Div:Mini 60 Years. Tentoonstelling en Parade in Brussel
De Mini wordt 60 dit jaar en dat vieren we ! Voor Autoworld een aanleiding om in maart en april een twaalftal exemplaren van deze kleine, maar even revolutionaire als karaktervolle auto, in de schijnwerpers te plaatsen. Een auto die een belangrijke rol speelde in de evolutie van de samenleving van de jaren '60. De Mini staat van 16 maart tot 28 april in het Brusselse Autoworld in de Spotlights.

Aangeleverd bericht/Foto's PR
Voor alle bezitters van een Mini, ongeacht het bouwjaar, wordt op Paasmaandag 22 april een vrolijke parade door de Belgische hoofdstad georganiseerd, met vertrek bij het Museum.
DE MINI... IN THE SPOTLIGHT
In de twee tijdelijke expositiezones van het Museum worden enkele competitiemodellen getoond, waaronder een replica van de winnaar van de Monte Carlo Rally 1964, een auto die door de fabriek werd klaargestoomd voor circuitraces en één van de auto's waarmee Julien Vernaeve zich wist te onderscheiden op de Belgische circuits in de jaren '60/'70. Maar ook seriemodellen, zoals een 850 van 1973 met slechts 900 km op de teller of zeldzame modellen zoals een Radford of een Wolseley Hornet zullen niet ontbreken...

EEN MINI-PARADE DIE DE MAX ZAL ZIJN MAANDAG 22 APRIL 2019
Om de vele Mini-fans – of het nu gaat om Austin Mini, Morris Mini, Rover Mini of een meer recent Mini-model – toe te laten de 60e verjaardag van hun geliefde auto te vieren, organiseert Autoworld, met de steun van het merk Mini, een grote bijeenkomst op de Esplanade voor het Museum, gevolgd door een korte rondrit door de hoofdstad. Een louter recreatieve rit en geen wedstrijd, waarbij de wegcode strict zal worden gerespecteerd.
De deelnemers worden op maandag 22 april op de Esplanade van het Jubelpark, tegenover Autoworld verwacht tussen 12 en 14 u. Ze ontvangen in het museum een Rallyplaat en een Roadbook.
Opgelet, het aantal deelnemende Mini's is beperkt tot 200 auto's. De eerst ingeschrevenen krijgen voorrang...Inschrijven is kosteloos, maar wel verplicht via https://goo.gl/forms/lLOzRlgkcAOBVfhQ2 of per mail: mini@autoworld.be. Deelnemers krijgen ook gratis toegang tot het museum en tot de tentoonstelling « 60 Years Mini.

DE BOEIENDE MINI-GESCHIEDENIS KORT SAMENGEVAT
In 1957 kreeg Alec Issigonis, die al naam had gemaakt met de Morris Minor, de opdracht om een prototype te ontwerpen van een auto voor vier inzittenden, die met een van de bestaande motoren van BMC (British Motor Corporation) uitgerust moest worden en die kleiner zou zijn dan gelijk welke andere auto in het aanbod van de BMC-groep. Dat was het begin van de Mini die in 1959 voorgesteld werd. De auto was uitgerust met een dwars ingebouwde 4-cilinder, werd op de voorwielen aangedreven en bood, ondanks zijn lengte van amper 3,05 m, plaats aan vier volwassenen. Het was een even revolutionaire als karaktervolle auto die een belangrijke rol zou spelen in de evolutie van de maatschappij in de jaren '60.
In 1959 brachten Austin en Morris, de merken die in 1952 BMC gevormd hadden, de auto allebei onder een eigen naam uit: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. De productievestigingen lagen in Longbridge (Austin) en Cowley (Morris) en in 1959 liepen wekelijks een honderdtal auto's van de band.
In 1961 verscheen de Mini Cooper, een uitvoering die de tuner John Cooper onder handen had genomen. Dat model zou al snel van zich laten horen in de autosport. Reeds in 1969 werd Mini een zelfstandig merk.
Er zagen heel wat varianten het licht, maar het basisconcept bleef onveranderd. De laatste Mini die op het concept van Issigonis gebaseerd was, werd in 2000 gebouwd.
Sinds 1994 is het merk een dochteronderneming van BMW dat eerst gedurende enkele jaren de originele Mini op de markt bracht, vooraleer het vanaf 2001 nieuwe modellen lanceerde.


