Indycar: Colton Herta wint op Laguna Seca. Tweede titel voor Josef Newgarden
Na 2017 behaalde Josef Newgarden op Laguna Seca zijn tweede Indycar-titel. De Penske-rijder had aan een achtste plek voldoende om de titel veilig te stellen. Na 17 wedstrijden beschikte Newgarden over 25 punten voorsprong op zijn teamgenoot Simon Pagenaud die als tweede in het kampioenschap eindigde. De wedstrijd leverde een overwinning op voor polesitter Colton Herta.

Tweede seizoensoverwinning voor Colton Herta.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Colton Herta wint op Laguna Seca. Tweede titel voor Josef Newgarden
Colton Herta, de nieuwe 19 jarige Indycar-sensatie behaalde op Laguna Seca zijn tweede seizoensoverwinning. In de 90 ronden tellende wedstrijd reed Herta er ruim 83 aan de leiding. In de tussenstand van het kampioenschap klom hij van de veertiende naar de zevende plek op overigens. Herta's vader Bryan won hier overigens in 1997 en 1999. Voor Herta werd het geen gemakkelijke wedstrijd want zowel Scott Dixon, Simon Pagenaud en Will Power zaten hem constant op de hielen.
Colton Herta: "Een zware wedstrijd waarbij het mij niet erg gemakkelijk gemaakt werd. Maar van wat we in Portland geleerd hadden kregen we het voor elkaar. Zeker van onze fouten met de bandenslijtage hadden we geleerd." Herta verklaarde dat de druk groter werd toen Wil Power er nogal wat secondes vanaf reed.
Van Colton Herta gaan we nog heel veel horen.
Colton Herta: " Totdat Power mij benaderde voelde ik mij eigenlijk niet bedreigd. Voor 80/85 procent had ik de wedstrijd onder controle. Het zag er ook naar uit dat we onze bandenslijtage beter onder controle hadden. Zeker in vergelijking met Pagenaud en Dixon"
Rookie Felix Rosenqvist had zich als veertiende gekwalificeerd en ging in de 34e ronde Josef Newgarden voorbij en nam daarbij de zesde plek over. Rosenqvist wist die tot aan het slot te behouden en was daarmee tevens de beste rookie van 2019. In het rookie klassement versloeg hij Colton Herta.
Op Mid Ohio en Portland eindigde hij als tweemaal als tweede, verder behaalde twee vijfde plekken op Toronto en Laguna Seca. In de eindstand van het kampioenschap eindigde hij als zesde. "Daar ben ik gelukkiger mee dan met de rookie-titel" verklaarde Rosenqvist achteraf. Zesde betekent wel dat ik de beste van de rest ben. Al de jongens voor mij hebben beter werk verricht, de Penske rijders, Scott Dixon en Alexander Rossi hebben prachtig werk dit jaar verricht. Hopelijk bevinden wij ons volgend seizoen ook in deze mix.
De enige neutralisatie werd door de Andretti Autosport rijders Marco Andretti en Colton Daly veroorzaakt. Zij botsten in de Andretti Hairpin tegen elkaar. Het resulteerde in een neutralisatie. Andretti eindigde uiteindelijk als 14e en Daly als 22e.

Start van de laatste wedstrijd van het seizoen.
In de 49e ronde verremde Santino Ferrucci zich in een incident waarbij ook Takuma Sato betrokken was. Ferrucci beschadigde hierbij zijn rechter voorwielophanging en werd als 24e geklasseerd. Voor het rookie klassement speelde hij geen rol van betekenis meer. Ferrucci gaf achteraf ook eerlijk toe dat het zijn fout was omdat hij de rembalans voor niet had gereset.
In de 65e ronde werd met de laatste pitstops begonnen. Herta en Dixon kwamen tegelijkertijd naar binnen waarbij rookie Herta als eerste weer terug op de baan kwam.

Kat en Muisspel tussen Newgarden en Rossi.
Josef Newgarden had aan een achtste plek voldoende om zijn tweede titel binnen drie jaar veilig te stellen. De Penske strategie was er dan ook op gericht om bij Alexander Rossi in de buurt te rijden. Het schaduwen van Rossi had eigenlijk de hoogste prioriteit. "Er waren momenten waarbij ik dacht dat ik hem voorbij kon blazen maar ik deed het niet. Ik probeerde de gehele dag om bij hem in de buurt te blijven. En dat was goed. Maar anderzijds had hij ons in een slechte situatie kunnen brengen. En er waren wedstrijdgedeeltes waarvan ik dacht dat het ging gebeuren. Aan het einde van de wedstrijd verloor Newgarden het contact met Rossi die als zesde wist te eindigen.
Alexander Rossi: "Vanuit sportief oogpunt heeft gewoon de juiste man gewonnen. Newgarden kwam hier al met een grote voorsprong naar toe. Josef en Simon hebben goed werk verricht. Aan het einde kwamen we gewoon te kort.

Routinestop voor Dixon.
Simon Pagenaud: "Aan het einde van een stint beschikte ik over meer snelheid dan Dixon. In het middelste gedeelte was mijn auto een stuk beter. Ik denk dat ik Wil Power had kunnen uitdagen. Maar vanuit Wil's positie was Herta eigenlijk al het volgende doel en je weet nooit wat er gebeurd zou zijn. Ik heb werkelijk alles gegeven en dit was wel mijn meest agressieve wedstrijd ooit, inclusief Indy. Ik denk niet dat ik het beter had kunnen doen."

