Indycar: Takuma Sato wint Honda GP of Alabama op Barber Motorsports Park
De Japanner Takuma Sato behaalde op Barber Motorsports Park zijn vierde Indycar-overwinning. Sato reed buiten de pitstopcyclus om bijna de gehele wedstrijd aan de leiding. Alleen een kleine "off-road" excursie leek zijn zege vijf ronden voor het einde van de wedstrijd even in gevaar te brengen. Vanwege de pitstopcyclus wisselde de leiding elf maal tussen zes rijders.

Op je 42e nog een topprestatie leveren. Takuma Sato behaalde op Barber Motorsportspark zijn vierde Indycar-overwinning.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Takuma Sato wint Honda GP of Alabama op Motorsports Park
Oud Marlboro Masters winnnaar, oud F-1 coureur Takuma Sato is het winnen nog steeds niet verleerd. De Japanse veteraan behaalde op Barber Motorsports Park zijn vierde Indycar-overwinning. Een klein foutje kort voor het einde waarbij hij de diffuser van zijn Dallara Honda licht beschadigde, kon zelfs zijn zege niet in gevaar brengen. Ook tijdens de vrijdagtrainingen ging hij daar eventjes in de fout. Het maakte hem alleen nog sneller. In de allerlaatste twee ronden wist de RLL-rijder zijn voorsprong op Scott Dixon zelfs nog van bijna 2 secs. naar 2.3974 secs. uit te breiden. Bovendien stond Dixon nog behoorlijk onder druk van Sebastien Bourdais.
Takuma Sato: "Met dank aan het team. Zij leverden een fantastische prestatie. De auto was subliem, rode banden, zwarte banden. Ik behoefde mij geen zorgen te maken." Ook bedankte de Japanner zijn teamgenoot Graham Rahal. Takuma Sato: "De warm-up sessie in de ochtend hielp nogal. Dank aan mijn teammaat Graham Rahal. Wij vonden een probleem en hij vond een erg goede set-up die ik ook installeerde." Voor Graham Rahal die eveneens vanaf de eerste startrij vertrok werd het een teleurstellende dag. Door een issue in de pitlane viel Rahal al behoorlijk terug en vervolgens begaf zijn auto het op het achterste gedeelte van het circuit vanwege een mechanisch probleem. Graham Rahal: "Een schande. Het zag er zo goed uit. Takuma en ik gingen er bij de start direct vandoor. Ik dacht het onze dag zou worden. Dacht dat het ons weekend was...."
Weer geen overwinning voor Scott Dixon op Barber Motorsports Park. Zesmaal tweede....
Voor Scott Dixon zat er op Barber Motorsports Park andermaal geen overwinning in. De Nieuw Zeelander eindigde voor de zesde maal als tweede hier. In 2017 eindigde hij als tweede achter Josef Newgarden, in 2013 tweede achter Ryan Hunter Reay, tweemaal als tweede achter Will Power in 2011/2011 en tenslotte als tweede achter Helio Castroneves in 2010.

Herkent U die linker man nog? David Letterman de befaamde talkmaster houdt zich tegenwoordig samen met Bobby Rahal alleen maar met Indycar en IMSA bezig.
Scott Dixon: "Het was werkelijk zwaar en we konden hard pushen en het gat dicht rijden. Zeker in de openingsfase van de wedstrijd waren we in staat om Graham en Takuma bij te houden. De laatste tien ronden waren echter miserabel. Bij de laatste run probeerde ik het gat met Takuma stabiel te houden." Sebastien Bourdais liep in de slotfase nog op Scott Dixon in.
Sebastien Bourdais: "Het inlopen op Dixon was geen probleem. Met de "push to pass" zat ik binnen een ronde bovenop zijn achtervleugel. Maar zodra ik achter hem zat begon de auto te glijden. De banden waren op dit punt natuurlijk ook niet erg vers meer." Bourdais had zeker een kans om te winnen indien Indycar tijdens een full course yellow de pits niet open gehouden had. De Fransman bevond zich overigens op een tweestop strategie.
Josef Newgarden behaalde in de laatste vier wedstrijden op Barber Motorsports Park drie overwinningen en wist dit weekend als vierde te eindigen. Achter hem volgde Andretti Autosport-coureur Alexander Rossi.
Indrukwekkend optreden Marcus Ericsson
Ex-Sauber F1 rijder Marcus Ericsson leverde een indrukwekkend optreden. Vanaf een 20e startplek wist hij als zevende achter zijn team Schmidt Peterson Motorsports teamgenoot James Hinchcliffe te eindigen. In totaal ging Marcus elfmaal aan een collega voorbij. Alleen Josef Newgarden en Pat O'Ward deden het nog beter. Die gaven dertien tegenstanders het nakijken......

Simon Pagenaud. Beste Penske-coureur in Alabama.
Met een tiende plek behaalde Ericsson's landgenoot Felix Rosenqvist zijn tweede Top 10 resultaat dit seizoen. Motorproblemen zorgden ervoor dat Colton Herta een desastreuze dag op Barber Motorsports Park beleefde. Hij kwam niet verder dan een teleurstellende 24e plek. Nog slechter verging het de Brit Max Chilton die zich bij het uitrijden van de pits verslikte en in Turn 16 de muur raakte. Het kostte hem twee ronden.
Met een negende plek was Simon Pagenaud overigens de best geklasseerde Penske-rijder. Zijn teamgenoot Will Power eindigde als elfde. Saillant detail: de Top 3 werd qua leeftijd niet gekenmerkt door de jongste rijders. Sato 42, Dixon 39 en Bourdais 40. The oldies rule in Indycar.

Overtuigende overwinning voor de inmiddels 42-jarige Takuma Sato.
Uitslag
1. Takuma Sato Dallara Honda 90 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 90 ronden
3. Sebastien Bourdais Dallara Honda 90 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 90 ronden
5. Alexander Rossi Dallara Honda 90 ronden
6. James Hinchcliffe Dallara Honda 90 ronden
7. Marcus Ericsson Dallara Honda 90 ronden
8. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 90 ronden
9. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 90 ronden
10. Felix Rosenqvist Dallara Honda 90 ronden

Op je 42e nog een topprestatie leveren. Takuma Sato behaalde op Barber Motorsportspark zijn vierde Indycar-overwinning.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Takuma Sato wint Honda GP of Alabama op Motorsports Park
Oud Marlboro Masters winnnaar, oud F-1 coureur Takuma Sato is het winnen nog steeds niet verleerd. De Japanse veteraan behaalde op Barber Motorsports Park zijn vierde Indycar-overwinning. Een klein foutje kort voor het einde waarbij hij de diffuser van zijn Dallara Honda licht beschadigde, kon zelfs zijn zege niet in gevaar brengen. Ook tijdens de vrijdagtrainingen ging hij daar eventjes in de fout. Het maakte hem alleen nog sneller. In de allerlaatste twee ronden wist de RLL-rijder zijn voorsprong op Scott Dixon zelfs nog van bijna 2 secs. naar 2.3974 secs. uit te breiden. Bovendien stond Dixon nog behoorlijk onder druk van Sebastien Bourdais.
Takuma Sato: "Met dank aan het team. Zij leverden een fantastische prestatie. De auto was subliem, rode banden, zwarte banden. Ik behoefde mij geen zorgen te maken." Ook bedankte de Japanner zijn teamgenoot Graham Rahal. Takuma Sato: "De warm-up sessie in de ochtend hielp nogal. Dank aan mijn teammaat Graham Rahal. Wij vonden een probleem en hij vond een erg goede set-up die ik ook installeerde." Voor Graham Rahal die eveneens vanaf de eerste startrij vertrok werd het een teleurstellende dag. Door een issue in de pitlane viel Rahal al behoorlijk terug en vervolgens begaf zijn auto het op het achterste gedeelte van het circuit vanwege een mechanisch probleem. Graham Rahal: "Een schande. Het zag er zo goed uit. Takuma en ik gingen er bij de start direct vandoor. Ik dacht het onze dag zou worden. Dacht dat het ons weekend was...."

Voor Scott Dixon zat er op Barber Motorsports Park andermaal geen overwinning in. De Nieuw Zeelander eindigde voor de zesde maal als tweede hier. In 2017 eindigde hij als tweede achter Josef Newgarden, in 2013 tweede achter Ryan Hunter Reay, tweemaal als tweede achter Will Power in 2011/2011 en tenslotte als tweede achter Helio Castroneves in 2010.

Herkent U die linker man nog? David Letterman de befaamde talkmaster houdt zich tegenwoordig samen met Bobby Rahal alleen maar met Indycar en IMSA bezig.
Scott Dixon: "Het was werkelijk zwaar en we konden hard pushen en het gat dicht rijden. Zeker in de openingsfase van de wedstrijd waren we in staat om Graham en Takuma bij te houden. De laatste tien ronden waren echter miserabel. Bij de laatste run probeerde ik het gat met Takuma stabiel te houden." Sebastien Bourdais liep in de slotfase nog op Scott Dixon in.
Sebastien Bourdais: "Het inlopen op Dixon was geen probleem. Met de "push to pass" zat ik binnen een ronde bovenop zijn achtervleugel. Maar zodra ik achter hem zat begon de auto te glijden. De banden waren op dit punt natuurlijk ook niet erg vers meer." Bourdais had zeker een kans om te winnen indien Indycar tijdens een full course yellow de pits niet open gehouden had. De Fransman bevond zich overigens op een tweestop strategie.
Josef Newgarden behaalde in de laatste vier wedstrijden op Barber Motorsports Park drie overwinningen en wist dit weekend als vierde te eindigen. Achter hem volgde Andretti Autosport-coureur Alexander Rossi.
Indrukwekkend optreden Marcus Ericsson
Ex-Sauber F1 rijder Marcus Ericsson leverde een indrukwekkend optreden. Vanaf een 20e startplek wist hij als zevende achter zijn team Schmidt Peterson Motorsports teamgenoot James Hinchcliffe te eindigen. In totaal ging Marcus elfmaal aan een collega voorbij. Alleen Josef Newgarden en Pat O'Ward deden het nog beter. Die gaven dertien tegenstanders het nakijken......

Simon Pagenaud. Beste Penske-coureur in Alabama.
Met een tiende plek behaalde Ericsson's landgenoot Felix Rosenqvist zijn tweede Top 10 resultaat dit seizoen. Motorproblemen zorgden ervoor dat Colton Herta een desastreuze dag op Barber Motorsports Park beleefde. Hij kwam niet verder dan een teleurstellende 24e plek. Nog slechter verging het de Brit Max Chilton die zich bij het uitrijden van de pits verslikte en in Turn 16 de muur raakte. Het kostte hem twee ronden.
Met een negende plek was Simon Pagenaud overigens de best geklasseerde Penske-rijder. Zijn teamgenoot Will Power eindigde als elfde. Saillant detail: de Top 3 werd qua leeftijd niet gekenmerkt door de jongste rijders. Sato 42, Dixon 39 en Bourdais 40. The oldies rule in Indycar.

Overtuigende overwinning voor de inmiddels 42-jarige Takuma Sato.
Uitslag
1. Takuma Sato Dallara Honda 90 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 90 ronden
3. Sebastien Bourdais Dallara Honda 90 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 90 ronden
5. Alexander Rossi Dallara Honda 90 ronden
6. James Hinchcliffe Dallara Honda 90 ronden
7. Marcus Ericsson Dallara Honda 90 ronden
8. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 90 ronden
9. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 90 ronden
10. Felix Rosenqvist Dallara Honda 90 ronden