Aangeleverd bericht/Foto's PR
Voor alle bezitters van een Mini, ongeacht het bouwjaar, wordt op Paasmaandag 22 april een vrolijke parade door de Belgische hoofdstad georganiseerd, met vertrek bij het Museum.
DE MINI... IN THE SPOTLIGHT
In de twee tijdelijke expositiezones van het Museum worden enkele competitiemodellen getoond, waaronder een replica van de winnaar van de Monte Carlo Rally 1964, een auto die door de fabriek werd klaargestoomd voor circuitraces en één van de auto's waarmee Julien Vernaeve zich wist te onderscheiden op de Belgische circuits in de jaren '60/'70. Maar ook seriemodellen, zoals een 850 van 1973 met slechts 900 km op de teller of zeldzame modellen zoals een Radford of een Wolseley Hornet zullen niet ontbreken...

EEN MINI-PARADE DIE DE MAX ZAL ZIJN MAANDAG 22 APRIL 2019
Om de vele Mini-fans – of het nu gaat om Austin Mini, Morris Mini, Rover Mini of een meer recent Mini-model – toe te laten de 60e verjaardag van hun geliefde auto te vieren, organiseert Autoworld, met de steun van het merk Mini, een grote bijeenkomst op de Esplanade voor het Museum, gevolgd door een korte rondrit door de hoofdstad. Een louter recreatieve rit en geen wedstrijd, waarbij de wegcode strict zal worden gerespecteerd.
De deelnemers worden op maandag 22 april op de Esplanade van het Jubelpark, tegenover Autoworld verwacht tussen 12 en 14 u. Ze ontvangen in het museum een Rallyplaat en een Roadbook.
Opgelet, het aantal deelnemende Mini's is beperkt tot 200 auto's. De eerst ingeschrevenen krijgen voorrang...Inschrijven is kosteloos, maar wel verplicht via https://goo.gl/forms/lLOzRlgkcAOBVfhQ2 of per mail: mini@autoworld.be. Deelnemers krijgen ook gratis toegang tot het museum en tot de tentoonstelling « 60 Years Mini.

DE BOEIENDE MINI-GESCHIEDENIS KORT SAMENGEVAT
In 1957 kreeg Alec Issigonis, die al naam had gemaakt met de Morris Minor, de opdracht om een prototype te ontwerpen van een auto voor vier inzittenden, die met een van de bestaande motoren van BMC (British Motor Corporation) uitgerust moest worden en die kleiner zou zijn dan gelijk welke andere auto in het aanbod van de BMC-groep. Dat was het begin van de Mini die in 1959 voorgesteld werd. De auto was uitgerust met een dwars ingebouwde 4-cilinder, werd op de voorwielen aangedreven en bood, ondanks zijn lengte van amper 3,05 m, plaats aan vier volwassenen. Het was een even revolutionaire als karaktervolle auto die een belangrijke rol zou spelen in de evolutie van de maatschappij in de jaren '60.
In 1959 brachten Austin en Morris, de merken die in 1952 BMC gevormd hadden, de auto allebei onder een eigen naam uit: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. De productievestigingen lagen in Longbridge (Austin) en Cowley (Morris) en in 1959 liepen wekelijks een honderdtal auto's van de band.
In 1961 verscheen de Mini Cooper, een uitvoering die de tuner John Cooper onder handen had genomen. Dat model zou al snel van zich laten horen in de autosport. Reeds in 1969 werd Mini een zelfstandig merk.
Er zagen heel wat varianten het licht, maar het basisconcept bleef onveranderd. De laatste Mini die op het concept van Issigonis gebaseerd was, werd in 2000 gebouwd.
Sinds 1994 is het merk een dochteronderneming van BMW dat eerst gedurende enkele jaren de originele Mini op de markt bracht, vooraleer het vanaf 2001 nieuwe modellen lanceerde.
