Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Eerste seizoensoverwinning voor Will Power in Pocono. Wederom gigantische startcrash

Penske-coureur Will Power heeft de ABC Supply 500 in Pocono op zijn naam geschreven. Vanwege de slechte weersomstandigheden werd de wedstrijd op Pocono na 129 ronden definitief met een code rood afgebroken. Will Power werd tot winnaar uitgeroepen. Evenals vorig jaar kwam het in de eerste wederom tot een gigantische startcrash.

2019 Provisorisch podium
Provisorisch podium in het mediacentrum van Pocono.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar





Eerste seizoensoverwinning voor Will Power in Pocono. Wederom gigantische startcrash.

Evenals in 2018 kwam het al in de eerste ronde tot een gigantische startcrash waarbij ditmaal gelukkig geen gewonden te betreuren vielen. Wel moest de wedstrijd met een code rood afgebroken worden. De Zweed Felix Rosenqvist werd uit voorzorg naar het ziekenhuis getransporteerd maar bleek ongedeerd. Er was kritiek op de baan maar ook op de Japanner Takuma Sato die duidelijk teveel wilde. In exact dezelfde bocht die de Canadees Robert Wickens vorig jaar noodlottig werd ging het mis. Ryan Hunter Reay, Alexander Rossi gingen in de gevreesde "Tunnelbocht" drie breed over de baan. Zowel Sato als Rossi raakten de binnen en buitenmuur.

Liz Will Power
Eerste seizoensoverwinning voor Will Power. Hier samen met zijn vrouw Liz.

De auto van de Japanner sloeg half over de kop en bleef op de auto van Ryan Hunter Reay liggen. Na een touché met Sato maakte de Ganassi-bolide van Felix Rosenqvist een soortgelijke luchtreis als Robert Wickens vorig jaar maar raakte gelukkig niet de vanghekken. Vrijwel alle coureurs konden op eigen kracht hun wrak verlaten terwijl alleen het medische personeel aan Felix Rosenqvist kortstondig bijstand verleende. Uit voorzorg werd de Zweed naar het hospitaal getransporteerd. In totaal waren er vijf rijders bij het incident betrokken en woedende reacties kwamen er o.a. van Alexander Rossi.

Alexander Rossi: " Ik had geen goede start en dit was mijn fout. We reden driebreed met Sato aan de buitenkant. Ik begrijp niet dat Sato denkt dat dit na vorig jaar nog acceptabel is. Bij twee auto's insturen terwijl er 500 mijl te gaan zijn. Schandelijk en verontrustend. Wij hebben een paar dagen om onszelf te herwinnen en dan voor de overwinning gaan. Dit is het enige dat telt. Takuma Sato: "Het spijt me voor de jongens maar Ryan en ik waren duidelijk voor positie aan het racen en het leek erop dat Alexander Rossi een trage start had. We gingen van links naar rechts en raakten elkaar."

Hinchcliffe
James Hinchcliffe was behoorlijk kwaad.

Arrow Schmidt Peterson Motorsports-coureur James Hinchcliffe was eveneens boos. "Kl...maar verheugd dat iedereen OK is. Ik weet niet hoeveel maal we dit nog moeten doen voordat mensen erachter komen dat je in de aanval kunt gaan. Het geeft je geen kans om te winnen als je in de hekken hangt. Een verspilling van tijd en geld om hier voor een 500 mijlswedstrijd naar toe te komen en de helft van de Top 10 hangt er al bij Turn 2 in." Ook Robert Wickens haalde via zijn twitter account behoorlijk uit naar de baan in Pocono. Sinds 2012 weer terug op de kalender maar de laatste jaren meermaals door zeer zware ongevallen overschaduwd. De dood van Justin Wilson in 2015 was het absolute dieptepunt. Overigens lijkt het voorlopig nog niet op dat het contract met Pocono voor de komende jaren verlengd gaat worden. Voor 2020 staat het evenement niet op de voorlopige kalender.

Sato

Boosdoener Takuma Sato.

Na een onderbreking van een uur werd de wedstrijd met de 17 overgebleven deelnemers voortgezet. Later voegden Rossi, Hinchcliffe en Hunter Reay zich op meer dan ronden achterstand weer bij hun collega's want elk punt in de titelstrijd telt. Na de herstart namen de Penske-coureur Power, Pagenaud en Newgarden de kop. Power moest zelfs kort voor de herstart vanwege een technisch probleem kortstondig naar binnen. De volgorde luidde Pagenaud, Newgarden, Dixon, Ferrucci. Een onbetekenende crash van Spencer Pigot luidde wederom een onderbreking in. Vervolgens was Colton Herta bij een zware crash betrokken maar bleef gelukkig ongedeerd.

Na 100 ronden luidde de volgorde Dixon, Pagenaud, Power, Carpenter. Inmiddels waren er al de nodige donkere wolken aan de hemel verschenen en de vraag was hoelang het nog zou duren voordat de wedstrijd zou worden afgebroken. Will Power stelde zijn stop zo lang mogelijk uit en dit bracht hem na 129 ronden definitief de overwinning. Op verse banden had hij de ronde daarvoor nog Scott Dixon gepasseerd. Will Power: "De auto was fantastisch. Het zou mooi geweest zijn indien het groen gebleven was."

Will Power
Winst voor Power in Pocono

Uitslag
1. Will Power Dallara Chevrolet 128 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 128 ronden
3. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 128 ronden
4. Santino Ferrucci Dallara Honda 128 ronden
5. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 128 ronden
6. Ed Carpenter Dallara Chevrolet 128 ronden
7. Sebastien Bourdais Dallara Honda 128 ronden
8. Tony Kanaan Dallara Chevrolet 128 ronden
9. Graham Rahal Dallara Honda 128 ronden
10. Charlie Kimball Dallara Chevrolet 128 ronden

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet