Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

IMSA: Klassewinst Jeroen Bleekemolen, tweede plaats Renger van der Zande in IMSA-race Mosport (UPD)

180708 IMSA race 33 podium
Jeroen Bleekemolen spuit de champagne na de klassezege op Mosport

Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk kunnen we weer een podiumsucces en zelfs een klassezege vermelden voor de Nederlandse deelnemers aan het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. In de Mobil1 Sportscar Grand Prix op het Canadian Tire Motorsport Park in Bowmanville in de Canadese provincie Ontario schreef Jeroen Bleekemolen dankzij een magistrale slotstint in de Riley-Mercedes-AMG GT3 samen met teamgenoot Ben Keating de GTD-klasse op zijn naam. Renger van der Zande, die de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi deelde met Jordan Taylor, eindigde achter klassewinnaats Colin Braun en Jon Bennett in de CORE Autosport-Oreca als tweede in de prototype-klasse. De winst in de GTLM-divisie ging naar Richard Westbrook en Ryan Briscoe in de nummer 67-Ford.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA


180708 IMSA race 54 actie
Braun en Bennett wonnen met de CORE-Oreca de prototype-klasse

Het CORE Autosport-team behaalde in het verleden al de nodige successen in de PC-klasse en ook de GTLM-divisie, waar het in opdracht van Porsche de beide fabrieks-911's inzet. Succes in de prototype-klasse was voor teameigenaar Jon Bennett en zijn protege Colin Braun tot nu toe echter nog niet weggelegd. Evenals vorige week op Watkins Glen was Braun de snelste in de kwalificatie, maar opnieuw koos het team ervoor om Jon Bennett de race te laten starten en accepteerde daarvoor de terugzetting naar de laatste plaats in de prototype-klasse op de grid. Anders dan op Watkins Glen echter was deze strategie op het circuit van Mosport wel succesvol. In een sterke slotfase wist Colin Braun Jordan Taylor in de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi te passeren en nam daarmee met nog twaalf minuten te gaan de leiding over. De laatste gele-vlagfase, slechts seconden later als gevolg van een crash van Harry Tincknell in de nummer 55-Joest-Mazda-DPi, kwam Braun ten goede en toen de race met nog zeven minuten te gaan weer werd vrijgegeven, bouwde Braun zijn voorsprong uit naar zijn winnende marge van 3,4 seconden. Voor Braun en Bennett, die in 2016 samen de kampioenstitel in de PC-klasse wonnen, was het de eerste prototype-overwinning in de IMSA-serie.

180708 IMSA race 10 actie
Renger van der Zande en Jordan Taylor eindigden op de tweede plaats

Renger van der Zande en Jordan Taylor werden als tweede geklasseerd, de derde podiumplaats van het seizoen na de tweede positie in Sebring en de derde plaats op Long Beach. Daarachter eindigden de beide Cadillac DPi's van het Action Express-team, de Whelen-auto van Felipe Nasr en Eric Curran op de derde en de Mustang Sampling-auto van Filipe Albuquerque en Christian Fittipaldi op de vierde plaats. Van der Zande zei na afloop: "Ik had een foutloze stint, ik kon aan de leiding komen en die vasthouden. Ik heb veel brandstof gespaard om bij de pitstop weer een voordeel te hebben. Uiteindelijk met tien minuten te gaan de laatste safety-car en Jordan werd gewoon om zijn oren gereden door de CORE-auto. De 'balance of performance' is volledig uit zijn verband, dit is geen 'BoP' waar je de auto's gelijkwaardig maakt. Het lijkt er meer op dat ze er een 'balance of results' van maken, want de eerste drie auto's in het kampioenschap zijn Cadillacs en ze proberen er nu voor te zorgen dat die anderen gewoon punten kunnen blijven scoren. We komen zeven mijl per uur tekort op het rechte stuk, wat ontzettend veel is. We hadden nu twee races achter elkaar waarin we aan de leiding lagen bij de laatste safety-car en waarbij we dan om onze oren worden gereden. Dat is ontzettend balen. We hebben wel weer goede punten gescoord, dus wel wat opgeschoten voor het kampioenschap, maar deze had ik wel heel erg graag gewonnen."

180708 IMSA race 67-actie
GTLM-winst voor Briscoe en Westbrook

In de GTLM-klasse ging de winst voor de tweede maal dit seizoen naar het Ford-duo Richard Westbrook en Ryan Briscoe in de Ford GT met het startnummer 67. Aanvankelijk leek de pole-winnende Porsche 911 van Nick Tandy en Patrick Pilet riant op weg naar de overwinning, maar het Brits/Franse duo werd in het verkeer opgehouden en verloor vervolgens nog meer tijd bij een 'full course caution. Daardoor kon Westbrook onbedreigd zijn laatste pitstop maken, waarbij het team alleen aan de rechter kant nieuwe banden monteerde. Zo kwam de Brit als leider weer de baan op, waarna hij de klassezege veiligstelde. Corvette-rijders Antonio Garcia en Jan Magnussen kwamen als tweede over de eindstreep, voor hun merkgenoten Tommy Milner en Oliver Gavin. Het enigszins onfortuinlijke Porsche-duo Tandy/Pilet moest genoegen nemen met de vierde plaats.

180708 IMSA race 33 actie
Met de Riley-Mercedes, nog steeds in Amerikaanse kleuren, wonnen Jeroen Bleekemolen en Ben Keating de GTD-klasse

In de GTD-klasse gingen Jeroen Bleekemolen en Ben Keating met de overwinning aan de haal. Nadat de beide 3GT-Lexussen in de slotfase van de race problemen kenden en in het geval van pole-sitter Jack Hawksworth zelfs de pits in moest, was voor Bleekemolen, die de laatste rijbeurt voor zijn rekening nam, de weg naar de overwinning vrij. "Een toprace gehad", meldde Jeroen Bleekemolen na afloop. "Ben was het hele weekeinde al snel en gaf uiteindelijk de auto op de derde plaats aan mij. Ik kon daarna de kop pakken, dus een prima strategie en met nog een kwartiertje te gaan kon ik de leidende Lexus in bocht één passeren, een mooie actie. De kop heb ik toen niet meer afgestaan. Het was voor iedereen een lastige race, veel 'yellows' waardoor iedereen veel troep op de banden kreeg, maar eindelijk weer eens gewonnen, dat is heel lekker! Natuurlijk hebben we ook voor het kampioenschap nu goed gescoord. Hopelijk is dit een beetje het keerpunt voor ons in het seizoen, want we hebben het tot nu toe best wel lastig gehad, met pas één podium op Sebring. We gaan ervoor en hopelijk kunnen we nu het gat dichten met de kop. Dit voelt echt ontzettend goed!" Achter Bleekemolen en Keating eindigden Kyle Marcielli en Dominik Baumann in de nummer 14-Lexus op de tweede plaats, gevolgd door Andy Lally en John Potter in de Magnus Racing-Audi.

180708 IMSA Mosport uitslag race
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet