Sportscars: Regen spelbreker op Spa, G-Drive Racing kampioen
Filipe Albuquerque en Phil Hanson hebben op het circuit van Spa-Francorchamps een door de regen vroegtijdig afgevlagde European Le Mans Series wedstrijd gewonnen. De United Autosports Ligier JSP217 Gibson van het duo lag aan de leiding toen de wedstrijdleiding halverwege de wedstrijd met de rode vlag stillegde. Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola en Roman Rusinov wonnen door het afbreken en niet meer herstarten van de race het kampioenschap. Job van Uitert eindigde de wedstrijd als tweede in de LMP3-klasse. Kay van Berlo finishte niet, maar werd nog wel als 13e in LMP3 geklasseerd.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR
Andrea Pizzitola begon de race vanaf pole position, maar de Fransman wist de leiding niet te behouden en aan het einde van het eerste uur ook nog eens twee keer van de baan. Pizzitola wist beide keren de G-Drive Racing Oreca 07 Gibson weer op het natte asfalt te krijgen, maar viel ver terug. Teamgenoot Jean-Eric Vergne deed het niet veel beter in zijn stint. Vergne probeerde voor de Bus Stop in te halen, maar raakte een van de Proton Competition Porsche 911 RSRs. De Porsche raakte in een spin, ging over het gras en raakte in de Bus Stop de APR - Rebellion Racing Oreca. Vergne kreeg voor het veroorzaken van het ongeluk een 2-minuten stop en go, die door de rode vlag werd omgezet in een tijdstraf van 150 seconden. De G-Drive Racing Oreca viel hierdoor terug naar de elfde plaats.
Omdat door de rode vlag slechts halve punten werden uitgedeeld was de elfde plaats genoeg voor Vergne, Pizzitola en Rusinov om de titel te veroveren. Racing Engineering's Olivier Pla, Paul Petit en Norman Nato eindigden slechts als zevende, waardoor het G-Drive Racing trio niet meer is te achterhalen. De overwinning ging naar de United Autosports Ligier JSP217 van Albuquerque en Hanson, die tijdens de eerste ronde pit stops de leiding had overgenomen. DragonSpeed eindigde de race als tweede, voor Panis Barthez Competition.
In de LMP3 klasse ging de overwinning ook naar United Autosports. John Falb en Scott Andrews hadden op het moment dat de rode vlag werd getoond bijna 12 seconden voorsprong op de RLR MSport Ligier van Job van Uitert, John Farano en Rob Garofall. Van Uitert kreeg na afloop nog eens 25 seconden straf wegens te snel rijden in de pits. Die tijdstraf zorgde niet voor een verschuiving in het klassement. Onder aanvoering van de 360 Racing Ligier zat de rest van het LMP3 veld op minstens een ronde achterstand. De EuroInternational Ligier van Kay van Berlo kwam na 34 ronden met schade binnen.
Proton Competition begon op Spa als eerste en tweede, maar het was Ebimotors dat er met de overwinning vandoor ging. Fabio Babini, Riccardo Pera en Bret Curtis werden als eerste afgevlagd, zes seconden voor de Spirit of Race Ferrari van Cameron, Griffin en Scott en negen seconden voor de Proton Porsche van Roda, Roda en Cairoli, die daardoor de leiding in het kampioenschap wisten te behouden.