Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Etoile Filante in het middelpunt 120 jaar Renault in Autoworld Brussel

Afgelopen weekend opende in het Brusselse Autoworld de Expositie 120 jaar Renault. T/m 2 sept. a.s. staat het Franse Merk tijdens een fraaie expositie in Autoworld in het middelpunt. Op vele terreinen van de autosport verrichtte Renault baanbrekend werk. Anderzijds komt de toegankelijkheid voor de jeugd in de sport duidelijk in de expositie tot uiting. Het Franse merk was één van de eerste merken dat in de zestiger jaren met de fameuze R8 Gordini met een merkencup begon. Alleen het ontbreken van de F1 Turbo uit 1977/8 is het enige minpuntje in de Brusselse expositie.


2018 Overzicht
Een mooi overzicht van de diverse sportactiviteiten van Renault.

Tekst en Foto's: Willem J. Staat

Etoile Filante in het middelpunt 120 jaar Renault in Autoworld Brussel
Het Franse Renault mag dit jaar 120 kaarsjes uitblazen en om dit te vieren staat het merk vrijwel de gehele zomer in het Brusselse Autoworld in het middelpunt. Het merk werd in 1898 door Louis Renault in het Franse Billancourt opgericht en al gauw volgden er commerciële successen met bekende Parijse Taxi's. Aan werk was er geen gebrek.


2018 Renault A Een replica van het allereerste Renault model uit 1898.

De Renault fabrieken moesten hun personeelsbestand uitbreiden van 4000 naar 12000 werknemers. En ook de autosport speelde toen al een belangrijke rol. In 1903 verongelukte Marcel Renault tijdens de wegwedstrijd Parijs Madrid. Het was de reden dat Louis Renault zich volledig van deze sport afkeerde. In de eerste wereldoorlog nog een held maar in de WWII verguisd vanwege collaboratie met de Duitsers omdat zijn fabrieken onder generaal Petain door bleven draaien. Oprichter Louis Renault stierf in 1944 in gevangenschap. De fabrieken werden daarna direct door de Franse staat genationaliseerd en het betekende de geboorte van de firma Regie Renault zoals wij die nu al meer dan 70 jaar kennen.

2018 GP 1907
De Renault Grand Prix bolide uit 1907 maar de interesse was na het verongelukken van Marcel Renault in 1903 ver te zoeken.

Na WWII begon de autosport ook weer een belangrijke rol in de ontwikkeling van het merk te spelen. Het begon met de kleine 4CV die in de naoorlogse jaren met regelmaat in de 24U van Le Mans te zien was. Maar het meeste imposante project was natuurlijk de Etoile Filante waarmee men op de zoutvlaktes van Bonneville in Utah met Jean Hebert een groot aantal snelheidsrecords wist te vestigen. De Turbine-aangedreven auto was zijn tijd ver vooruit. De 260 pk sterke bolide vestigde een record van 306,9 km voor turbine aangedreven auto's in 1956 voor voertuigen beneden een gewicht van 1000 kg. Tot op heden is dit record nog steeds niet verbroken. In Brussel staat dit unieke project absoluut in het middelpunt.

2018 Dauphine 1958
Een replica van de winnende Monte Carlo Dauphine. De auto is overigens eigendom van Renault Classic.

Renault Dauphine
Wie van de oudere generatie herinnert zich niet de Renault Dauphine uit de vijftiger jaren? Voor de 12U van Sebring in 1957 schreef het merk zelfs drie auto's in waarmee men zelfs een klasse-overwinning wist te behalen. In Europa kwam de doorbraak met de Dauphine in de Rallye Monte Carlo 1958 die door de equipe G. Monraisse – J. Feret werd gewonnen.

2018 R Turbo
Het "vrouwenwagentje" werd een gewild sportinstrument dat voor sommigen zelfs de weg naar de F1 plaveide.

Renault Merkencups
Midden zestiger jaren lanceerde men bij Renault Gordini R8 merkencup. Een laagdrempelige sterke toekomstbasis van waaruit grote namen zoals Jean Pierre Jabouille en Jimmy Mieusset hun weg in de autosport wisten te vinden. Mieusset was de allereerste winnaar van de R8 Gordini Cup. Jabouille ging richting F1 en Mieusset werd een legende in het Europese Bergklimkampioenschap waar hij met diverse F2 auto's ontelbare successen behaalde.

Met de introductie van de Renault 5 in 1974 kwam er behalve een "huisvrouwenwagentje" een geweldig sportinstrument op de markt dat voor vele coureurs de weg naar een grote carrière in de F1, F2 etc. baande. Voor Duitsland hoef je alleen maar de namen van Manfred Winkelhock, Markus Höttinger en Harald Grohs te denken. De introductie van de R5 Turbo in 1980 zorgde ervoor dat een groot aantal coureurs hun aansluiting bij de professionele wereld wisten te behouden.

2018 Gordini
De R8 Gordini legde de basis voor vele grote carrieres van Franse autosportlegendes.

Denk maar eens aan de namen van o.a. Jan Lammers, Michael Bleekemolen, Oscar Larrauri, Massimo Sigala, Joël Gouhier. Velen konden zich dankzij de R5 Turbo na een knik in hun carriere opnieuw in de kijker rijden. Na de R5 Turbo Cup volgden er diverse Clio Cups. Een concept dat met de RS Clio's heden ten dage nog steeds stand houdt, ook al zijn de startvelden buiten Frankrijk in Europa wat minder geworden.

Maar zowel op het asfalt als het onverharde kwam ook de Franse alleskunner Jean Ragnotti volledige tot ontplooiing. De inmiddels 73 jarige Ragnotti was de grote R5 Turbo tovenaar. Hij versloeg in 1981 de superieure Audi Quattro's in de Rallye Monte Carlo. En uiteraard is ook de Rallye bolide van Ragnotti van de Renault Classic afdeling in Brussel te bewonderen.

2018 Prototype  1959
Wat is nu de voorkant van dit unieke Ghia 900 Project uit 1959 waarmee de befaamde Italiaanse carrosseriebouwer tot het uiterste ging.

Voor wie het merk Renault een warm hart toedraagt is een bezoek deze zomer aanbevelenswaardig. Overigens stond het merk Alpine twee jaar geleden in de schijnwerpers.

Nu heeft men zich duidelijk gericht op de ontwikkeling van het laagdrempelige segment van het merk in de autosport.

En daar zijn heel veel grote namen uit zowel de circuit als rallyesport uit voortgekomen. Behalve de sport wordt ook de ontwikkeling van het serieproduct duidelijk in beeld gebracht.

2018 Caravelle 1967
Filmster Brigitter Bardot(wie kent haar nog?) was in de zestiger jaren helemaal gek van de Renault Caravelle.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet