Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Prachtige overwinning Nyck de Vries in hoofdrace. Alexander Albon wint sprintrace in Hongarije

de-vries-wint

Het was zaterdag genieten geblazen. Twee rijders staken ver boven de rest uit. Lando Norris in de regen en vooral Nyck de Vries op een droge baan. De Vries, die dit seizoen nog weinig geluk kende, liet zich helemaal zien aan de Formule 1-teambazen en het vele in oranje uitgedoste publiek, die De Vries luid toejuichten. Eindelijk laat de Fries zijn ware potentie zien. De zondagrace was wat minder, maar werd in de slotfase toch nog spannend. Alexander Albon bleek uiteindelijk de beste bandenstrateeg te zijn en won voor een teleurgestelde Ghiotto en de Braziliaan Sette Camara.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Formule 2

Hoofdrace: Magistrale overwinning voor Nyck de Vries
De hoofdrace op de Hungaroring had twee gezichten. Het eerste gedeelte voor de verplichte bandenstop werd verreden onder natte omstandigheden. De teams die voor een regenafstelling hadden gekozen waren duidelijk in het voordeel. Na het ontstaan van droge lijnen en een opdrogende baan werden slicks de juiste keuze. Het voordeel voor de op droogweer afgestelde wagens was enorm. Was Lando Norris de snelste rijder onder natte omstandigheden, op het droge werd de Brit op alle fronten afgetroefd door Nyck de Vries, die overtuigend de wedstrijd won voor Norris en Antonio Fuoco, die de derde plaats kreeg toegewezen na contact met Sergio Sette Camara, waarvoor de Braziliaan met 10 seconden werd bestraft.
  start-race1

De wedstrijd begon onder natte omstandigheden na veel donder en bliksem boven de baan. Om de rijders te laten wennen aan de moeilijke omstandigheden werden er die ronden achter de safetycar gereden voordat de rijders voor een staande start werden gepositioneerd. Na de start was het glibberen en glijden. De van poleposition gestartte Sette Camera was het beste weg voor Nyck de Vries, Ghiotto en Jack Aitken, die slecht wegkwam van de eerste rij.
  de-vries-actie

Daarachter maakte Lando Norris indruk met fraaie inhaalacties vanaf zijn zesde startplaats. De Brit reed andere lijnen dan de rest van het veld en was vijf seconden sneller dan zijn concurrenten. Eerst moest Ghiotto eraan geloven en ook De Vries moest zich overgeven aan de veel snellere Norris. Norris was een klasse apart en het duurde niet lang voordat hij zijn teamgenoot Sette Camara had verschalkt.

De baan droogde in een snel tempo op. De regenbanden werden gekoeld door de nog bestaande plassen. George Russell kwam de pits in en moest met koppelingsproblemen opgeven. Aan kop liep Norris steeds verder uit. De Vries op zijn beurt ging het duel aan met Sette Camara, maar moest zich ook verdedigen tegen Fuoco. Beide rijders vochten om elke meter en raakten elkaar zelfs. Sette Camara kon het tempo niet volgen en zakte terug achter Jack Aitken op plaats vijf. De Vries moest Fuoco laten gaan.

In de 16de ronde kwamen de eerste rijders binnen om naar slicks te wisselen. Het was al snel duidelijk dat de droogweerbanden de snelste waren. Norris, Aitken en De Vries kwamen binnen, de nieuwe koploper Fuoco bleef doorrijden en kwam één ronde later binnen. De Vries kwam als tweede achter Norris de baan op. Het verschil tussen de beide rijders was opgelopen tot twaalf seconden. Fuoco kreeg zijn banden niet op temperatuur en zakte terug naar de vierde plaats achter Sette Camara. Door de droge set-up kwam De Vries steeds dichterbij Norris. In de 27ste ronde pakte De Vries de kop. Norris had een natweer afstelling en kon De Vries niet houden, de Brit reed vijf seconden langzamer dan de rest en zag zijn teamgenoot Sette Camara en Luca Ghiotto steeds meer naderen. De strijd om de tweede plaats werd in de laatste ronde grimmig. Ghiotto was het snelste en had snelheid genoeg om nog tweede te worden. Sette Camera duwde echter Ghiotto in een spin. Norris profiteerde van het wangedrag van zijn teamgenoot en pakte achter een indrukwekkende De vries de tweede plaats.Ghiotto werd toch nog als derde geklasseerd, nadat Sette Camara een terechte tijdstraf kreeg van tien seconden en daardoor terugviel naar de zevende plaats, wat raar genoeg een startplaats opleverde vanaf de eerste rij voor de sprintrace.
 
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet