Sportscars: JDC-Miller Motorsports behaalt op Watkins Glen eerste overall-IMSA-overwinning, Van der Zande en Bleekemolen met kansen, maar uiteindelijk met lege handen

Het JDC-Miller-team als winnaars in Victory Lane
Het JDC-Miller Motorsport-team met de Oreca-LMP2 van Misha Goikhberg, Stephen Simpson en Chris Miller in de prototype-klasse, de Ford van Dirk Müller en Joey Hand in GTLM en de Turner-BMW van Markus Palttala, Dillon Machavern en Don Yount in GTD waren de klassewinnaars tijdens de Sahlen's Six Hours of the Glen. Bij de zesde seizoensrace van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en de derde ronde van de Tequila Patrón North American Endurance Cup streden de beide Nederlanders in de zomerse hitte mee voor het podium, maar gingen uiteindelijk met lege handen naar huis. De Konica-Minolta-Cadillac DPi van Renger van der Zande kwam snelheid tekort ten opzichte van de LMP2's en werd vijfde, Jeroen Bleekemolen moest in de Riley-Mercedes na twee 'drive-through penalties' telkens weer opklommen en eindigde ook als vijfde in de klasse.
Tekst: René de Boer (vanuit Watkins Glen, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rebocar
Al gelijk in de eerste ronde ging het mis voor Tristan Vautier, die in de rondte ging met de nummer 90-Spirit of Daytona-Cadillac DPi. In een poging om de gestrande auto te ontwijken spinde ook Scott Sharp in de nummer 2-Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi, ook de andere ESM-Nissan met Lapierre raakte betrokken bij het incident. Dat zorgde voor de eerste neutralisatie, maar al in de vierde ronde kon de race worden voortgezet. In de twaalfde ronde ging Vautier, inmiddels al op een ronde, opnieuw in de rondte, toen na contact met Dane Cameron in de leidende nummer 6-Penske-Acura. Nog meer slecht nieuws voor het Spirit of Daytona-team van Troy Fliss, dat het toch al niet makkelijk heeft en vooralsnog alleen nog maar tijdens 'Petit Le Mans', medio oktober, in actie zal komen.
Op het eerste snelle circuit op de IMSA-kalender sinds Daytona waren voor het eerst de LMP2's weer eens echt competitief ten opzichte van de DPi's. Zo leek vooral de nummer 32-United Autosports-Ligier met Paul Di Resta, Bruno Senna en Phil Hanson een serieuze kanshebber voor de overwinning. Nadat men bij het pole-winnende CORE-team had besloten om niet de snelste kwalificant Colin Braun, maar teambaas Jon Bennett te laten starten, werd de Oreca van het team teruggezet naar de laatste plaats, waarop de United-Ligier de pole-position erfde. De kansen op de overwinning gingen echter verloren door een lekke linker achterband voor Paul Di Resta zo'n anderhalf uur voor het einde.

"De anderen zijn veel sneller", aldus Renger van der Zande
Bij de laatste 'full course yellow' van de race met nog een ruim halfuur te gaan reed de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi met Jordan Taylor aan het stuur kortstondig aan de leiding. "Maar bij de herstart zijn we die zo weer kwijt, want de anderen zijn veel sneller", waarschuwde Renger van der Zande op dat moment al voor teveel optimisme. En exact zo gebeurde het ook: binnen twee ronden was Taylor teruggevallen naar de vijfde plaats achter Simpson in de nr. 99-JDC-Miller-Oreca, Juan-Pablo Montoya in de nummer 6-Penske-Acura, Paul Di Resta in de nummer 32-United Autosports-Ligier en Romain Dumas in de nummer 54-CORE-Oreca.
Uiteindelijk was het Simpson die de JDC-Miller-Oreca als winnaar over de eindstreep stuurde, een fraai succes voor de onlangs tot Amerikaan genaturaliseerde Zuid-Afrikaan en zijn teamgenoten Misha Goikhberg en Chris Miller. Voor het Miller Motorsports-team is het de eerste overall-IMSA-zege en de eerste sinds de samenwerking met hoofdsponsor Gainsco. Saillant detai: gisteren eindigde Simpson ook al op het podium in de Continental Tire Sports Car Challenge-race, waarin hij met de JDC-Miller-Audi derde werd in de TCR-klasse.

De JDC-Miller-Oreca kwam als eerste over de eindstreep
Dumas pakt tweede plaats met sterk slotakkoord
Een week na zijn prachtige succes met een nieuw record in de elektrische Volkswagen op Pikes Peak baarde Romain Dumas opnieuw opzien met een geweldig optreden in de slotfase van de race op Watkins Glen. Eerst verschalkte hij Paul Di Resta en toen passeerde hij in de slotronde bij het uitkomen van de laatste bocht ook nog Juan-Pablo Montoya in de Penske-Acura, waarmee hij de tweede plaats voor het CORE-team met Colin Braun en Jon Bennett behaalde. Montoya en Dane Cameron moesten genoegen nemen met de derde plaats als best geklasseerde DPi-team. De United-Ligier van Di Resta, Senna en Hanson eindigde als vierde, één plaats voor de Konica-Minolta WTR-Cadillac-DPi van Renger van der Zande en Jordan Taylor.
"Mijn eerste twee stints waren goed", zei Van der Zande. "Ik heb heel lang Castroneves en ook Colin Braun achter me kunnen houden, dat was een mooi gevecht, maar die gingen gewoon een seconde sneller dan wij, dus dat was een ongelijke strijd. We hebben gewoon geen topspeed, we komen zes mijl tekort. Fysiek was het zwaar: het was echt heel warm in de auto en op een bepaald moment zat ook de blower nog eens dicht, dus ik was echt gekookt, maar nu gaat het wel weer."

Winst voor de nummer 66-Ford van Müller/Hand in de GTLM-klasse
Magistrale 'outlap' Müller bezorgt Ford GTLM-klassewinst
In de GTLM-klasse bleken de beide fabrieks-Porsches erg sterk, maar wat pech in de combinatie van pitstops en neutralisaties stond een mogelijke overwinning in de weg. Die ging uiteindelijk naar het duo Dirk Müller en Joey Hand in de nummer 66-Ford, niet in de laatste plaats dankzij een magistrale 'outlap' van Müller na de laatste pitstop, waardoor hij het beslissende voordeel op Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette behaalde. Garcia en Jan Magnussen werden tweede in de klasse, voor de beide fabrieks-Porsches van Patrick Pilet/Nick Tandy en Laurens Vanthoor/Earl Bamber. Dat de top drie binnen 2,2 seconden eindigde, liet weer eens zien hoe spannend het er in de klasse aan toe ging.

Jeroen Bleekemolen, getekend door de warmte
Straffen vanuit de wedstrijdleiding bepaalden de uitkomst in de GTD-klasse. Zo kreeg het Riley-Mercedes-team met Jeroen Bleekemolen twee keer een drive-through: eerst voor het feit dat teamgenoot Luca Stolz de wielen had laten draaien terwijl de auto nog op de hydraulische kriks stond, vervolgens voor het wegrijden na een tankstop terwijl de brandstofslang nog niet uit de vulopening was. Vervolgens was de kans op de zege natuurlijk weg.

Uiteindelijk finishte de nummer 33-Mercedes als vijfde in de klasse
"Jammer, want deze wedstrijd hadden we echt kunnen winnen, vandaag was onze kans", zei een zichtbaar getekende Bleekemolen na afloop. "Met die twee straffen moest ik twee keer door het hele veld naar voren rijden, dat was met al die gevechten echt tweeënhalf uur alsof het een kwalificatie was, terwijl de anderen af en toe in ieder geval even konden ontspannen. Bij Luca stond de bak al in de eerste versnelling, dus daardoor draaiden de wielen. Bij mijn stop dacht ik echt dat ik duidelijk het commando 'go' hoorde, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ik denk dat het team het wel goed zei, dus dan was het mijn fout. Het was echt enorm zwaar, niet alleen vanwege de extreme hitte, maar ook omdat de auto heel lastig te rijden was. We hadden ongelooflijk veel overstuur, het is zo'n snel circuit, dit was een van de moeilijkste wedstrijden die ik ooit gereden heb", aldus Bleekemolen, voordat hij op weg ging naar het vliegveldje in het nabijgelegen Elmira voor de terugreis naar Europa, teneinde overmorgen alweer in Spa te kunnen zijn om te testen.

De Land-Audi reed direct naar het infield
Ook voor het Audi-klantenteam Land Motorsport werd de zeer realistische kans op de overwinning in de GTD-klasse niet benut. De Audi reed lange tijd aan de leiding, maar kreeg in het laatste uur een stop-and-hold van 60 seconden opgelegd, omdat er tijdens de laatste 'full course yellow' in de pits aan de auto was gewerkt terwijl de pitstraat nog gesloten was. Omdat het team het niet met de straf eens was en rijder Sheldon van der Linde niet binnenkwam, werd er nog eens een 'drive-through' opgelegd. Uiteindelijk reed Van der Linde naar binnen, maar reed direct door naar het infield. Dat maakte de weg vrij voor de nummer 96-Turner-BMW van Don Yount, Markus Palttala en Dillon Machavern, die eigenlijk een volledig onopvallende wedstrijd reden, maar uiteindelijk toch verrassend als klassewinnaars uit de bus kwamen. Voor het team van Will Turner was het de eerste GTD-klassezege sinds Road America vorig jaar. Daarachter volgden de nummer 86-Michael Shank-Acura van Katherine Legge en Alvaro Parente en de nummer 48-Paul Miller Racing-Lamborghini van Bryan Sellers en Madison Snow. Met de nummer 15-3GT-Lexus van Jack Hawksworth en David Heinemeier Hansson op de vierde en de Riley-Mercedes op de vijfde plaats eindigden er vijf verschillende merken in de top vijf en ook nog eens binnen 4,1 seconden.
180701 IMSA Watkins Glen uitslag race

Winst voor Turner-BMW in GTD