Sportscars: Weinig veranderingen gedurende de nacht, Racing Team Nederland in top tien, Jeroen Bleekemolen op podiumkoers

Vrij probleemloze race voor G-Drive
In LMP2 heeft het G-Drive-team met de Oreca van Rusinov/Pizzitola/Vergne een ronde voorsprong op de nummer 23-Panis-Barthez-Compétition-Ligier (Buret/Canal/Stevens), met de Signatech-Alpine (Lapierre/Negrao/Thiriet) een ronde daarachter en de IDEC Sport-Oreca (Lafargue/Chatin/Rojas) op nog eens een ronde. De Dallara van het Racing Team Nederland met Giedo van der Garde, Jan Lammers en Frits van Eerd rijdt op de tiende plaats in de klasse, waarmee de prognose van teammanager Mark Koense uitkomt. De nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca (Tung/Richelmi/Aubry) rijdt na de bandenproblemen en schade van gisteravond nu relatief probleemloos, maar heeft als 14e in de klasse met een achterstand van 13 ronden op de leiders natuurlijk geen kans meer op een goede klassering. Datzelfde geldt voor de Algarve Pro Racing-Ligier met Ate de Jong, die 72 ronden achterstand op de leiders in de klasse heeft, maar in ieder geval rijdt de auto nog.

De Algarve Pro-Ligier met Ate de Jong stond lange tijd in de pits, maar rijdt wel weer
In GTE-Pro rijden de beide retro-Porsches op de eerste twee plaatsen, waarbij de roze nummer 92 (Christensen/Estre/Vanthoor) een ronde voorsprong heeft op de nummer 91 (Lietz/Bruni/Makowiecki). Daarachter tijden twee Fords, de nummer 68 (Hand/Müller/Bourdais) voor de nummer 67 (Priaulx/Tincknell/Kanaan). De nummer 81-MTEK-BMW met onder anderen Nicky Catsburg, die gisteravond laat toch wel enigszins verrassend in de top drie reed, verloor rond middernacht ruim een half uur vanwege reparatie van de linker voorwielophanging, maar rijdt sindsdien gestaag door. De andere BMW is uit de wedstrijd na een crash van Alexander Sims rond een uur of zeven, waarbij de rechter achterkant van de auto forse schade opliep en niet meer kon worden hersteld.

De leidende Porsche in de GTE-Pro-klasse
In GTE-Am rijdt de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche (Campbell/Ried/Andlauer) aan de leiding, met de Spirit of Race-Ferrari (Flohr/Castellaci/Fisichella) en de Keating Motorsports-Ferrari (Keating/Bleekemolen/Stolz) op de tweede en derde plaats. "Alles loopt volgens plan", aldus Bleekemolen. "We hebben een goede nacht gehad en veel kunnen goedmaken. Ik heb veel gereden: twee keer drie stints met een relatief korte pauze tussendoor, dus aardig aan de bak. Ik ga er zo weer in voor een dubbele stint, dus ik ga wel aan mijn uurtjes komen. Als we hem uitrijden, zit ik waarschijnlijk aan de elf uur. Het gaat goed, de auto gaat lekker. De Porsche is, denk ik, buiten bereik, maar je weet nooit. Het is wel een heftig gevecht met vooral de Fisichella-Ferrari, dus we moeten goed gas blijven geven, maar dat is leuk, dat is Le Mans! Ik ben er wel weer van aan het genieten. Het is een fantastische race. Ik heb het vannacht erg naar mijn zin gehad en kijk er ook nu weer naar uit om in de auto te stappen."

De Keating Motorsports-Ferrari met Jeroen Bleekemolen