Newgarden de kampioen van 2019.
Uitslag
1. Colton Herta Dallara Honda 90 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet 90 ronden
3. Scott Dixon Dallara Honda 90 ronden
4. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 90 ronden
5. Felix Rosenqvist Dallara Honda 90 ronden
6. Alexander Rossi Dallara Honda 90 ronden
7. Sebastien Bourdais Dallara Honda 90 ronden
8. Josef Newgarden Dallara Chevrlet 90 ronden
9. James Hinchcliffe Dallara Honda 90 ronden
10. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 90 ronden

Tweede seizoensoverwinning voor Colton Herta.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Colton Herta wint op Laguna Seca. Tweede titel voor Josef Newgarden
Colton Herta, de nieuwe 19 jarige Indycar-sensatie behaalde op Laguna Seca zijn tweede seizoensoverwinning. In de 90 ronden tellende wedstrijd reed Herta er ruim 83 aan de leiding. In de tussenstand van het kampioenschap klom hij van de veertiende naar de zevende plek op overigens. Herta's vader Bryan won hier overigens in 1997 en 1999. Voor Herta werd het geen gemakkelijke wedstrijd want zowel Scott Dixon, Simon Pagenaud en Will Power zaten hem constant op de hielen.
Colton Herta: "Een zware wedstrijd waarbij het mij niet erg gemakkelijk gemaakt werd. Maar van wat we in Portland geleerd hadden kregen we het voor elkaar. Zeker van onze fouten met de bandenslijtage hadden we geleerd." Herta verklaarde dat de druk groter werd toen Wil Power er nogal wat secondes vanaf reed.

Colton Herta: " Totdat Power mij benaderde voelde ik mij eigenlijk niet bedreigd. Voor 80/85 procent had ik de wedstrijd onder controle. Het zag er ook naar uit dat we onze bandenslijtage beter onder controle hadden. Zeker in vergelijking met Pagenaud en Dixon"
Rookie Felix Rosenqvist had zich als veertiende gekwalificeerd en ging in de 34e ronde Josef Newgarden voorbij en nam daarbij de zesde plek over. Rosenqvist wist die tot aan het slot te behouden en was daarmee tevens de beste rookie van 2019. In het rookie klassement versloeg hij Colton Herta.
Op Mid Ohio en Portland eindigde hij als tweemaal als tweede, verder behaalde twee vijfde plekken op Toronto en Laguna Seca. In de eindstand van het kampioenschap eindigde hij als zesde. "Daar ben ik gelukkiger mee dan met de rookie-titel" verklaarde Rosenqvist achteraf. Zesde betekent wel dat ik de beste van de rest ben. Al de jongens voor mij hebben beter werk verricht, de Penske rijders, Scott Dixon en Alexander Rossi hebben prachtig werk dit jaar verricht. Hopelijk bevinden wij ons volgend seizoen ook in deze mix.
De enige neutralisatie werd door de Andretti Autosport rijders Marco Andretti en Colton Daly veroorzaakt. Zij botsten in de Andretti Hairpin tegen elkaar. Het resulteerde in een neutralisatie. Andretti eindigde uiteindelijk als 14e en Daly als 22e.

Start van de laatste wedstrijd van het seizoen.
In de 49e ronde verremde Santino Ferrucci zich in een incident waarbij ook Takuma Sato betrokken was. Ferrucci beschadigde hierbij zijn rechter voorwielophanging en werd als 24e geklasseerd. Voor het rookie klassement speelde hij geen rol van betekenis meer. Ferrucci gaf achteraf ook eerlijk toe dat het zijn fout was omdat hij de rembalans voor niet had gereset.
In de 65e ronde werd met de laatste pitstops begonnen. Herta en Dixon kwamen tegelijkertijd naar binnen waarbij rookie Herta als eerste weer terug op de baan kwam.

Kat en Muisspel tussen Newgarden en Rossi.
Josef Newgarden had aan een achtste plek voldoende om zijn tweede titel binnen drie jaar veilig te stellen. De Penske strategie was er dan ook op gericht om bij Alexander Rossi in de buurt te rijden. Het schaduwen van Rossi had eigenlijk de hoogste prioriteit. "Er waren momenten waarbij ik dacht dat ik hem voorbij kon blazen maar ik deed het niet. Ik probeerde de gehele dag om bij hem in de buurt te blijven. En dat was goed. Maar anderzijds had hij ons in een slechte situatie kunnen brengen. En er waren wedstrijdgedeeltes waarvan ik dacht dat het ging gebeuren. Aan het einde van de wedstrijd verloor Newgarden het contact met Rossi die als zesde wist te eindigen.
Alexander Rossi: "Vanuit sportief oogpunt heeft gewoon de juiste man gewonnen. Newgarden kwam hier al met een grote voorsprong naar toe. Josef en Simon hebben goed werk verricht. Aan het einde kwamen we gewoon te kort.

Routinestop voor Dixon.
Simon Pagenaud: "Aan het einde van een stint beschikte ik over meer snelheid dan Dixon. In het middelste gedeelte was mijn auto een stuk beter. Ik denk dat ik Wil Power had kunnen uitdagen. Maar vanuit Wil's positie was Herta eigenlijk al het volgende doel en je weet nooit wat er gebeurd zou zijn. Ik heb werkelijk alles gegeven en dit was wel mijn meest agressieve wedstrijd ooit, inclusief Indy. Ik denk niet dat ik het beter had kunnen doen."

Newgarden de kampioen van 2019.
Uitslag
1. Colton Herta Dallara Honda 90 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet 90 ronden
3. Scott Dixon Dallara Honda 90 ronden
4. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 90 ronden
5. Felix Rosenqvist Dallara Honda 90 ronden
6. Alexander Rossi Dallara Honda 90 ronden
7. Sebastien Bourdais Dallara Honda 90 ronden
8. Josef Newgarden Dallara Chevrlet 90 ronden
9. James Hinchcliffe Dallara Honda 90 ronden
10. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 90 ronden