Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

F3: Conclusies na het zevende raceweekeinde van het FIA EK F3 in Misano

180828 F3 Floersch
De F3-rijders kregen te maken met natte omstandigheden

Slechts een week na het evenement in het voorprogramma van het FIA WEC op het circuit van Silverstone kwamen teams en rijders uit het FIA EK Formule 3 het afgelopen weekeinde alweer in actie, ditmaal in de vertrouwde omgeving van de DTM op het circuit van Misano in Italië. Daar deed met name de Est Jüri Vips het goed: met een vijfde plaats, een tweede plaats en een overwinning behaalde hij dit weekeinde de hoogste score en benaderde zijn Britse Motopark-teamgenoot Dan Ticktum, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, tot op twaalf punten. Ook Mick Schumacher kwam wederom goed voor de dag met een overwinning, een derde en een vijfde positie. Met een paar dagen afstand blikken we nog eens terug op het Formule 3-weekeinde in Misano.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

Twee opeenvolgende raceweekeinden in respectievelijk Groot-Brittannië en Italië betekende flink wat werk voor de deelnemende teams, die in de meeste gevallen rechtstreeks vanuit Silverstone naar Misano maakten. "Zondag zijn we nog de hele dag op Silverstone in de paddock gebleven om de auto's voor te bereiden voor Misano", beschreef VAR-teambaas Frits van Amersfoort de procedure. "Zondagavond laat zijn we vanuit Silverstone vertrokken, hebben de overtocht gemaakt via de Eurotunnel en vervolgens de route door Frankrijk, via de Fréjus-tunnel naar Italië en vervolgens door naar Misano, waar de trucks en trailers woensdag aan het eind van de middag aankwamen."

Op Misano reed de Formule 3 weer in het voorprogramma van de DTM, wat gelukkig weer een fatsoenlijke locatie in de paddock betekende, een verademing na de narigheid van Silverstone. Een aspect was echter wel anders dan gebruikelijk, want omdat de DTM voor het eerst in de geschiedenis zijn races pas laat in de avond afwerkte, begon het hele evenement elke dag pas rond een uur of drie in de middag. Dat betekende voor velen 's morgens tijd om uit te slapen, het strand te bezoeken of andere activiteiten te ontplooien, ook wel eens plezierig.

180828 F3 Prema R1
De Prema-trein denderde door in race 1

Van tevoren werd al verwacht dat het Prema-team in Misano sterk zou zijn. De renstal test er regelmatig en beschikt natuurlijk over een schat aan ervaring op het circuit. Dat bleek wel in de eerste race, toen een kwartet van Prema-rijders, aangevoerd door Mick Schumacher, de eerste vier plaatsen bezette. Achter de Duitser, die voor de eerste maal vanaf pole won en na Spa en Silverstone zijn derde overwinning in drie opeenvolgende raceweekeinden behaalde, volgden teamgenoten Marcus Armstrong, Robert Shvartzman en Guanyu Zhou. Motopark bezette de plaatsen vijf en zes met respectievelijk Jüri Vips en Dan Ticktum.

180828 F3 Schumacher
Don't drink and drive: winst voor Mick Schumacher in de eerste race

In april van dit jaar werd er door alle teams en rijders uit het EK twee dagen lang op Misano getest en bij die gelegenheid werd al duidelijk dat de vermaledijde 'track limits' een bron van discussie zouden gaan vormen. Niet echt verwonderlijk, want Misano is vooral een circuit voor gemotoriseerde tweewielers en dus zijn de kerbstones zo vlak dat je er zonder gevaar voor schade overheen kunt rijden, zeker omdat erachter ook nog asfalt ligt. Daarmee was de ellende dus voorgeprogrammeerd, en inderdaad sneuvelde op zaterdag in de kwalificatie de ene na de andere rondetijd. En niet alleen dat, ook naderhand werd er nog van alles aan de hand van beelden en meldingen onderzocht. Dat leidde tot de volstrekt idiote situatie dat er pas om 0.53 uur in de nacht, dus vijfenhalf uur na afloop van de kwalificatie, die om 19.20 uur eindigde, een officiële uitslag was.

