Racing Shows: 100 Jaar Citroën in Autoworld Brussel officieel geopend
In het Brusselse museum Autoworld werd gisteravond de thematentoonstelling rondom het 100-jarig bestaan van het merk Citroën geopend. Op slechts enkele kilometers afstand van de voormalige hoofdzetel van de Belgische importeur aan het IJzerplein, waar ook jarenlang Citroëns geproduceerd werden, is nog tot 3 september een fraaie selectie uit de rijke historie van het merk te zien. Daarbij komen ook competitieauto's ruimschoots aan bod.

Ook uitgebreid aandacht voor de autosportgeschiedenis van het Franse merk.
Tekst René de Boer/Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat
Racing Shows: 100 Jaar Citroën in Autoworld Brussel officieel geopend
Sébastien de Baere, directeur van het museum, onderstreepte het belang van de speciale tentoonstellingen in Autoworld. "Dit is al onze 80e thematentoonstelling sinds 2011 en die speciale exposities zijn voor ons van groot belang", stelde hij. "Vorig jaar mochten we in totaal 180.000 bezoekers verwelkomen, drie keer zoveel als acht jaar geleden. We zijn er zeker van dat deze grote zomertentoonstelling rondom het thema '100 jaar Citroën' ook weer veel bezoekers gaat trekken."
Henri Jacques Citroën heeft alleen maar goed nieuws over het merk Citroën.
Laurent Barria, directeur général van Citroën Belux, de importeur van Citroën voor België en Luxemburg, toonde zich verheugd over het grote aantal bezoekers, dat ondanks de zomerse hitte de weg naar Brussel had gevonden om de opening van de expositie bij te wonen. "Het is voor ons een hoogtepunt bij de festiviteiten rondom het jubileum van ons merk", stelde hij. "Het is verheugend om te zien dat het in het jubileumjaar weer heel goed gaat met Citroën, dankzij ons actuele modelprogramma."

De beide Citroën broers poseren gewillig voor de fotograferen en voor de autowereld moet je inderdaad wel een beetje gek zijn. Toeval of niet?
Vervolgens voerde Henri-Jacques Citroën het woord, een van de kleinzoons van André Citroën, die in 1919 zijn eigen automobielfabriek oprichtte en zich daarbij vooral liet inspireren door wat er aan de andere kant van de Atlantische Oceaan gebeurde. Zo voerde Citroën naar het Amerikaanse voorbeeld van Henry Ford als eerste in Europa ook de serieproductie in. Op de van hem bekende aimabele en onderhoudende wijze vertelde Henri-Jacques Citroën over de historie, waarbij hij naast de kwaliteiten van zijn grootvader als pionier op het gebied van techniek en industrie ook zijn talent op het gebied van publiciteit en promotie benadrukte. Zo was er tien jaar lang een Citroën-lichtreclame te zien op de Eiffeltoren in Parijs en zorgde André Citroën door het ondersteunen van de 'Chenilles'-expedities naar Afrika en Azië voor enorm veel aandacht in de media. Naast Henri-Jacques Citroën, die regelmatig namens de familie bij evenementen aanwezig is, was ook diens broer Philippe, die in Brussel woont, ter plekke.

Unieke Citroën Worblaufen met Nederlandse badges.
Tijdens de expositie in Autoworld in Brussel is er een fraaie selectie uit de rijke historie van Citroën te bewonderen, beginnend met een Type A uit 1920 (van een Nederlandse eigenaar), via de modellen 5 CV, B14 en Rosalie naar diverse Traction Avants, waaronder een 11 BL uit Belgische productie en een 15 Cabriolet met fraaie carrosserie van de Zwitserse carrosseriebouwer Worblaufen (ook een auto met Nederlandse wortels, getuige de ANWB- en Wegenwacht-badges op de grille). De modernere tijd is er met meerdere DS'sen en ID's, 2CV's, GS en SM, CX, Ami, Visa, Méhari, de unieke AX Evasion van Heuliez tot aan een recente C3 Pluriel. Een opmerkelijke constructie is een 2CV 'Radar' van de gelijknamige Luikse dealer. Ook de speciaal voor de Britse markt gebouwde Bijou op 2CV-basis is tentoongesteld.

De prachtige verkorte DS Raccourd.
Het onderdeel 'competitie' krijgt eveneens ruime aandacht, waarbij naast het eigen 'Conservatoire' van het merk vooral ook de Luxemburgse verzamelaar Jean-Paul Wagner voor een flinke inbreng zorgde.

Een unieke DS21. Werkelijke prachtig om te zien. Een puur Frans kunstwerk.
De oudste competitievariant is een DS 'raccourci', een verkorte DS speciaal voor rallydoeleinden. Ook het verkorte SM-prototype dat voor de TAP-Rally in Portugal werd gebouwd, is te zien, evenals een originele CX 2200 die werd ingezet tijdens de 'Rallye du Maroc'. Ronduit spectaculair is de AX Superproduction, een bommetje op wielen dankzij een 300 pk sterke turbomotor, waarmee Citroën in 1988 met onder meer oud-F1-coureur Jean-Pierre Jarier actief was in het Frans toerwagenkampioenschap.

De DS Raccourci werd door de competitieafdeling van Citroën destijds speciaal gebouwd en was dankzij de hydropneumatische vering een geducht wapen in de Rallyesport. Met het prachtige 52 cm. verkorte chassis won Bob Neyret destijds de Rallye van Marokko. Vooral eind zestiger/begin zeventiger jaren was deze uniek Citroën bolide behoorlijk succesvol.

De verkorte SM TAP versie.

Achterkant van de verkorte SM versie.
De Citroën SM was dit direct bij zijn debuut in de Rallye van Marokko in 1971 maar daarna bleef het succes vanwege bandenproblemen toch enigszins uit.

Nogmaals een blik op de verkorte SM versie.
Aanvankelijk werd de auto als Prototype ingeschreven maar later volgens het toenmalige FIA Groep 5 reglement in de Rallyesport. De Brit Mike Beckwith kende in de Britse toerwagenracerij eveneens de nodige problemen met de SM destijds.

Prachtig om te zien. Uw fotograaf zag hem destijds nog in het Franse Supertourisme kampioenschap.
De AX Superproduction hebben we destijds nog zien rijden in het Franse Supertourisme kampioenschap waar vanwege de gewichtshandicaps ook het toenmalige DTM reglement gebaseerd was. Uitgangspunt in Superproduction was dat een AX Superproduction bijv. een Chevrolet Camaro kon verslaan. Schitterende tijden in de Franse en Europese Autosport destijds.

Front aanzicht van een bommetje zullen we maar zeggen.
Wat zou het mooi zijn als er een dergelijk Supertourisme reglement weer nieuw leven ingeblazen zou worden, maar realistisch gezien in de huidige tijd niet meer mogelijk.

Spartaanse cockpit van de AX Superproduction en het is nog maar 31 jaar geleden.
Een tweede exemplaar werd destijds in het Franse productie kampioenschap ingezet voor Carole Vergnaud(later Vernier).

In 1995 winnaar van Parijs Dakar met de Evo 3. Het lijkt nog maar zo kort geleden.
Ook de ZX Rally Raid en WRC-uitvoeringen van de Xsara en de C4 zijn er te bewonderen, auto's waarmee Sébastien Loeb voor zoveel successen in het WK Rally zorgde

Rallye Marokko 1976.
De focus bij Citroën Sport ligt duidelijk op de rallysport en dat komt ook bij het Thema Competition duidelijk tot uiting. De negen WRC-titels van de Franse publiekslieveling Sebastien Loeb zijn daar debet aan.

Sebastien Loeb en Citroën zijn twee synoniemen die met elkaar verbonden zijn.
En ook de Dakar successen worden niet vergeten. Wie het merk Citroën een warm hart toedraagt is een bezoek aan het Brusselse Autoworld de komende twee maanden zeker de moeite waard.

