Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Russell neemt leiding in kampioenschap over, Markelov wint sprintrace op Red-Bull-Ring

 54I3360

In zijn huidige vorm is George Russell (ART) onstuitbaar in de Formule 2. Met een zege en een tweede plaats nam de Mercedes-junior gedecideerd de leiding in het kampioenschap over van Lando Norris (Carlin), die alleen in de hoofdrace kon scoren. Artem Markelov (Russian Time) profiteerde in de sprintrace maximaal van de achtste plaats die hij op zaterdag in extremis wist te veroveren. Na zijn bevrijdende zege van vorige week zat Nyck de Vries (Prema) weer in de hoek waar de klappen vallen: een lekke band verwoestte zijn weekend, waardoor hij terugviel van de derde naar de zesde plaats in het kampioenschap. Intussen woekert de technische crisis in de klasse voort: de koppelingsproblemen hebben inmiddels geleid tot het besluit tot rollende starts achter de safety car, ook volgende week op Silverstone.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Russell reed op zaterdag naar een overtuigende zege in de hoofdrace, ook al lag hij het grootste deel van de wedstrijd niet aan de leiding. In de openingsfase sloeg de ART-coureur een gat op zijn landgenoot en grootste rivaal Norris, maar dat ging weer verloren door een safety car voor de stilgevallen Ralph Boschung, die geen vreugdevol weekend voor MP beleefde. Een lekke band maakte intussen een einde aan de ambities van Nyck de Vries. Vervanging had ervoor gezorgd dat hij geen banden voor de sprintrace meer had gehad.

 56I5430

Na de wissels lag Russell lange tijd vierde, achter Arjun Maini, Sean Gelael en Artem Markelov, die voor de alternatieve strategie kozen. Alleen Markelov reed nog voor Russell toen de Rus als laatste zijn stop maakte. Achter de dominante Russell verloor Norris steeds meer terrein, om vervolgens zijn virtuele tweede plaats zelfs kwijt te raken aan Roberto Merhi, die met een sterke race bezig was voor MP. Aan het slot viel de Spanjaard echter terug achter Norris en Antonio Fuoco (Charouz), die net als Merhi een opmars vanuit het middenveld had laten zien.

Op zijn verse banden haalde Markelov in de laatste ronde maar liefst vier auto's in, zodat hij niet als 12e maar als achtste finishte – en dus de reverse pole voor de sprintrace pakte. Die incasseerde hij vervolgens door van start tot finish de wedstrijd aan te voeren. Russell reed opnieuw sterk door van de achtste naar de tweede plaats te klimmen en daarmee de leiding in het kampioenschap van Norris over te nemen. In de eerste vier ronden passeerde hij al vier auto's (Norris, Albon, Fuoco, Sette Camâra), steeds in de eerste bocht. Na zeven ronden lag hij al tweede.

 56I8253

Norris viel intussen aan het slot ver terug. Net als Markelovs teamgenoot Tadasuke Makino (die als tweede was gestart) viel de jonge Brit ten prooi aan bandendegradatie. Zijn teamgenoot Sergio Sette Camâra finishte als derde. MP wist in de tweede race geen punten te behalen, ook doordat Merhi vanuit de pitstraat moest starten.

Ook de sprintrace vertrok van achter de safety car, een praktijk die volgende week op Silverstone wordt gehandhaafd. De klasse lijdt zo de ene pr-nederlaag na de andere, nadat Arjun Maini eerder deze week al hard had uitgehaald over de kwaliteit van de nieuwe turbomotoren. De onbetrouwbaarheid daarvan zou de carrières van jonge coureurs breken. Maini kreeg daarop 'bij hoge uitzondering' een nieuwe motor van de organisatie.

 54I1059

De onvoorspelbare koppelingen leverden intussen al diverse startdrama's op, met als dieptepunt de stapels non-starts op Paul Ricard vorige week. Dat verleidde kampioenskandidaat Norris tot de uitspraak dat de kampioen de coureur wordt die het minst vaak bij de start blijft stilstaan. Het besluit tot rollende starts is daarom begrijpelijk, niet alleen uit oogpunt van eerlijkheid, maar ook met het oog op de veiligheid, al blijft het een blamage voor de belangrijkste opstapklasse naar de Formule 1.

F2, Red-Bull-Ring, 30 juni-1 juli 2018

Race 1
1. George Russell - ART - 40 ronden, 56'16"865
2. Lando Norris - Carlin - 5"131
3. Antonio Fuoco - Charouz - 9"633
4. Roberto Merhi - MP - 11"796
5. Alex Albon - DAMS - 14"643
6. Sergio Sette Câmara - Carlin - 16"900
7. Tadasuke Makino - Russian Time - 18"834
8. Artem Markelov - Russian Time - 24"690
9. Nirei Fukuzumi - Arden - 25"528
10. Santino Ferrucci - Trident - 26"585
11. Nicholas Latifi - DAMS - 27"406
12. Maximilian Günther - Arden - 29"153
13. Luca Ghiotto - Campos - 29"485
14. Sean Gelael - Prema - 37"135
15. Arjun Maini - Trident - 39"355

Snelste ronde: Artem Markelov, 1'17"062

Uitgevallen
33e ronde - Louis Delétraz
20e ronde - Jack Aitken
8e ronde - Nyck de Vries
5e ronde - Ralph Boschung
4e ronde - Roy Nissany

Race 2
1. Artem Markelov - Russian Time - 28 ronden, 36'41"950
2. George Russell - ART - 5"600
3. Sergio Sette Câmara - Carlin - 8"543
4. Antonio Fuoco - Charouz - 17"188
5. Alex Albon - DAMS - 17"925
6. Tadasuke Makino - Russian Time - 22"580
7. Santino Ferrucci - Trident - 24"588
8. Nicholas Latifi - DAMS - 27"286
9. Nirei Fukuzumi - Arden - 28"046
10. Arjun Maini - Trident - 28"665
11. Lando Norris - Carlin - 30"190
12. Maximilian Günther - Arden - 30"800
13. Luca Ghiotto - Campos - 32"189
14. Nyck de Vries - Prema - 32"953
15. Ralph Boschung - MP - 36"952
16. Roberto Merhi - MP - 38"895
17. Roy Nissany - Campos - 44"100
18. Jack Aitken - ART - 44"249

Snelste ronde: Artem Markelov, 1'17"635

Uitgevallen
24e ronde - Louis Delétraz
23e ronde - Sean Gelael

Stand kampioenschap
1.Russell 132; 2.Norris 122; 3.Markelov 94; 4.Albon 89; 5.Sette Camâra 86; 6.Fuoco 82; 7.De Vries 75; 8.Aitken 49; 9.Ghiotto 47; 10.Delétraz 44
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet