Sportscars: G-Drive Racing wint ELMS race op Red Bull Ring
G-Drive Racing heeft op de Red Bull Ring de derde ronde van de European Le Mans Series winnend af weten te sluiten. Nieuwbakken Formule E kampioen Jean-Eric Vergne en zijn teamgenoten Roman Rusinov en Andrea Pizzitola kwamen op het Oostenrijkse circuit na vier uur als eerste over de streep, voor de auto's van Duqueine Engineering en Racing Engineering. De Duqueine Engineering Oreca werd na afloop wegens niet-conforme brandstof gediskwalificeerd, waardoor United Autosports uiteindelijk de derde plaats in handen kreeg.
Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR
Duqueine Engineering-rijder Pierre Ragues dook op de Red Bull Ring als eerste van 42 deelnemers de eerste bocht in en de Fransman reed vervolgens weg van zijn achtervolgers, te weten Paul Lafargue (#28 IDEC Sport-Oreca) en Roman Rusinov (#26 G-Drive Racing-Oreca). De Rus kreeg echter een drive through wegens een jumpstart en viel daardoor terug, terwijl Ragues vooraan verder weg reed.
Terwijl de Duqueine Engineering Oreca zonder problemen doorreed, kregen IDEC Sport Oreca en de AVF by Adrian Valles Dallara straffen nadat ze tegen elkaar waren aangereden. Safety cars en regen zorgden er niet voor dat de voorsprong van de Duqueine Engineering Oreca terugliep en halverwege de race had het team een halve minuut voorsprong op de Racing Engineering Oreca. Achter het tweetal kwam Vergne echter snel opzetten.

Bij het ingaan van het laatste uur wist Vergne de tweede plaats over te nemen en na opnieuw een safety car zette de Fransman de aanval in. Nelson Panciatici wist Vergne nog achter zich te houden, maar de voormalig Scuderia Toro Rosso-rijder wist de leiding te pakken toen Panciatici voor de laatste keer de pit in dook. Een latere, kortere stop pakte goed uit voor G-Drive Racing, want Vergne wist 17 seconden voor Panciatici weer op de baan terug te komen.
Achter de G-Drive Racing Oreca werd hard om de tweede plaats gevochten tussen Panciatici en Olivier Pla. Pla probeerde van alles, maar Panciatici hield zijn auto voor die van zijn landgenoot en kwam uiteindelijk met slechts twee tienden voorsprong als tweede over de streep - om enige tijd na de race te horen dat zijn team was gediskwalificeerd wegens een minimale hoeveelheid verkeerde brandstof. Hierdoor schoof United Autosports door naar de derde plaats achter Racing Engineering.
In de LMP3 ging de zege naar Job van Uitert, John Farano en Rob Garofall met hun RLR MSport Ligier. Van Uitert pakte direct bij de start de leiding, moest die plek even afstaan aan Mikkel Jensen, maar na de pitstops lag de Nederlander weer aan de leiding. Van Uitert en zijn teamgenoten gaven de overwinning niet meer uit handen en kwamen na 148 ronden met een voorsprong van vijf seconden op de Ecurie Ecosse /Nielsen Ligier over de streep. Inter Europol Competition eindigde als derde, terwijl Kay van Berlo met zijn Eurointernational Ligier als zevende eindigde.

Proton Competition pakte in de LMGTE de volle winst. De Porsche 911 RSR van Gianluca Roda, Giorgio Roda en Matteo Cairoli. Het Italiaanse trio pakte al in het eerste uur de leiding en zette uiteindelijk alle tegenstanders op tenminste één ronde. De Spirit of Race Ferrari 488 GTE eindigde als tweede, voor de Ebimotors Porsche 911 RSR.

UITSLAG ELMS 4U RED BULL RING 1 G-Drive Racing 26 Oreca 07 - Gibson LMP2 160
2 Racing Engineering 24 Oreca 07 - Gibson LMP2 160
3 United Autosports 22 Ligier JSP217 - Gibson LMP2 160
4 IDEC Sport 28 Oreca 07 - Gibson LMP2 160
5 DragonSpeed 21 Oreca 07 - Gibson LMP2 159
6 APR - Rebellion Racing 31 Oreca 07 - Gibson LMP2 159
7 SMP Racing 35 Dallara P217 - Gibson LMP2 159
8 Graff 39 Oreca 07 - Gibson LMP2 159
9 TDS Racing 33 Oreca 07 - Gibson LMP2 159
10 Panis Barthez Competition 23 Ligier JSP217 - Gibson LMP2 158