Sportscars: Weinig veranderingen gedurende de nacht, Racing Team Nederland in top tien, Jeroen Bleekemolen op podiumkoers

De nummer 8-Toyota rijdt aan de leiding
Na drie kwart van de 24-uursrace rijden de Toyota's en de Rebellions als einige LMP1-auto's relatief zonder probemen door. De nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Alonso) rijdt, ondanks een stopstraf van een minuut vanwege snelheidsovertreding in een 'slow zone', op kop. In LMP2 leidt de G-Drive-Oreca (Rusinov/Pizzitola/Vergne) probleemloos en rijdt ook Racing Team Nederland in de top tien. In GTE-Pro rijden de beide retro-Porsches nog steeds op de eerste twee plaatsen, in GTE-Am leidt de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche (Campbell/Ried/Andlauer), maar de Keating Motorsports-Ferrari met Jeroen Bleekemolen bevindt zich in dezelfde ronde.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Soms zijn er van die jaren dat je in Le Mans gewoon 's nachts een paar uur kunt gaan slapen, zonder dat er iets noemenswaardigs verandert. De Toyota's rijden op de eerste en tweede plaats, met wat intern als 'de juiste auto' wordt genoemd, die met Fernando Alonso, aan de leiding, ondanks momenteel één pitstop meer dan de nummer 7-Toyota met Conway/Kobayashi/López. Op tien ronden achterstand volgen de beide Rebellions, met de nummer 3 (Laurent/Beche/Menezes) op de derde en de nummer 1 (Lotterer/Jani/Senna) op de vierde positie.
Voor het Dragonspeed-team sloeg rond half acht het noodlot toe toen Ben Hanley in de Porsche-bochten de controle over de auto verloor en hard achterwaarts de bandenstapels in ging, een vergelijkbaar ongeval als Matevos Isaakyan in de nummer 17-SMP-BR1 zo'n acht uur eerder. Dat betekende het einde van de race. "Jammer dat we niet hebben kunnen finishen", zei Renger van der Zande. "De auto ging tijdens de vrije trainingen best wel goed, we konden tijden van 3:22, 3:23 rijden in race-set-up, maar we hebben in de race toch wel veel tijd verloren. We moeten uitvinden waardoor dat komt, maar het is ook niet zo heel raar, want we hebben uiteindelijk niks kunnen testen, de auto is nooit op een seven-poster rig geweest of wat dan ook, en dan ben je toch een beetje aan het gokken met de afstelling. Jammer dat Ben zo'n klapper maakt, de tweede keer dat de auto goed stuk is, maar ja, zo is het nu eenmaal. Over mijn eigen stint: ik had het in de eerste stint heel erg moeilijk, maar later bleek dat de vloer kapot was, er is een stuk bodywork van de vloer stuk gegaan. Daardoor ging ik er daarna ook zelf af in bocht één. Daarna kon ik wel weer constante rondetijden rijden. Het was een heel mooie ervaring: ik heb 15 jaar op televisie naar deze beelden gekeken, en als je dan zelf hier rijdt, in het midden van de nacht, in je eentje over het circuit dendert, is het wel een bijzonder gevoel."