180828 F3 Tracklimits
'Track limits', een bron van ergernis in Misano

Vervolgens duurde het nog eens meer dan twaalf uur, tot 13.10 uur op zondag, voordat de startopstelling voor race 2 gepubliceerd werd. Die leek op geen enkele manier meer op de uitslag van de kwalificatie: drie rijders verloren één plaats, twee rijders verloren twee posities, vier rijders werden vier plekken teruggezet, twee rijders moesten vijf plaatsen naar achteren en twee rijders kregen zelfs zeven strafplaatsen – allemaal gebaseerd op een halve plek per overtreding. Die regel voor wat betreft 'track limits' is er nu eenmaal, maar er valt veel voor te zeggen om het zo te doen als in de DTM: waar asfalt is, mag je rijden, zo lang het geen gevaarlijke situaties oplevert. Of gewoon grindbakken. Op Zandvoort kan ook iedereen het!

180828 F3 R2 Vips
Jüri Vips won de tweede race

Geracet kon er uiteindelijk gelukkig ook nog worden, en dat leidde op een na regen opdrogende baan tot een overwinning voor Jüri Vips, wiens pole-position ook nooit ter discussie had gestaan. Hij eindigde voor Palou en Schumacher. Voor de tweede race van het weekeinde op zondagmiddag was de bandenkeuze nog lastig: het was weliswaar droog, maar er was regen voorspeld en de wolken werden steeds donkerder. Daarom kozen enkele rijders, waaronder die van Van Amersfoort Racing, voor regenbanden, maar uiteindelijk kwam de regen pas na de wedstrijd.

180828 F3 R3 grid
Regenbanden voor race 3,de 'grid girl' bleef lachen

Geen enkele twijfel bestond er daarentegen voor de bandenkeuze in race drie, want toen kwam het met bakken uit de hemel. De wedstrijdleiding besloot daarom tot een start achter de safety-car, maar na twee ronden werd de rode vlag getoond in de hoop op betere omstandigheden. Die kwamen er inderdaad, zodat er na een minuut of twintig toch nog gereden kon worden, al werd het vanwege het gevorderde tijdstip inmiddels wel steeds donkerder. Uiteindelijk kwam de Est Ralf Aron als winnaar over de eindstreep en zorgde daarmee voor het tweede succes van het weekeinde voor Prema. Zijn landgenoot Jüri Vips werd tweede, waarmee waarschijnlijk de eerste 1-2 voor Estland in een internationale autosportcompetitie een feit was. Ferdinand Habsburg behaalde zijn eerste podiumplaats van het seizoen door als derde te eindigen.

180828 F3 Safetycar R3
Safety-car-start in de derde race

Voor Van Amersfoort Racing begon het weekeinde hoopvol met de tiende tijd van Artem Petrov in de vrije training, maar daar bleef het dan ook wel bij, want in de races figureerden Petrov en zijn teamgenoten Keyvan Soori Andres en Sophia Flörsch voornamelijk in de achterhoede. De 13e plaats van Petrov in de eerste race. Natuurlijk hielp de bandenkeuze en extra pitstops voor alledrie in race twee ook niet, evenmin als een 'drive-through' voor Petrov vanwege een aanrijding. Flörsch reed bovendien haar allereerste meters in een Formule 3-auto in de regen. Maar goed, wellicht is dat waardevolle ervaring voor het volgende F3-raceweekeinde op de Nürburgring, want de kans op regen is daar natuurlijk altijd aanwezig.

180825 FIA EK F3 Misano uitslag race 1

180826 FIA EK F3 Misano uitslag race 2

180826 FIA EK F3 Misano uitslag race 3

180826 FIA EK F3 Stand na 21 van 30 races

180828 F3 Wegen
Ook dit hoort bij de Formule 3: wegen na de kwalificatie


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet