Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: LMP2-winnaar 24 Uur Le Mans gediskwalificeerd, winst nu naar Signatech-Alpine (upd)

Le Mans 2018 Race BVDW-37
40 jaar na de algehele overwinning van Renault kan Alpine nu - waarschijnlijk - de LMP2-klassezege vieren. Ook in 2016 won Alpine de LMP2-klasse.

L'histoire se repète, de geschiedenis herhaalt zich. Nadat vorig jaar bij de 24 Uur van Le Mans de Rebellion, die als tweede in de LM2-klasse was geëindigd, naderhand uit de uitslag gehaald werd vanwege het ongeoorloofd boren van een gat in het bodywork, treft het nu de aanvankelijk winnende G-Drive-Oreca nummer 26 van Roman Rusinov, Andrea Pizzitola en Jean-Eric Vergne uit de LMP2-klasse. Belissing nummer 74 van de sportcommissarissen, vandaag om 19.16 uur uitgegeven (let wel: 28 uur en 16 minuten na de finish van de race!), meldt de uitsluiting vanwege overtredingen van Appendix A en artikel 2.1.1. van het technisch reglement voor LMP2-auto's en artikel 12.1.1.c van de International Sporting Code. Volgens een toelichting gaat het om een "extra gefabriceerd onderdeel, dat niet op de tekening staat, (dat) is ingebouwd in de restrictor". Door de diskwalificatie van de G-Drive-Oreca gaat de overwinning in de klasse nu naar de Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet – al bestaat voor G-Drive uiteraard nog de mogelijkheid om tegen de uitsluiting in beroep te gaan. Ook de andere auto van het Franse TDS-team, dat de LMP2-operatie van G-Drive voor zijn rekening neemt, werd vanwege hetzelfde vergrijp uit de uitslag gehaald. Hier gaat het om de nummer 28-Oreca van François Perrodo, Mathieu Vaxivière en Loïc Duval, die oorspronkelijk als vierde geëindigd was.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Uit de uitvoerig geformuleerde schriftelijke beslissing van de zes sportcommissarissen onder voorzitterschap van Jean-François Veroux blijkt dat het bij de beide technisch gedelegeerden, Manuel Leal van de FIA en Thiery Bouvet als hoofd TC van de ACO, al was opgevallen dat het tanken tijdens de race bij de G-Drive- en TDS-Oreca "beduidend sneller" verliep dan bij de concurrentie. Dat was de aanleiding om het tanksysteem te onderzoeken, waarbij het aangebouwde onderdeel aan de restrictor van de brandstoftoevoer in de tankopening werd geconstateerd.

Het team beargumenteerde dat de restrictor is uitgevoerd volgens de tekening in Appendix A van het technisch reglement, en dat niets in de regels de toevoeging van andere onderdelen verbiedt. De technische commissarissen stelden dat het ingebouwde onderdeel de afmetingen van de kegel van de restrictor verandert, wat zou moeten leiden tot sneller tanken, wat dus ook werd geconstateerd. Vervolgens verwzen de sportcommissarissen ondermeer naar artikel 2.1.1 van het technisch reglement, dat stelt "wat niet uitdrukkelijk is toegestaan door het onderhavige reglement, is verboden". Daarmee werd een vergrijp tegen dit artikel vastgesteld. Ook werd een overtreding van artiikel 12.1.1.c van de International Sporting Code geconstateerd, omdat het extra gefabriceerde onderdeel deels in de restrictor was ingebouwd om de werking daarvan te omzeilen, wat indruist tegen het belang van de competitie.

Le Mans 2018 Race BVDW-15
De G-Drive-Oreca van Rusinov, Pizzitola en Vergne werd uit de uitslag gehaald

Door de diskwalificatie van de beide Oreca's schuiven de overige teams op. De top drie bestaat daarmee uit de nummer 36-Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet als klassewinnaar, de nummer 39-Graff-SO24-Oreca van Vincent Capillaire, Jonathan Hirschi en Tristan Gommendy als tweede en de nummer 32-United Autosports-Ligier van Hugo de Saedeleer, Will Owen en Juan Pablo Montoya als derde. De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung wordt daarmee als zesde geklasseerd, de Racing Team Nederland-Dallara met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Jan Lammers promoveert naar de zevende plaats in de klasse.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet