ADAC F4: Alessandro Famularo neemt de juiste gok en wint een absurde eerste race op Zandvoort
Na drie jaar afwezigheid keert de ADAC Formel 4 weer naar Zandvoort terug voor hun drie races voor het kampioenschap en kent een startveld van 19 wagens waaronder vier bolides van het Nederlandse team van Van Amersfoort Racing. Théo Porchaire komt als koploper in de titelstrijd naar Zandvoort en doet meteen goede zaken met een poleposition. Paul Aron staat naast de snelle Fransman. Arthur Leclerc, de jongere broer van Formule 1-rijder Charles mag van een zevende plaats vertrekken.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Co van der Gragt
Paniek op de startgrid. Vlak voor de race begint het weer te regenen in Zandvoort en de teams rennen en vliegen om zo snel mogelijk de regenbanden op de grid te krijgen. De start van de wedstrijd wordt vertraagd vanwege het wisselen van de banden. De race zelf wordt ingekort tot 27 minuten.
De race wordt gestart achter de safety car. Na 1 ronde worden de wagens los gelaten, maar meer dan de helft van de rijders duiken de pits in, om hun regenbanden weer om te ruilen voor slicks. Het is inmiddels weer droog geworden en de harde wind zorgt voor een snel opdrogende baan.
Een zevental wagens rijden door maar komen na drie ronden tot de ontdekking dat profielloze banden toch de betere optie is. Nadat iedereen de juiste banden heeft gehaald, ligt koploper Alessandro Famularo, die op slicks vertrok, op kop voor de Monegask Arthur Leclerc.
Arthur Leclerc in actie
De safety car zorgt ervoor dat het hele veld weer bij elkaar komt, nadat twee wagens van Van Amerfoort Racing bij het aanremmen van de Tarzanbocht elkaar raken.
Nadat Roy Lucas Alleco uit de Tarzanbocht is weg getakeld kan de race met nog zeven minuten op de klok weer hervat worden. De wedstrijd duurt echter maar heel kort voordat de safety car opnieuw verschijnt. De Fransman David Hadrien bezoekt hard de rail in de Mastersbocht en zorgt voor de volgende neutralisatie.
Met nog één ronde te racen wordt het nog echt spannend. Alessandro Famularo nam als enige de gok om de race op slicks aan te vangen en hoefde dus niet naar binnen op banden te wisselen. Mede geholpen door twee safety car periodes in de slotfase hield de rijder uit Venezuela, gestart vanaf een 15de plaats, het hoofd koel en wist de hevig aanvallende Leclerc achter zich te houden. Een verrassende winnaar voor de drie achtervolgende wagens van US Racing – CHR S, met Leclerc, Pourchairo en Roman Stanek als respectievelijk tweede, derde en vierde.