Indycar: Voorbeschouwing Indy 500. Simon Pagenaud favoriet? Laatste startrij viert feest
Is de Fransman Simon Pagenaud de favoriet voor de 103e editie van de Indy 500? Vorig jaar schreef zijn Penske-teamgenoot Will Power zowel de GP van Indianapolis als de Indy 500 op zijn naam. Een herhaling zou voor Team Penske fantastisch zijn maar er zijn nog andere kapers op de kust. Het team van local boy Ed Carpenter moet met drie auto's in de Top 5 op de grid zeker niet onderschat worden. De drie heren op de laatste startrij, Kyle Kaiser, James Hinchcliffe en Sage Karam organiseerden donderdagavond nog een kleine party.

Laatste deelname van Helio Castroneves in 2019. Gaat hij voor een vierde overwinning?
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Voorbeschouwing Indy 500. Simon Pagenaud favoriet? Laatste startrij viert feest
Maar liefst zeven oud winnaars onder de 33 deelnemers dit jaar. Penske-coureur Will Power kwalificeerde zich als zesde en Alexander Rossi, die in 2016 de 100e editie op zijn naam wist te schrijven als negende. De populaire Helio Castroneves die vorig jaar de boot miste krijgt van Roger Penske nog een laatste kans om de Indy 500 op zijn naam te schrijven. Voor de inmiddels 44 jarige Castroneves betekent het waarschijnlijk zijn allerlaatste optreden op de Speedway. De overige oud winnaars kwalificeerden zich in het middenveld. Takuma Sato vertrekt a.s zondag als 14e, Tony Kanaan als 16e, Scott Dixon als 18e en Ryan Hunter Reay als 22e. Vooral een ervaren rot als Scott Dixon moet in de eindfase zeker niet uitgesloten worden. Ook erg sterk was de kwalificatie van de Australiër James Davison die al jaren probeert voet te vatten in de Indycar-racerij. Hij kwalificeerde zich als 15e. Stefan Wilson kan zijn huzarenstukje uit 2018 niet herhalen. De Brit wist voor dit jaar geen zitje te vinden.
De eerste startrij anno 2019.
Rookies
Op de startgrid van 2019 bevinden zich maar liefst zeven rookies. Een sterke kwalificatie van Colton Herta met het team van Steinbrunner Harding Racing leverde de rookie een vijfde tijd op de tweede startrij op. Het zou natuurlijk een sensatie zijn indien een rookie de Indy 500 op zijn naam zou schrijven..... Ex F1-coureur Marcus Ericsson kwalificeerde zich als dertiende en zijn landgenoot Felix Rosenqvist als 23e. De rookies Santino Ferrucci, Ben Hanley en Jordan King kwalificeerden zich resp. als 23e 26e en 27e. De Britse Pipa Mann is de enge vrouwelijke deelneemster in het startveld.

Oranje T-Shirtje van de heren die de laatste startrij bemannen. Een leuk collectors item......
Rookie Kyle Kaiser is misschien wel de meest besproken man op de Speedway. Hij slaagde er met zijn zwaar ondergefinancierde team erin om Fernando Alonso tijdens de kwalificaties te elimineren.Het resulteerde op de vooravond van de Indy 500 in "The Last Row Party" waarin de drie laatste geklasseerde rijders, Karam, Hinchcliffe en Kaiser een feestje gaven om hun deelname aan de 103e editie te vieren. Ironisch genoeg met een Oranje T-Shirt. Een duidelijke verwijzing richting McLaren........

Toch altijd gezellig zo'n Last Row Party.............
McLaren deelname klucht?
De Noord Amerikaanse media omschreef de deelname en het falen van McLaren als één grote klucht. De voorbereidingen waren natuurlijk verre van ideaal. Een eigen team voor één wedstrijd opzetten is niet bepaald het meest ideale uitgangspunt. Zeker omdat een oval qua roadcourse een totaal andere technische benadering vereist. Het team begon met een gloednieuw Dallara chassis aan het avontuur. De werkelijke shakedowns vonden tijdens de kwalificatie en vrije trainingen plaats. Installatieproblemen met de elektronica en de crash van Alonso tijdens de vrije trainingen bezegelden het lot van een slecht voorbereid programma. Het beste voor Alonso was een deelname met een gerenommeerd team zoals Andretti twee jaar geleden geweest. De optie met Honda-aangedreven teams was voor Alonso geen optie. HPD Honda was na de opmerkingen van Alonso dat een GP2 motor nog beter was enkele jaren geleden niet meer in de Spanjaard geïnteresseerd. Er bleven weinig opties over. Bij McLaren beraadt men zich nu voor de toekomst over een volledig seizoen Indycar.

Poor lone some Alonso going home.
Zorgelijk
Dat verschillende auto's na een crash het luchtruim kozen mag een zorgelijke ontwikkeling genoemd worden. Wel kwamen zij allemaal met hun bodemplaat weer terug op het beton. Precies wat men bij Indycar verwachtte. Anderzijds hadden insiders de indruk dat dit probleem door Indycar wel een beetje gebagatelliseerd werd.

Flink druk in de pitlane.
Startnummer drie
Startnummer 3 is het meest succesvol op de Brickyard. Maar liefst elfmaal won er een deelnemer met dit startnummer. En wie heeft er in 2019 dit startnummer? Juist Helio Castroneves. Zou het dan toch? De Indy 500 blijft onvoorspelbaar. Zondagavond weten we wie er melk mag gaan drinken.

Kyle Kaiser van zero naar hero. We zijn benieuwd hoe hij en zijn team het er gaan afbrengen a.s. zondag.

Laatste deelname van Helio Castroneves in 2019. Gaat hij voor een vierde overwinning?
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Voorbeschouwing Indy 500. Simon Pagenaud favoriet? Laatste startrij viert feest
Maar liefst zeven oud winnaars onder de 33 deelnemers dit jaar. Penske-coureur Will Power kwalificeerde zich als zesde en Alexander Rossi, die in 2016 de 100e editie op zijn naam wist te schrijven als negende. De populaire Helio Castroneves die vorig jaar de boot miste krijgt van Roger Penske nog een laatste kans om de Indy 500 op zijn naam te schrijven. Voor de inmiddels 44 jarige Castroneves betekent het waarschijnlijk zijn allerlaatste optreden op de Speedway. De overige oud winnaars kwalificeerden zich in het middenveld. Takuma Sato vertrekt a.s zondag als 14e, Tony Kanaan als 16e, Scott Dixon als 18e en Ryan Hunter Reay als 22e. Vooral een ervaren rot als Scott Dixon moet in de eindfase zeker niet uitgesloten worden. Ook erg sterk was de kwalificatie van de Australiër James Davison die al jaren probeert voet te vatten in de Indycar-racerij. Hij kwalificeerde zich als 15e. Stefan Wilson kan zijn huzarenstukje uit 2018 niet herhalen. De Brit wist voor dit jaar geen zitje te vinden.

Rookies
Op de startgrid van 2019 bevinden zich maar liefst zeven rookies. Een sterke kwalificatie van Colton Herta met het team van Steinbrunner Harding Racing leverde de rookie een vijfde tijd op de tweede startrij op. Het zou natuurlijk een sensatie zijn indien een rookie de Indy 500 op zijn naam zou schrijven..... Ex F1-coureur Marcus Ericsson kwalificeerde zich als dertiende en zijn landgenoot Felix Rosenqvist als 23e. De rookies Santino Ferrucci, Ben Hanley en Jordan King kwalificeerden zich resp. als 23e 26e en 27e. De Britse Pipa Mann is de enge vrouwelijke deelneemster in het startveld.

Oranje T-Shirtje van de heren die de laatste startrij bemannen. Een leuk collectors item......
Rookie Kyle Kaiser is misschien wel de meest besproken man op de Speedway. Hij slaagde er met zijn zwaar ondergefinancierde team erin om Fernando Alonso tijdens de kwalificaties te elimineren.Het resulteerde op de vooravond van de Indy 500 in "The Last Row Party" waarin de drie laatste geklasseerde rijders, Karam, Hinchcliffe en Kaiser een feestje gaven om hun deelname aan de 103e editie te vieren. Ironisch genoeg met een Oranje T-Shirt. Een duidelijke verwijzing richting McLaren........

Toch altijd gezellig zo'n Last Row Party.............
McLaren deelname klucht?
De Noord Amerikaanse media omschreef de deelname en het falen van McLaren als één grote klucht. De voorbereidingen waren natuurlijk verre van ideaal. Een eigen team voor één wedstrijd opzetten is niet bepaald het meest ideale uitgangspunt. Zeker omdat een oval qua roadcourse een totaal andere technische benadering vereist. Het team begon met een gloednieuw Dallara chassis aan het avontuur. De werkelijke shakedowns vonden tijdens de kwalificatie en vrije trainingen plaats. Installatieproblemen met de elektronica en de crash van Alonso tijdens de vrije trainingen bezegelden het lot van een slecht voorbereid programma. Het beste voor Alonso was een deelname met een gerenommeerd team zoals Andretti twee jaar geleden geweest. De optie met Honda-aangedreven teams was voor Alonso geen optie. HPD Honda was na de opmerkingen van Alonso dat een GP2 motor nog beter was enkele jaren geleden niet meer in de Spanjaard geïnteresseerd. Er bleven weinig opties over. Bij McLaren beraadt men zich nu voor de toekomst over een volledig seizoen Indycar.

Poor lone some Alonso going home.
Zorgelijk
Dat verschillende auto's na een crash het luchtruim kozen mag een zorgelijke ontwikkeling genoemd worden. Wel kwamen zij allemaal met hun bodemplaat weer terug op het beton. Precies wat men bij Indycar verwachtte. Anderzijds hadden insiders de indruk dat dit probleem door Indycar wel een beetje gebagatelliseerd werd.

Flink druk in de pitlane.
Startnummer drie
Startnummer 3 is het meest succesvol op de Brickyard. Maar liefst elfmaal won er een deelnemer met dit startnummer. En wie heeft er in 2019 dit startnummer? Juist Helio Castroneves. Zou het dan toch? De Indy 500 blijft onvoorspelbaar. Zondagavond weten we wie er melk mag gaan drinken.

Kyle Kaiser van zero naar hero. We zijn benieuwd hoe hij en zijn team het er gaan afbrengen a.s. zondag.