 GTC tweede in de 12 uur van Sebring en tweede in de eindstand van de Le Mans Endurance Series. “Toch voorzagen we dat de door Ferrari voorgestelde ontwikkeling van de 575 GTC niet voldoende zou zijn om te concurreren met de nieuwe Maserati, Corvette en Aston Martin. Dat is inmiddels ook wel gebleken.”
En zo koos Bosch ervoor om dit jaar de 24 uur van Le Mans weer samen met Jan Lammers en diens Racing for Holland team te rijden, terwijl hij met Barron Racing de uitdaging is aangegaan om van de Ferrari 312 T3 weer een winnaar te maken. De auto won in 1978 in handen van de Argentijn Carlos Reutemann Grand Prix races op Long Beach, Brands Hatch en Watkins Glen, terwijl Gilles Villeneuve in Montreal zegevierde. “Dit project is een heel avontuur”, lacht Bosch, “want reserveonderdelen zijn amper te vinden en lastig te maken. In het geval van een Ferrari is namelijk alles uniek: de motor, de versnellingsbak, alles. We hebben echter geluk dat twee Ferrari monteurs uit die tijd al jaren deel uit maken van ons team. Hun kennis, ervaring en netwerk zijn goud waard. Bovendien krijgen we veel steun van de fabriek, die vinden het namelijk prachtig dat we dit doen en assisteren ons met het vinden van originele tekeningen en onderdelen en dat helpt enorm.”
Bosch beschikt bovendien over een bijzondere reservewagen; de Lotus 91 waarmee de Italiaan Elio de Angelis in 1982 de Grand Prix van Oostenrijk won. De auto is eigendom van Clive Chapman, zoon van de legendarische Lotus oprichter en ontwerper Colin Chapman. Clive houdt met zijn Classic Team Lotus de legende van zijn in 1982 overleden vader in leven en is wereldwijd zeer actief in de historische Formule 1 racerij. Bosch reed in maart al met de auto op de Lotus testbaan nabij Norfolk en testte vervolgens op Spa-Francorchamps. "Omdat het uiteraard onmogelijk zou zijn om voor de Ferrari een volledig pakket aan reserveonderdelen te produceren, kozen we voor deze reserveauto", licht John toe. "Zo ben je altijd verzekerd van deelname, ook als we een niet tijdens het weekeinde op te lossen technisch probleem zouden hebben met de Ferrari.”
Het FIA Thoroughbred Grand Prix World Championship is open voor Formule 1 auto’s met drie liter motoren en bestaat uit vier klassen: categorie A voor auto’s van voor 1972, categorie B voor auto’s uit de periode 1972-78 zonder ground effect, categorie C voor auto’s uit de periode 1978-82 met ground effect en categorie D voor auto’s uit de periode 1983-85. Elke klasse kent een eigen klassement. In 2005 komen meer dan dertig F1 auto’s van roemruchte merken als Lotus, Tyrrell, Williams, McLaren, Fittipaldi, Brabham, Wolf, Ensign, Matra, Surtees en dus Ferrari aan de start. Er zijn tien races verdeeld over acht circuits door heel Europa.
Op Hockenheim start Bosch niet alleen in de eerste historische F1 race van het jaar: hij maakt tevens een uitstapje naar de Ferrari 360 Challenge – waarin hij in 2002 de Europese titel pakte – en neemt met een Ferrari 312 P deel aan de SuperSports race voor sportwagens uit de jaren zeventig. Ook maakt hij in Duitsland met de F2002 van Michael Schumacher deel uit van een spectaculaire Formule 1 show van Ferrari.
“Maar het FIA Thoroughbred Grand Prix World Championship vomt voor ons dit jaar de prioriteit. De competitie is bijzonder fel en de auto’s worden stuk voor stuk geprepareerd door Formule 1 routiniers. De ambiance is dan ook prachtig. Hoewel we het niveau van het kampioenschap respecteren, hebben we ons vanzelfsprekend overwinningen ten doel gesteld. Win je vaak genoeg dan wordt de titel vanzelf een doel op zich. We hebben achter de schermen ook hard gewerkt aan het mogelijk maken van de race op Zandvoort tijdens de laatste Marlboro Masters en die zal zeker een hoogtepunt vormen.