Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ferrari en Lamborghini bovenaan in GT-klassen tijdens 'Roar'

200116 IMSA Test Calado
James Calado was in de Risi-Ferrari snelste GT-rijder in Daytona

In totaal zeven GTLM's en 17 GTD's verschenen aan de start tijdens de 'Roar'-test in Daytona. Dankzij de Brit James Calado eindigde de Risi-Ferrari bovenaan in de GTLM-divisie, met het kleinst mogelijke verschil van 0,001 seconde ten opzichte van de snelste Porsche, de nummer 911 in handen van Nick Tandy. In GTD eindigde de Paul Miller Racing-Lamborghini bovenaan door Bryan Sellers in de zesde en voorlaatste sessie. Voor Steijn Schothorst was de test na een crash voortijdig ten einde, Jeroen Bleekemolen was tevreden na zijn eerste indrukken met de actuele Porsche 911 GT3 R.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

De Brit James Calado, die zijn programma als Ferrari-fabrieksrijder combineert met de deelname aan het ABB FIA Formule E-kampioenschap, reed tijdens de driedaagse 'Roar before the Rolex 24'-test op Daytona International Speedway de snelste tijd in de GTLM-klasse. In de gecombineerde kwalificatie van de DPI's en de GTLM's reed Calado in de nummer 62-Ferrari van Risi Competizione een tijd van 1:42,685 minuten, exact 0,001 seconde sneller dan zijn landgenoot Nick Tandy in de snelste van de beide fabrieks-Porsches 911 RSR, die in hun nieuwste specificatie hun Amerikaanse opwachting maakten.

200116 IMSA Test Tandy
Nick Tandy kwam uiteindelijk slechts een duizendste tekort op de snelste tijd

Na het beëindigden van het Ford-fabrieksprogramma is het GTLM-veld uitgedund tot in totaal zeven auto's: elk twee fabrieksauto's van BMW, Corvette en Porsche plus de Risi-Ferrari, die als altijd een beperkt raceprogramma rijdt. Als altijd waren de verschillen klein: ook Tommy Milner in de snelste van de beide Corvettes, de nummer 4-auto, kwam slechts 0,108 seconde op de snelste tijd van Calado tekort. Snelste BMW-rijder was de Noor Jesse Krohn op de vierde positie. Laurens Vanthoor, die zijn dochter naar Daytona had meegenomen om aldaar haar eerste verjaardag te vieren, reed met de nummer 912-Porsche in de kwalificatie de vijfde tijd, waarmee hij in het totale klassement van de test de zesde positie bezette.

200116 IMSA test Catsburg
Nicky Catsburg met licht zorgelijke blik, maar wel tevreden over zijn eerste indrukken

Nicky Catsburg liet in de nummer 3-Corvette zijn persoonlijke snelste tijd in de zevende en laatste sessie noteren en zei: "Het was mooi om in de auto te stappen en er ervaring mee op te doen. Ik kon er een behoorlijk aantal ronden mee rijden. In de auto voel ik me goed en al redelijk vertrouwd, maar nog niet voor de volle honderd procent. Dat geldt volgens mij voor ons allemaal. Daar moeten we dus nog aan werken. Ook de eerste ervaring met Corvette Racing was zeer goed, al met al was het zeer positief."

200106 IMSA Test Sellers
Snelste GTD-tijd voor Bryan Sellers in de Paul Miller Racing-Lamborghini

In de GTD-klasse voerde Bryan Sellers in de nummer 48-Lamborghini Huracán GT3 van Paul Miller Racing met een tijd van 1:45,322 minuten in de zesde en voorlaatste sessie de ranglijst aan. Sellers had een marge van 0,496 seconden op Porsche-fabrieksrijder Dennis Olsen in de Pfaff Motorsports-Porsche. Corey Lewis tekende voor de derde tijd, eveneens met de nummer 48-Miller-Lamborghini. In totaal eindigden er vijf Lamborghini-rijders bij de eerste tien, al werden de tijden van vier Lamborghini's uit de kwalificatie geschrapt, omdat naderhand werd vastgesteld dat de teams niet de door IMSA voorgeschreven speciale versnellingsbakverhoudingen voor Daytona, maar die voor de overige circuits hadden gebruikt.

200106 IMSA Test Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen in de Black Swan Racing-Porsche 911 GT3 R

Jeroen Bleekemolen, die de test als negende afsloot, reed tijdens de Roar bij Black Swan Racing voor het eerst met de Porsche 911 GT3 R van de nieuwste generatie. "Met de oude heb ik natuurlijk wel veel gereden, maar deze was nieuw voor mij", vertelde hij. "Het voelde allemaal goed, een fijne auto, maar de verschillen met andere Porsches die ik tot nu toe gereden heb waren niet zo heel groot. Tot nu toe verloopt alles goed, we hebben weinig problemen gehad. Alle rijders hebben wat ronden kunnen rijden. Wij zijn nog wel vrij langzaam. Alle GTD-auto's zijn langzamer gemaakt om het verschil tussen GTD en GTLM groter te krijgen: iedereen heeft minder vermogen en dat pakt bij ons best wel slecht uit voor wat betreft de BOP. De Porsche heeft een vrij kleine restrictor gekregen, waarmee we volgens mij vooral heel veel koppel missen bij het uitkomen van de bochten. Daarnaast missen we ook wel wat topsnelheid, wat natuurlijk megabelangrijk is hier: zowel het koppel uit bocht zes en na de 'Busstop' als de uiteindelijke topsnelheid. Daar komen we nog best wat tekort. Maar goed, het is de 'Roar' en niet de race, dus hopelijk worden er door IMSA nog wat aanpassingen gedaan. Ze hebben best wel een goed idee van hoeveel vermogen auto's daadwerkelijk hebben. We gaan ervan uit dat dat nog wel aangepast wordt. Verder voelt de auto goed. Owen Hayes als engineer is een echte topper: heel veel ervaring, jarenlang kampioenschappen gewonnen met Porsche."

200116 IMSA Test Schothorst
Steijn Schothorst met de GRT-Lamborghini

Daytona-debutant Steijn Schothorst reed met de nummer 11-Lamborghini van het GRT Grasser Racing Team. Hij legde in totaal 47 ronden af, maar zorgde in de zesde en voorlaatste test ook voor een rode vlag door een crash in bocht 5. Daarna kwam de auto niet meer in actie. We konden Schothorst nog niet bereiken voor een reactie, die volgt wellicht later vandaag nog.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet