DTM: Eerste indruk nieuwe motoren, volop Assen-promotie tijdens persdag DTM

Class of 2019: de DTM-rijders voor het nieuwe seizoen bijeen
Op de Lausitzring vindt deze week een vierdaagse test plaats, die voor de rijders en teams in de DTM de laatste voorbereiding vormt op het komende seizoen, dat tijdens het eerste weekeinde van mei van start gaat op het circuit van Hockenheim. Naast het reguliere testprogramma dat de teams van Aston Martin, Audi en BMW op de Lausitzring afwerken, vond vandaag ook de presentatie voor de media plaats. AUTOSPORT.NL was ter plekke.
Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions
De testritten, die behalve voor de pers ook voor publiek toegankelijk zijn, is de eerste keer dat de nieuwe DTM-auto's met tweeliter viercilinder turbomotoren in Duitsland te zien en te horen zijn. Eerdere tests van de drie merken werden op de circuits van Jerez en Estoril achter gesloten deuren afgewerkt. Van tevoren uitten fans via diverse sociale mediakanalen de nodige twijfels omtrent het geluid van de turbomotoren, maar na een eerste akoestische indruk ter plekke kunnen we iedereen geruststellen. Ja, het donkere grommen van de V8-motoren is natuurlijk verleden tijd, maar ook de viercilinder turbomotoren hebben een mooi racegeluid. Wat vooral opviel, is dat de Aston Martin, de Audi en de BMW elk hun eigen specifieke motorklank hebben, waar je tot dusver het verschil onderling niet goed kon horen.
Ook optisch zijn er de nodige wijzigingen, natuurlijk vooral door de toevoeging van allerlei openingen om zoveel mogelijk lucht ter koeling van de turbo's in het motorcompartiment te laten stromen. Daarnaast zijn diverse nieuwe kleurenschema's zichtbaar, al betekent de gebruikelijke restrictie dat elk team per testdag maximaal één auto mag inzetten, dat we nog niet alle uitmonsteringen hebben kunnen zien. Dat zal pas tijdens het eerste evenement van het seizoen op Hockenheim het geval zijn. Ook is het zo dat op de Lausitzring sommige rijders met een andere auto testen dan waar ze daadwerkelijk mee gaan racen, omdat de meeste teams ook inderdaad slechts een auto voor de test hebben meegenomen.

Bertram Buikema en Lee van Dam waren op de Lausitzring aanwezig ter promotie van de DTM-ronde in Assen
Voor de rest werd de dag voornamelijk gevuld met het maken van allerhande foto- en TV-opnamen. De obligate groepsfoto van alle rijders, foto's per merk van rijders met de auto, auto's zonder rijders, foto's van oud-kampioenen, foto's van nieuwkomers en wat er verder allemaal nog aan variaties denkbaar was. Verheugend was het om te zien dat er volop promotie gemaakt werd voor de DTM-ronde in Assen: de opvallend bestickerde promotionele BMW stond prominent in de paddock van de Lausitzring opgesteld, in het perscentrum waren er posters en flyers en er waren ook TV-teams van Ziggo en NOS ter plekke. Tijdens diverse gepreksronden in het mediacentrum kwamen ITR-bestuursvoorzitter Gerhard Berger en –directeur Achim Kostron, Aston Martin-teambaas Dr. Florian Kamelger en de sportdirecteuren van Audi en BMW, Dieter Gass en Jens Marquardt aan het woord, plus de vier nieuwkomers Jonathan Aberdein, Sheldon van der Linde, Jake Dennis en Ferdinand Habsburg en oudgedienden Timo Glock, Paul Di Resta en René Rast.




De vier nieuwkomers, Jake Dennis, Ferdinand Habsburg, Sheldon van der Linde en Jonathan Aberdein (vlnr)

Tijdens het wachten ook tijd voor wat bijpraten tussen de rijders onderling, of het tonen van nieuwe helmen, zoals rechts Robin Frijns

Nieuwkomer R-Motorsport zorgde voor een paasverrassing voor alle aanwezigen

De promotie-BMW voor de DTM-ronde in Assen stond prominent in de paddock

En ook het nodige drukwerk was al klaar. Jetzt geht's los!