GT4: DTM-organisatie ITR kondigt 'DTM-Trophy' als eigen GT-serie aan

BMW is een van de DTM-merken die een GT4-auto in het pakket heeft
De DTM-organisatie ITR heeft voor het komende seizoen onder de naam DTM-Trophy een eigen serie voor GT4-auto's aangekondigd, die bij zeven evenementen, waaronder de Benelux-weekeinden op Zolder (24-26 april) en Assen (4-september) in het voorprogramma van de DTM zal starten. Er komen per weekeinde twee vrije trainingen op vrijdag en op zaterdag en zondag elk een kwalificatie van 20 minuten en een race van 30 minuten zonder rijderswissel. Anders dan in vele andere GT-klassen komt er geen rijderscategorisatie (goud, zilver of brons of Pro en Am). Er is slechts sprake van een rijders- en teamkampioenschap en een juniorcup voor rijders geboren in of na 1998.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Niet in de laatste plaats omdat de drie in de DTM actieve merken Aston Martin, Audi en BMW alle drie ook GT-auto's voor de klantensport in hun leveringsprogramma hebben, keek de DTM-organisatie al eerder naar mogelijkheden voor GT3- en of GT4-achtige series op het evenementenplatform dat de DTM biedt. Tot dusver werden die ideeën echter geen bewaarheid, maar nu wordt met het internationaal uitschrijven van de DTM-Trophy dus een belangrijke stap gezet.
Concurrentie voor ADAC
De DTM zorgt hiermee ook voor concurrentie in de richting van de ADAC, die tot nu toe in ieder geval in de eigen waarneming de zeggenschap op het gebied van GT-racerij bij onze oosterburen heeft. De liefde tussen de DTM-organisatie en de ADAC is de afgelopen jaren flink bekoeld, wat niet in de laatste plaats blijkt uit het constant samenvallen van evenementen van beide series tijdens dezelfde weekeinden.
In het persbericht van de DTM wordt gesproken van "dichtbij de serieproductie staande GT-raceauto's van de FIA-groepen E2-SH en E2-SC van alle fabrikanten". De enigszins cryptische omschrijving duidt erop dat het gebruik van de term 'GT4' vermeden wordt, want dat is een product van SRO.

Audi R8 LMS GT4
Het lijstje fabrikanten van 'tussen de 400 en 500 pk sterke GT-auto's' die voor deelname in aanmerking zouden komen, dat in het persbericht wordt vermeld, laat echter weinig vraagtekens open: naast de DTM-merken Aston Martin, Audi en BMW ook merken als Mercedes-AMG, Porsche, McLaren, Ford, Chevrolet, Lotus, Jaguar, Toyota en Nissan.
De ITR will zelf zorgen voor een 'balance of performance' om de gelijkwaardige kansen tussen de diverse concepten te kunnen garanderen. "We bieden hiermee een aantrekkelijk pakket voor ambitieuze jonge rijders en gerenommeerde professionals", zegt ITR-directeur Achim Kostron. "Deze klasse is goed voor betaalbare en aantrekkelijke autosport en is daarom zeer geliefd bij rijders en fans."
Inschrijving is mogelijk tussen 6 november en 11 maart, het inschrijfgeld bedraagt 27.000 Euro exclusief BTW. Minimale vereiste is een internationale D-licentie. In het eerste seizoen rijdt de DTM-Trophy tijdens alle Duitse DTM-weekeinden (Lausitz, Norisring, Nürburgring en Hockenheim) plus de evenementen in Zolder, Anderstorp en Assen.

Aston Martin Vantage GT4
Eerder al kondigde de ITR de W-Series en de DMV GT & Touring Car Cup (DMV GTC) als supportseries voor het komende seizoen aan. In de DMV GTC rijden auto's uit de categorieën GT3, Porsche Carrera Cup en Lamborghini Super Trofeo, die elk een eigen klassement hebben.