Een levensgrote foto van de oprichter mocht uiteraard niet ontbreken.
Enkele vitrines met miniaturen, waaronder een aantal originele 'Jouets Citroën', en brochures en advertenties ronden de expositie af.

Het overbekende Chevron logo.

Tot begin september in het Brusselse Autoworld te bewonderen.
Ook uitgebreid aandacht voor de autosportgeschiedenis van het Franse merk.
Tekst René de Boer/Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat
Racing Shows: 100 Jaar Citroën in Autoworld Brussel officieel geopend
Sébastien de Baere, directeur van het museum, onderstreepte het belang van de speciale tentoonstellingen in Autoworld. "Dit is al onze 80e thematentoonstelling sinds 2011 en die speciale exposities zijn voor ons van groot belang", stelde hij. "Vorig jaar mochten we in totaal 180.000 bezoekers verwelkomen, drie keer zoveel als acht jaar geleden. We zijn er zeker van dat deze grote zomertentoonstelling rondom het thema '100 jaar Citroën' ook weer veel bezoekers gaat trekken."
Laurent Barria, directeur général van Citroën Belux, de importeur van Citroën voor België en Luxemburg, toonde zich verheugd over het grote aantal bezoekers, dat ondanks de zomerse hitte de weg naar Brussel had gevonden om de opening van de expositie bij te wonen. "Het is voor ons een hoogtepunt bij de festiviteiten rondom het jubileum van ons merk", stelde hij. "Het is verheugend om te zien dat het in het jubileumjaar weer heel goed gaat met Citroën, dankzij ons actuele modelprogramma."
De beide Citroën broers poseren gewillig voor de fotograferen en voor de autowereld moet je inderdaad wel een beetje gek zijn. Toeval of niet?
Vervolgens voerde Henri-Jacques Citroën het woord, een van de kleinzoons van André Citroën, die in 1919 zijn eigen automobielfabriek oprichtte en zich daarbij vooral liet inspireren door wat er aan de andere kant van de Atlantische Oceaan gebeurde. Zo voerde Citroën naar het Amerikaanse voorbeeld van Henry Ford als eerste in Europa ook de serieproductie in. Op de van hem bekende aimabele en onderhoudende wijze vertelde Henri-Jacques Citroën over de historie, waarbij hij naast de kwaliteiten van zijn grootvader als pionier op het gebied van techniek en industrie ook zijn talent op het gebied van publiciteit en promotie benadrukte. Zo was er tien jaar lang een Citroën-lichtreclame te zien op de Eiffeltoren in Parijs en zorgde André Citroën door het ondersteunen van de 'Chenilles'-expedities naar Afrika en Azië voor enorm veel aandacht in de media. Naast Henri-Jacques Citroën, die regelmatig namens de familie bij evenementen aanwezig is, was ook diens broer Philippe, die in Brussel woont, ter plekke.
Unieke Citroën Worblaufen met Nederlandse badges.
Tijdens de expositie in Autoworld in Brussel is er een fraaie selectie uit de rijke historie van Citroën te bewonderen, beginnend met een Type A uit 1920 (van een Nederlandse eigenaar), via de modellen 5 CV, B14 en Rosalie naar diverse Traction Avants, waaronder een 11 BL uit Belgische productie en een 15 Cabriolet met fraaie carrosserie van de Zwitserse carrosseriebouwer Worblaufen (ook een auto met Nederlandse wortels, getuige de ANWB- en Wegenwacht-badges op de grille). De modernere tijd is er met meerdere DS'sen en ID's, 2CV's, GS en SM, CX, Ami, Visa, Méhari, de unieke AX Evasion van Heuliez tot aan een recente C3 Pluriel. Een opmerkelijke constructie is een 2CV 'Radar' van de gelijknamige Luikse dealer. Ook de speciaal voor de Britse markt gebouwde Bijou op 2CV-basis is tentoongesteld.
De prachtige verkorte DS Raccourd.
