Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

WEC: Nummer 7-Toyota wint waterballet in Sjanghai, opnieuw LMP2-klassezege Ho Pin Tung (lang)

181118 WEC Podium

Na hun succes van vorige maand op Fuji wonnen Mike Conway, José María López en Kamui Kobayashi met de nummer 7-Toyota de zes-uursrace van het FIA WEC in Sjanghai. In de race, die gedurende de eerste helft vanwege extreem zware regenval twee keer met de rode vlag werd onderbroken, eindigden Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi op 1,419 seconden van de winnaars op de tweede plaats. De Dragonspeed-BR met Renger van der Zande werd als zesde geklasseerd. Nederlands succes was er in de LMP2-klasse in de vorm van de overwinning voor de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung. De Racing Team Nederland-Dallara van Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Nyck de Vries werd op tien ronden van de klassewinnaars vijfde in de LMP2. Nyck de Vries reed daarbij de snelste raceronde in de klasse. In GTE-Pro was er de eerste overwinning voor de dit jaar nieuwe Aston Martin Vantage met Marco Sørensen en Nicki Thiim, die voor de beide fabrieks-Porsches eindigde. Nicky Catsburg en Martin Tomczyk eindidgen met hun BMW M8 als negende in de klasse. De GTE-Am-klassezege ging naar de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche met Matt Campbell, Julian Andlauer en Christian Ried.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Van tevoren was al bekend dat er flink wat regen zou vallen op de racedag in Sjanghai, maar de hoeveelheden die daadwerkelijk naar beneden vielen, waren nog groter dan waarop was gerekend. De afwatering op het Formule 1-circuit blijkt nog steeds matig, waardoor de wedstrijd in de eerste helft twee keer moest worden onderbroken en de safety-car veelvuldig in actie kwam. "We vinden het vervelend voor de toeschouwers, maar de veiligheid gaat natuurlijk te allen tijde voor", verklaarde WEC-promotor Gérard Neveu in een interview op de livestream van de serie. Het veld vertrok achter de safety-car, maar al snel werd de race onderbroken. Na een uur werd er nog een poging gewaagd, maar na vier ronden achter de safety-car werd de rode vlag opnieuw gezwaaid. In het derde uur was er een herstart, maar die volgde later dan gepland vanwege een flinke crash van de Gulf Racing-Porsche op het rechte stuk, nog voordat er goed en wel was geracet. Vervolgens was er weer een safety-car nadat de Ford van Andy Priaulx in de grindbak gegleden was.

181119 WEC 7

In de tweede helft van de race waren de omstandigheden beter, zodat er uiteindelijk toch nog min of meer normaal, zij het korter dan gepland, kon worden geracet. Dat resulteerde dus in de overwinning voor de nummer 7-Toyota, op anderhalve seconde gevolgd door de zusterauto nadat het veld in de slotfase door een safety-car weer bij elkaar was gebracht. Nakajima was in de slotfase van de wedstrijd in de nummer 8 duidelijk sneller dan Conway in de nummer 7, maar kon uiteindelijk geen aanval meer plaatsen, zodat de beide Toyota's in de numerieke volgorde van hun startnummers over de finish kwamen. De BR1 van SMP Racing met Vitaly Petrov, Jenson Button en Mikhail Aleshin eindigde als derde, voor de Rebellion met André Lotterer, Bruno Senna en Neel Jani, die op hun beurt gevolgd werden door de andere Rebellion van Mathias Beche, Thomas Laurent en Gustavo Menezes. De zesde plaats was voor het DragonSpeed-team met Renger van der Zande, James Allen en Ben Hanley.

De LMP2-klasse leverde winst op voor Ho Pin Tung, Gabriel Aubry en Stéphane Richelmi, die daarmee voor de tweede keer na Silverstone hun klasse wonnen (en met de tweede plaats in Spa achter de niet scorende G-Drive-Oreca zelfs voor de derde keer dit seizoen de maximale punten behaalden). Gecombineerd met het succes van Jazeman Jaafar, Weiron Tan en Nabiil Jeffry in de vorige race op Fuji is dit de derde opeenvolgende klassezege voor Jackie Chan DC Racing, maar uiteraard weegt het succes voor eigen publiek in China emotioneel het zwaarst. De DragonSpeed-Oreca van Roberto Gonzalez, Pastor Maldonado en Anthony Davidson eindigde op de tweede plaats in de klasse, voor de Signatech Alpine Matmut-Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet. Dit trio had de podiumplaats te danken aan het feit dat Loïc Duval in de TDS-Oreca in de laatste ronde nog naar binnen moest voor een 'splash and dash'.

181119 WEC RTN

De Racing Team Nederland-Oreca werd met tien ronden achterstand vijfde in de klasse. "Al met al een interessante race, redelijk chaotisch vanwege het weer, maar eigenlijk hoopten we op basis van de snelheid op vrijdag wel op een goed resultaat in de regen", zei teammanager Mark Koense. "Toen de race amper op gang was, kregen we al een probleem met de versnellingsbak en de motor die een keer uitviel. Dat leidde tot een vrij lange pitstop, met name het probleem met de bak was een lange reparatie. Dat kostte negen ronden. Voor Giedo was het jammer: die heeft de start gedaan, maar door al die problemen uiteindelijk maar zes normale rondjes gereden, de rest achter de safety-car, stilgestaan vanwege de rode vlag of in de pits. maar vanaf dat moment waren we met Nyck achter het stuur de snelste LMP2-auto op de baan, ongeveer anderhalf uur lang. Dat bevestigt de verwachtingen die we ten aanzien van de performance in de regen hadden. Zonder die problemen hadden we om een top vier, top drie-positie kunnen strijden. Dat gevoel overheerst, maar de twaalfde finish in twaalf races en de wetenschap dat we op dit moment competitief zijn stemmen positief. Frits heeft het heel goed gedaan, hij reed de laatste stint onder zeer slechte omstandigheden, maar hij zat er in de regen heel goed bij."

181119 WEC BMW

In de GTE-Pro-klasse kon het BMW Team MTEK van Ernest Knoors de goede uitgangspositie met een startplaats op de eerste rij voor Nicky Catsburg en Martin Tomczyk niet vertalen naar een goed raceresultaat. Met name een safety-car-fase haalde een streep door de geplande strategie. "Een teleurstellende race", vond Nicky Catsburg. "We moeten de regenbanden beter onder de knie krijgen, want we hadden vandaag simpelweg niet de snelheid. Dat is jammer, want in de kwalificatie deed de auto het uitstekend." Ook teambaas Ernest Knoors erkende: "We kunnen niet tevreden zijn met resultaat, maar we leren er iedere keer nog bij en zo was ook dit onderdeel van ons leerproces, omdat we nog niet eerder bij zoveel regen gereden hadden. Bij droge omstandigheden en op een opdrogend circuit was de auto snel, wat ook wel bleek in de kwalificatie."

181119 WEC Aston

Aston Martin vierde de eerste klassezege met de nieuwe Vantage. Lange tijd leek het zelfs op een 1-2 voor het Britse merk uit te draaien, maar Porsche kende een sterke slotfase en behaalde de tweede en derde plaats met respectievelijk Richard Lietz/Gianmaria Bruni en Michael Christensen/Kévin Estre in de beide fabrieks-911's.

181119 WEC 77

In de GTE-Am-klasse was het volledige podium voor Porsche, met klassewinst voor Matt Campbell, Julian Andlauer en Christian Ried in de Dempsey-Proton-Porsche, voor Jörg Bergmeister, Egidio Perfetti en Patrick Lindsey in de Project 1-911 en het trio Al Qubaisi/Pera/Cairoli in de andere Dempsey-Proton-Porsche. Voor het Dempsey-Proton-team was de klassewinst een genoegdoening na een lastige week, waarin malversaties met de tankinstallatie tijdens de afgelopen WEC-ronde op Fuji aan het licht kwamen en het team werd bestraft met het schrappen van alle tot nu toe behaalde punten voor het GTE-Am-teamkampioenschap.

181118 FIA WEC Sjanghai uitslag race
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet