Indycar: Will Power wint in Portland. Titelstrijd blijft tot finale Laguna Seca open
Na een afwezigheid van 10 jaar keerde Portland International Raceway in 2018 terug op de kalender. Penske-coureur Will Power schreef in Portland de voorlaatste seizoenswedstrijd op zijn naam maar kan geen aanspraak meer op de titel maken. Alexander Rossi, Josef Newgarden, Simon Pagenaud en zelfs Scott Dixon kunnen dit nog wel.
37e Indycar-overwinning van Will Power in Portland.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Will Power wint in Portland. Titelstrijd blijft tot finale Laguna Seca open
Een sterk optreden van Penske-coureur Will Power leverde hem zijn 37e Indycar zege op en deelt op de eeuwige ranglijst qua overwinningen de zesde plek met Sebastien Bourdais. Bij de finale op Laguna Seca zijn er zelfs dubbele punten te verdelen waardoor het kampioenschap open blijft. Penske-coureur Josef Newgarden heeft theoretisch de beste papieren in handen. Andretti Autosport-coureur Alexander Rossi staat met 41 punten achterstand als tweede genoteerd, gevolgd door de Fransman Simon Pagenaud en Scott Dixon met resp.42 en 82 punten achterstand. Dixon heeft slechts theoretische kansen. Voor de titelkandidaten was er op Portland niet echt een glansrol weggelegd.
Start van een chaotisch begin in Portland.
Graham Rahal veroorzaakt startchaos
Vanaf pole nam Colton Herta(Steinharding Brenner Dallara Honda) direct de leiding gevolgd door Ganassi-coureur Scott Dixon en Will Power. Een overenthousiaste actie van Graham Rahal veroorzaakte de nodige chaos waarbij voor vier deelnemers de wedstrijd eigenlijk al over was nog voordat hij werkelijk begon. De overdreven uitremmanoeuvre van Graham Rahal elimineerde Andretti-Autosport coureur Zach Veach, maar ook de beide SPM Dallara Honda's van James Hinchcliffe en Conor Daly. De Penske-coureurs Newgarden en Pagenaud konden ternauwernood van de nooduitgang gebruik maken. Chaos veroorzaker Graham Rahal was wel zo eerlijk om via de boordradio de schuld op zich te nemen. "Ik heb mijzelf compleet overschat en niet zo'n klein beetje ook" klonk het excuses.
En voor de rangschikking van het startveld voor de herstart waren er ook de nodige bedenkingen. De auto's werden bij de herstart volgens de stand van voor de chaos gerangschikt. Daarbij kregen Newgarden en Pagenaud wel een cadeautje van de wedstrijdleiding. De als 13e gestarte Newgarden bevond zich op P11 en voor de vanaf P18 gestarte Simon Pagenaud mocht vanaf P12 de wedstrijd hervatten.
Mooie opname. Iedereen in de aanval voor de eerste bocht.
Josef Newgarden: "Ik was op de verkeerde plek, het gebeurde allemaal voor mij en ik kon nergens heen. Ik probeerde te stoppen maar raakte gelukkig niets. Heb van onze dag maar het beste proberen te maken. Ik had hoger kunnen eindigen maar ik startte als 13e en ik ben niet ontevreden van waar we geëindigd zijn. Erg verheugd voor Will want als ik niet kon winnen dan wilde ik wel dat hij bij de anderen de meeste punten zou wegnemen. Ik wilde winnen, voor de overwinning vechten maar vijfde was het beste waarop we konden hopen. En dit gebeurde dan ook."
Voor het tweede achtereenvolgende jaar werd James Hinchcliffe al bij de start uitgeschakeld. "Voor het tweede achtereenvolgende jaar en de derde achtereenvolgende wedstrijd werd ik al in de eerste bocht uitgeschakeld. Steeds weer. Graham all the way met zijn banden over de witte lijn. Vanaf die plek ga je het niet maken. Beide auto's uitgeschakeld omdat iemand zijn hoofd niet gebruikt is frustrerend."
Voor Conor Daly werd het een korte wedstrijd.
Maar amper een halve ronde na de herstart ging het fout toen Ryan Hunter Reay(Andretti Dallara Honda) en Jack Harvey direct voor de tweede neutralisatie zorgden. Het incident speelde Hunter Reay's teamgenoot Alexander Rossi behoorlijk in de kaart. Die won direct twee posities. Hunter Reay liep na een langdurige reparatie vele ronden achterstand op terwijl Jack Harvey direct moest opgeven. Ook Hunter Reay verontschuldigde zich bij zijn team en Jack Harvey.
De jonge Colton Herta nam na de herstart opnieuw de leiding maar wist tegen een oprukkende Scott Dixon weinig weerstand te bieden. In zijn overmoed had Herta duidelijk zijn banden aan flarden gereden en viel nadat hij door Dixon van de eerste plek verdrongen was, maar liefst vier plekken terug. Scott Dixon genoot echter niet lang van zijn goede uitgangspositie. In de 52e ronde kwam de Ganassi-coureur voor een ongeplande stop naar binnen. Problemen met de accu zorgden voor vier ronden achterstand.
Voor Jack Harvey en Ryan Hunter Reay viel er ook weinig te halen.
Will Power kreeg de kop daardoor a.h.w. in de schoot geworpen en zou die ook niet meer afstaan. Achter Power volgde Dixon's teamgenoot Felix Rosenqvist. De Zweed slaagde er echter niet in om tegen de Ganassi-rijder een vuist te maken en moest met een tweede plek genoegen nemen. Dertig ronden voor het einde vielen de laatste reguliere stops te noteren. Colton Herta kwam als eerste naar binnen terwijl Will Power één ronde later volgde. Penske-coureur Simon Pagenaud had een lichte touché met Marco Andretti die voor de rest van de wedstrijd met een beschadigde voorvleugel genoegen moest nemen.
Colton Herta wacht een grote Indycar-toekomst.
Acht ronden voor het einde zorgde Santino Ferrucci met een identiek defect als Scott Dixon voor de laatste neutralisatie. Bij de laatste herstart nam Power opnieuw de kop en versloeg Felix Rosenqvist met een voorsprong van 2.8 seconden. Alexander Rossi eindigde als derde gevolgd door Colton Herta, Josef Newgarden, Spencer Pigot, Simon Pagenaud, Matheus Leist, Sebastien Bourdais en Charlie Kimball.
Will Power: "Een bijzonder zware wedstrijd waarbij ik op het einde constant onder druk van Felix Rosenqvist stond. Wij konden iets uitlopen en afstand nemen. Ik dacht dit is goed en toen kwam die neutralisatie. Kom op man dacht ik. Mentaal ben ik helemaal stuk."Hoewel Scott Dixon theoretisch nog aanspraak op de titel kan maken was hij qua punten in Portland de grote verliezer.
Alexander Rossi(midden) deed het met een derde plek van alle titelkandidaten als beste.
Indycar nieuwtjes
Het team van A.J. Foyt Racing blijft in de serie maar ziet met lede ogen hoofdsponser ABC na 15 jaar vertrekken.Honda-man James Hinchcliffe blijft definitief bij het team van Schmidt Peterson Motorsports zo werd voor de wedstrijd door het team bevestigd.Pocono is zoals verwacht voor 2020 definitief van de kalender verdwenen en wordt door Richmond vervangen.
Uitslag
1. (2) Will Power,Dallara Chevrolet, 105 ronden
2. (5) Felix Rosenqvist,Dallara Honda, 105 ronden
3. (7) Alexander Rossi, Dallara Honda, 105 ronden
4. (1) Colton Herta,Dallara Honda, 105 ronden
5. (13) Josef Newgarden, Dallara Chevrolet, 105 ronden
6. (10) Spencer Pigot,Dallara Chevrolet, 105 ronden
7. (18) Simon Pagenaud,Dallara Chevrolet, 105 ronden
8. (21) Matheus Leist,Dallara Chevrolet, 105 ronden
9. (12) Sebastien Bourdais, Dallara Honda, 105 ronden
10. (22) Charlie Kimball, Dallara Chevrolet, 105 ronden
Stand kampioenschap
1. Josef Newgarden Team Penske Dallara Chevrolet 593 punten
2. Alexander Rossi Andretti Autosport Dallara Honda 522 punten
3.Simon Pagenaud Team Penske Dallara Chevrolet 551 punten
4.Scott Dixon Ganassi Dallara Honda 508 punten