Sportscars: Derde overwinning op rij in ELMS voor G-Drive Racing

Roman Rusinov, Andrea Pizzitola en Jean-Eric Vergne hebben op Silverstone hun derde opeenvolgende European Le Mans Series race gewonnen en daarmee hun leidende positie in het kampioenschap verder verstevigd. In Engeland reed het G-Drive Racing trio het volledige veld op minstens een ronde. In de LMP3 klasse verstevigden Job van Uitert en zijn teamgenoten hun koppositie, ondanks een zesde plaats in de race.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: PR
Julien Canal wist bij de start Roman Rusinov nog achter zich te houden, maar moest in het tweede uur van de race toch capituleren. Rusinov had al geruime tijd achter de Panis Barthez Competition Ligier gereden, tot hij in Stowe een kans zag in het drukke verkeer. De Rus passeerde zijn Franse concurrent en pakte zo de leiding voor G-Drive Racing. Met Andrea Pizzitola achter het stuur gebeurde er niets en ook Jean-Eric Vergne kon zonder problemen zijn ronden rijden en liep steeds verder uit op zijn achtervolgers. Een half uur voor het einde leek Racing Engineering als tweede te eindigen, maar Norman Nato ging van de baan en kort voor het einde moest de IDEC Sport Oreca een korte stop voor brandstof maken. Het leverde DragonSpeed de tweede plaats op, voor de IDEC Sport Oreca.
In LMP3 ging de overwinning naar de United Autosports Ligier van Tony Wells, Matt Bell en Garret Grist. Bij aanvang wist Mattia Drudi zijn pole om te zettin in de leiding, maar uiteindelijk viel de EuroInternational auto ver terug en was het de #3 Ligier JSP3 die er met de overwinning vandoor ging. Ecurie Ecosse/Nielsen eindigde als tweede met negen seconden achterstand. De derde plaats ging naar de Ultimate Norma M30. Job van Uitert en zijn teamgenoten John Farano en Rob Garofall eindigden de race als zesde, na problemen met de uitlaat en een straf voor Garofall. De Brit zette kort voor tijd een aanval in op de derde plaats, maar duwde daarbij James Swift in de rondte. Het leverde een drive through op en het verlies van twee plaatsen. Desondanks wist het drietal de voorsprong in de titelstrijd te vergroten, zeker omdat de #11 EuroInternational Ligier van Kay van Berlo en Giorgio Mondini geen punten behaalde.
In LMGTE werd de wedstrijd in de slotfase door straffen en fouten beslist. De Spirit of Race Ferrari en de JMW Motorsport Ferrari kregen allebei een 10-seconden straf. Hierdoor wist Matteo Cairoli dat hij met zijn Proton Competition Porsche binnen de tien seconden van de eerste Ferrari moest finishen om als winnaar te worden uitgeroepen. In de laatste ronde ging Cairoli voorbij aan Griffin, maar de twee auto's kwamen naast de baan. Het momentje leverde Cairoli net teveel tijdsverlies op, want op start-finish was het verschil met de als eerste gefinishte Miguel Molina opgelopen tot 10.126s. Door de straf werd dat 0.126s gereduceerd tot slechts.