Het onderdeel 'competitie' krijgt eveneens ruime aandacht, waarbij naast het eigen 'Conservatoire' van het merk vooral ook de Luxemburgse verzamelaar Jean-Paul Wagner voor een flinke inbreng zorgde.
Een unieke DS21. Werkelijke prachtig om te zien. Een puur Frans kunstwerk.
De oudste competitievariant is een DS 'raccourci', een verkorte DS speciaal voor rallydoeleinden. Ook het verkorte SM-prototype dat voor de TAP-Rally in Portugal werd gebouwd, is te zien, evenals een originele CX 2200 die werd ingezet tijdens de 'Rallye du Maroc'. Ronduit spectaculair is de AX Superproduction, een bommetje op wielen dankzij een 300 pk sterke turbomotor, waarmee Citroën in 1988 met onder meer oud-F1-coureur Jean-Pierre Jarier actief was in het Frans toerwagenkampioenschap.
De DS Raccourci werd door de competitieafdeling van Citroën destijds speciaal gebouwd en was dankzij de hydropneumatische vering een geducht wapen in de Rallyesport. Met het prachtige 52 cm. verkorte chassis won Bob Neyret destijds de Rallye van Marokko. Vooral eind zestiger/begin zeventiger jaren was deze uniek Citroën bolide behoorlijk succesvol.
De verkorte SM TAP versie.
Achterkant van de verkorte SM versie.
De Citroën SM was dit direct bij zijn debuut in de Rallye van Marokko in 1971 maar daarna bleef het succes vanwege bandenproblemen toch enigszins uit.
Nogmaals een blik op de verkorte SM versie.
Aanvankelijk werd de auto als Prototype ingeschreven maar later volgens het toenmalige FIA Groep 5 reglement in de Rallyesport. De Brit Mike Beckwith kende in de Britse toerwagenracerij eveneens de nodige problemen met de SM destijds.
Prachtig om te zien. Uw fotograaf zag hem destijds nog in het Franse Supertourisme kampioenschap.
De AX Superproduction hebben we destijds nog zien rijden in het Franse Supertourisme kampioenschap waar vanwege de gewichtshandicaps ook het toenmalige DTM reglement gebaseerd was. Uitgangspunt in Superproduction was dat een AX Superproduction bijv. een Chevrolet Camaro kon verslaan. Schitterende tijden in de Franse en Europese Autosport destijds.
Front aanzicht van een bommetje zullen we maar zeggen.
Wat zou het mooi zijn als er een dergelijk Supertourisme reglement weer nieuw leven ingeblazen zou worden, maar realistisch gezien in de huidige tijd niet meer mogelijk.
Spartaanse cockpit van de AX Superproduction en het is nog maar 31 jaar geleden.
Een tweede exemplaar werd destijds in het Franse productie kampioenschap ingezet voor Carole Vergnaud(later Vernier).
In 1995 winnaar van Parijs Dakar met de Evo 3. Het lijkt nog maar zo kort geleden.
Ook de ZX Rally Raid en WRC-uitvoeringen van de Xsara en de C4 zijn er te bewonderen, auto's waarmee Sébastien Loeb voor zoveel successen in het WK Rally zorgde
Rallye Marokko 1976.
De focus bij Citroën Sport ligt duidelijk op de rallysport en dat komt ook bij het Thema Competition duidelijk tot uiting. De negen WRC-titels van de Franse publiekslieveling Sebastien Loeb zijn daar debet aan.
Sebastien Loeb en Citroën zijn twee synoniemen die met elkaar verbonden zijn.
En ook de Dakar successen worden niet vergeten. Wie het merk Citroën een warm hart toedraagt is een bezoek aan het Brusselse Autoworld de komende twee maanden zeker de moeite waard.
Een levensgrote foto van de oprichter mocht uiteraard niet ontbreken.
Enkele vitrines met miniaturen, waaronder een aantal originele 'Jouets Citroën', en brochures en advertenties ronden de expositie af.
Het overbekende Chevron logo.
Tot begin september in het Brusselse Autoworld te bewonderen.