Dragracing: Andreas Arthursson steelt de show op Tierp Arena

Andreas Arthursson
Nieuwe grenzen
De Pro Modified klasse stal op Tierp Arena opnieuw de show met een absolute hoofdrol voor Andreas Arthursson. Met zijn turbo Chevelle had Arthursson de Tierp-wedstrijd in juni al op zijn naam geschreven en dus werd reikhalzend uitgekeken naar wat de Zweed nu voor tijden op het scorebord zou toveren. Arthursson stelde bepaald niet teleur want na een 5,831 seconden op vrijdag, volgde in de kwalificatie op zaterdag een 5,756 seconden de eerste Pro Modified run in Europa onder de 5,8-seconden en ruim onder het één jaar oude Europees record van Michael Gullqvist van 5,833 seconden.

Jimmy Ålund
Maar Arthursson was niet de enige rijder met een toptijd in de kwalificatie. Jimmy Ålund eiste met 5,859 seconden de tweede plaats voor zich op, terwijl Roger Johansson met 5,860 seconden voor het eerst onder de 5,9 dook en de derde plaats voor zich opeiste. Met een uitstekende 5,900 seconden kwam David Vegter op plaats vier uit de kwalificatie tevoorschijn, terwijl Michael Gullqvist de nodige problemen kende en met 5,935 seconden bleef steken op plek vijf. Jan Ericsson en Kim Kristiansen waren met 5,936 en 5,97 seconden op plek zes en zeven de laatste rijders die onder de 6-seconden doken. Michel Tooren was met een uitstekende 6,051 seconden de snelste rijder met een 6 voor de komma en sloot de kwalificatie daarmee als achtste af.

Michael Gullqvist
Met de uitschakeling op reactietijd van Gullqvist leverde de eerste eliminatieronde meteen een daverende verrassing op. De regerend kampioen en leider in de tussenstand was met 6,05 tegen 6,11 seconden duidelijk sneller dan Peter Kunc, maar liet zich op reactietijd verrassen door zijn voormalig teamlid. Dit opende de deur voor Ålund om als nummer twee in de tussenstand niet alleen de achterstand in te lopen, maar zelfs de leiding over te nemen.

Michel Tooren
De eerste eliminatieronde betekende ook het einde van de wedstrijd van Tooren. De Nederlandse Pro Dutch Racing-rijder had een betere reactietijd dan zijn tegenstander Åke Persson, maar moest vervolgens twee keer van het gas waardoor de Zweed naar de winst kon rijden.

David Vegter
Beter verging het in eerste instantie Vegter die met 5,94 seconden Fredrik Fagerström kansloos liet en vervolgens via een bye run in de halve finale belandde. Helaas was dat ook het eindstation voor de PedalToTheMetal Drag Racing-rijder. Een lage eindsnelheid en voortijdig naar buiten komende parachutes waren al een veeg teken. Terug in de pits bleek dat een drijfstang door het blok was gekomen waarbij ook alle andere draaiende delen in het motorblok zo ongeveer tot gruis waren vermalen.

Roger Johansson
Ondertussen profiteerde Ålund met winst tegen Micke Johansson en Michael Joneskog van de voortijdige uitschakeling van Gullqvist. In de halve finale scoorde Ålund opnieuw kostbare punten door in een nieuw persoonlijk record van 5,815 seconden af te rekenen met Ericsson, die in de kwartfinale uiterst verrassend Johansson een rood licht zag trekken. Dat er weer serieus rekening gehouden moet worden met de lachgas Mustang van Johansson werd in de eerste eliminatieronde duidelijk toen de Zweed met 5,811 seconden zijn persoonlijk record voor de zoveelste keer dit weekend aanscherpte.

Finale
Aan de andere kant van de eliminatieladder stond er geen maat op Arthursson. Met runs van 5,810; 5,828 en 5,808 seconden plaatste Arthursson zich als favoriet voor de finale. Daarin bewees de Zweed dat de limiet van de turbo Chevelle nog niet bereikt is want in 5,751 seconden snelde Arthursson naar de winst en verbeterde meteen weer zijn één dag oude Europees record. Met zijn eindsnelheid van bijna 416 km/u nadert Arthursson ook Tero Laukkanen's uit 2015 stammende Europees snelheidsrecord voor Pro Mods van 418,6 km/u. Ålund bleef steken op 5,97 seconden, maar met zijn runner-up positie nam de Zweed niet alleen de leiding over in de tussenstand van het kampioenschap, ook heeft hij met alleen de wedstrijd op Santa Pod te gaan nu een voorsprong van 57 punten op Gullqvist en lonkt dus na tien Pro Stock titels zijn eerste titel in de Pro Modified klasse. Ericsson is derde terwijl Arthursson, ondanks dat hij aan slechts drie van de vijf wedstrijden meedeed, de vierde plaats bezet. Vegter staat in de tussenstand op plek vijf.

Podium