Indycar: Analyse 103e editie Indy 500. Simon Pagenaud drukt stempel op meimaand
Vrijwel de gehele maand mei heeft de 35-jarige Fransman Simon Pagenaud zijn stempel op de Brickyard weten te drukken. Het begon al met het winnen van de GP van Indianapolis begin deze maand. Vervolgens vanaf pole de Indy 500 gewonnen. Overtuigender kon het eigenlijk niet. Wij maakten een kleine analyse van de 103e editie

Prachtig gebaar. Josef Newgarden en Takuma feliciteren Simon Pagenaud in de uitloopronde van de Indy 500 en bedanken het publiek. Dit kan alleen maar op Indy.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Vreugdedans van engineer Kyle Moyer en Pagenaud na het winnen van de Indy 500. De official lijkt enigszins verbijsterd te zijn.
Analyse 103e editie Indy 500. Simon Pagenaud drukt stempel op meimaand
In de 103 jarige geschiedenis van de Indy 500 wisten ongeveer iets meer dan 20 winnaars vanaf pole te winnen. Een percentage van vrijwel 25 procent. Pagenaud reed bovendien ook nog eens het meeste aantal ronden aan de leiding. Het heeft hem bepaald geen windeieren gelegd. Het leverde een prijzengeld van ruim 2.6 miljoen dollar op. Voor het team van Roger Penske betekende het de tweede achtereenvolgende overwinning op de Speedway en de 18e in totaal. Sinds dat Roger Penske in 1969 voor het eerst met Mark Donohue op de Speedway een auto inzette is het team altijd een factor geweest. De betreurde Donohue bezorgde Team Penske in 1972 haar eerste overwinning op Indy.
Pagenaud dacht aan Notre Dame
Gedurende de Indy 500 was Pagenaud van zichzelf overtuigd dat hij de race naar zich toe kon trekken. Het betekende wel dat hij meer brandstof verbruikte dan zijn concurrenten. Simon Pagenaud: " Als je op kop rijdt dan verbruik je veel brandstof en mijn engineer Kyle Moyer gaf mij de instructie om Josef Newgarden voorbij te laten zodat ik wat brandstof kon besparen. Daarmee bespaarden we ontzettend veel brandstof. Maar dit was wel de beste auto die ik ooit op een oval gereden heb. De rode vlag maakte overigens ook weinig verschil.
Veel vrouwelijke fans op de Speedway.
Voor het brandstofverbruik was het wat gemakkelijker geweest. Het team maakte geen fouten. Fantastische stops. Ik ben trots op de vlag van mijn land. Na de tragedie van de Notre Dame had Frankrijk zoiets als dit nodig. Ben erg verheugd dat ik dit voor hen heb kunnen doen. Ik ben er trots op om Fransman te zijn maar ook dankbaar voor de steun van de Amerikanen hier."
Volgens insiders stond de positie van Pagenaud aan het eind van dit seizoen wel ter discussie. Maar na het leveren van de 18e overwinning voor Team Penske was het antwoord van "The Captain" duidelijk. "Absolutely not" was het antwoord. Het contract met de Fransman zal nu waarschijnlijkheid met nog eens vier jaar verlengd worden. Een tegenvaller voor Alexander Rossi wiens naam de laatste weken met Team Penske druk in verband werd gebracht. Rossi blijft bij Andretti of keert mogelijk terug in de F1.
Alexander Rossi is boos. Maar ondanks dat de brandstofslang bij drie van de vier stops niet goed werkte bleef hij in de running voor de overwinning. De Honda-motoren kwamen in vergelijking tot de Chevy motoren iets te kort.
Alexander Rossi was natuurlijk de grote verliezer op de Speedway maar de Andretti-coureur gaf dan ook werkelijk alles. Toch was Rossi ervan overtuigd dat hij de Indy 500 niet had kunnen winnen. Alexander Rossi: " Pagenaud was op pole en reed het meeste aantal ronden. We kwamen gewoon pk's te kort. Zo is dat nu eenmaal. We beschikten over een superieure auto maar we hadden gewoon niet genoeg in huis. Op het einde waren een groot aantal deelnemers die twee of meer ronden achter lagen. En die hadden geen respect voor het feit van wat de koplopers allemaal aan het doen waren. Respectloos." Overigens waren er meer rijders die zich achteraf over de rijstijl van de Spanjaard beklaagden. Er werden geen sancties tegen hem genomen. Servia treedt overigens voor Indycar met regelmaat als safetycar-rijder op.

Prachtige foto van de stop van Spencer Pigot.
Als je de uitslag van de Indy 500 analyseert dan bevinden er zich met Simon Pagenaud meegerekend maar liefst zes Indy 500 winnaars in de Top 10. Dit zegt alles over de ervaring om met dit soort wedstrijden om te gaan. Alleen in de Top 5 bevinden zich al drie voormalige winnaars.

Prachtig gebaar. Josef Newgarden en Takuma feliciteren Simon Pagenaud in de uitloopronde van de Indy 500 en bedanken het publiek. Dit kan alleen maar op Indy.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Vreugdedans van engineer Kyle Moyer en Pagenaud na het winnen van de Indy 500. De official lijkt enigszins verbijsterd te zijn.
Analyse 103e editie Indy 500. Simon Pagenaud drukt stempel op meimaand
In de 103 jarige geschiedenis van de Indy 500 wisten ongeveer iets meer dan 20 winnaars vanaf pole te winnen. Een percentage van vrijwel 25 procent. Pagenaud reed bovendien ook nog eens het meeste aantal ronden aan de leiding. Het heeft hem bepaald geen windeieren gelegd. Het leverde een prijzengeld van ruim 2.6 miljoen dollar op. Voor het team van Roger Penske betekende het de tweede achtereenvolgende overwinning op de Speedway en de 18e in totaal. Sinds dat Roger Penske in 1969 voor het eerst met Mark Donohue op de Speedway een auto inzette is het team altijd een factor geweest. De betreurde Donohue bezorgde Team Penske in 1972 haar eerste overwinning op Indy.
Pagenaud dacht aan Notre Dame
Gedurende de Indy 500 was Pagenaud van zichzelf overtuigd dat hij de race naar zich toe kon trekken. Het betekende wel dat hij meer brandstof verbruikte dan zijn concurrenten. Simon Pagenaud: " Als je op kop rijdt dan verbruik je veel brandstof en mijn engineer Kyle Moyer gaf mij de instructie om Josef Newgarden voorbij te laten zodat ik wat brandstof kon besparen. Daarmee bespaarden we ontzettend veel brandstof. Maar dit was wel de beste auto die ik ooit op een oval gereden heb. De rode vlag maakte overigens ook weinig verschil.

Voor het brandstofverbruik was het wat gemakkelijker geweest. Het team maakte geen fouten. Fantastische stops. Ik ben trots op de vlag van mijn land. Na de tragedie van de Notre Dame had Frankrijk zoiets als dit nodig. Ben erg verheugd dat ik dit voor hen heb kunnen doen. Ik ben er trots op om Fransman te zijn maar ook dankbaar voor de steun van de Amerikanen hier."
Volgens insiders stond de positie van Pagenaud aan het eind van dit seizoen wel ter discussie. Maar na het leveren van de 18e overwinning voor Team Penske was het antwoord van "The Captain" duidelijk. "Absolutely not" was het antwoord. Het contract met de Fransman zal nu waarschijnlijkheid met nog eens vier jaar verlengd worden. Een tegenvaller voor Alexander Rossi wiens naam de laatste weken met Team Penske druk in verband werd gebracht. Rossi blijft bij Andretti of keert mogelijk terug in de F1.

Alexander Rossi was natuurlijk de grote verliezer op de Speedway maar de Andretti-coureur gaf dan ook werkelijk alles. Toch was Rossi ervan overtuigd dat hij de Indy 500 niet had kunnen winnen. Alexander Rossi: " Pagenaud was op pole en reed het meeste aantal ronden. We kwamen gewoon pk's te kort. Zo is dat nu eenmaal. We beschikten over een superieure auto maar we hadden gewoon niet genoeg in huis. Op het einde waren een groot aantal deelnemers die twee of meer ronden achter lagen. En die hadden geen respect voor het feit van wat de koplopers allemaal aan het doen waren. Respectloos." Overigens waren er meer rijders die zich achteraf over de rijstijl van de Spanjaard beklaagden. Er werden geen sancties tegen hem genomen. Servia treedt overigens voor Indycar met regelmaat als safetycar-rijder op.

Prachtige foto van de stop van Spencer Pigot.
Als je de uitslag van de Indy 500 analyseert dan bevinden er zich met Simon Pagenaud meegerekend maar liefst zes Indy 500 winnaars in de Top 10. Dit zegt alles over de ervaring om met dit soort wedstrijden om te gaan. Alleen in de Top 5 bevinden zich al drie voormalige winnaars.