Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT4: In gesprek met Ricardo van der Ende over Frans GT4: "André is een soort oudere versie van mezelf"

180531 Ende auto
Ricardo van der Ende heeft het in de Franse GT4-serie uitstekend naar zijn zin

Naast zijn deelname aan de GT4 European Series met de McLaren van Equipe Verschuur rijdt titelverdediger Ricardo van der Ende dit seizoen ook in het Franse FFSA GT-kampioenschap met een BMW M4 GT4. Hij komt uit voor het team Espace Bienvenue van André Grammatico, een van de mensen in de GT4-racerij met de langste staat van dienst. Rondom het raceweekeinde in het Zuid-Franse Pau hadden we de gelegenheid om weer eens bij te praten met Ricardo van der Ende.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FFSA GT4/Dirk Bogaerts, Rebocar

Allereerst zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar hoe het Ricardo vergaat, na zijn enorme crash met de McLaren tijdens de meest recente Europese ronde op het circuit van Brands Hatch. "Alleen een klein bandje gescheurd ergens in mijn voet, maar daar heb ik gelukkig verder helemaal geen last van, niet bij het rijden en niet bij het lopen", lacht hij. "Voor de rest heb ik er niks aan overgehouden." En zo kan Van der Ende dus het weekeinde na het optreden op Brands Hatch ook gewoon zoals gepland deelnemen aan de beide races op het stratencircuit van Pau, waar hij een jaar eerder in de Ekris-M4 samen met teamgenoot Max Koebolt oppermachtig was.

"Volgas naar boven!"
Nederlandse coureurs die in het buitenland willen racen gaan in de regel naar Duitsland of Groot-Brittannië, zoals ook Van der Ende zelf, evenals zijn oudere broer Jacky, eind jaren negentig in het Brits Formule Ford-kampioenschap uitkwam. De stap naar Frankrijk ligt voor de meesten niet zo voor de hand, als we de avonturen van Kevin Abbring enkele jaren geleden in het Frans rallykampioenschap even buiten beschouwing laten. Hoe kwam Van der Ende in Frankrijk terecht? "De relatie tussen André en mij gaat al heel ver terug", vertelt hij. "Ik voel mezelf altijd een beetje BMW-ambassadeur, iedereen die met een BMW racet, dat vond en vind ik mooi. Ik heb hem een keer op de Raidillon omhoog zien gaan met die M3, en toen dacht ik: "Wohoo, zo'n oud mannetje, en dan volgas naar boven, maar hij had het allemaal onder controle. Rook onder dat ding vandaan, maar dat is wel mijn type. Ik ben niet zo van zeuren, ik ben meer van het oplossen en gaan. André is precies hetzelfde, een beetje de oudere versie van mij."

De eerste gemeenschappelijke race van Grammatico en Van der Ende was twee jaar geleden, zo vervolgt onze landgenoot: "In 2016 reed ik hier in Pau met Bernhard (van Oranje, red.) in de Ekris-M4, maar toen ging de auto kapot in de vrije training, dus we stonden zonder auto. Ik vertelde André het verhaal en zei, meer als een geintje: 'Ik kan niet rijden, tenzij je nu zegt dat ik met jou mag rijden'. Hij dacht even na en zei toen: 'Oké, da's goed!' Dat was een kwartiertje voor de kwalificatie, dus ik moest het nog wel even kortsluiten met Ekris. Dick van Ekris ernaartoe en alles was snel in orde. Instappen en rijden, en ik zette de auto meteen op de eerste rij. In de race bracht ik de auto als leider binnen met 14 seconden voorsprong op de nummer twee. Dat was echt gaaf, en daarna reed André aan de leiding van 'zijn' Grand Prix, zoals hij dat ook echt voelt. De zenuwen liepen hoog op, tot aan de laatste ronde, toen kwam hij iemand tegen en zette de auto in de vangrail en was een wiel kwijt. Dat was jammer, maar die ervaring, zo lang aan de leiding te rijden in 'zijn' wedstrijd in Pau, dat was voor hem onbetaalbaar!"

180531 Ende Grammatico
André Grammatico en Ricardo van der Ende, vrienden en teamgenoten

Budget van BMW Motorsport
Dat leidde uiteindelijk ook tot de samenwerking in het huidige seizoen. Van der Ende: "Ik kreeg nog wat budget mee van BMW Motorsport vanwege het winnen van de BMW Sports Trophy van vorig jaar en het zou zonde zijn geweest om dat niet te gebruiken. Dankzij de support van BMW Motorsport rijd ik nu dus hier in Frankrijk. Dat was het eerste waaraan ik dacht: Welke serie buiten het Europees kampioenschap rijdt nog meer met GT4, dus zo kwam ik hier terecht."

Hoe verloopt de communicatie met het team? "Mijn Frans wordt steeds beter", lacht Van der Ende. "Ik weet al dat een curbstone in het Frans 'bordure' heet, maar die heb je hier in Pau natuurlijk niet, dus dan is het gewoon 'trottoir', net als in het Nederlands. Ik begrijp steeds meer van wat ze zeggen. Ik heb ooit wel Frans op school gehad, maar veel verder dan 'maison' en 'cheval' ging dat niet. Maar in het Engels komen we een heel eind. We hebben een Engelse engineer, François, een heel goede, met wie ik heel blij ben. We begrijpen elkaar heel goed, en dan is er ook nog een heel goede monteur, Arnaud, die samenwerken onder de naam Racetivity. Die hebben ook de auto in onderhoud. De rest van het team bestaat uit vrienden van André, allemaal vijftig-plus, een heel leuk stel met elkaar, uit de regio Royan, waar André ook zijn BMW-dealerbedrijf heeft. François en Arnaud komen hier uit Pau, dus voor hen is het hier een thuiswedstrijd."

180531 Ende Pau FP
De BMW M4 GT4 van Van der Ende en Grammatico

Met al zijn ervaring in de GT4-racerij is Van der Ende natuurlijk goed in staat om de competitie in de Franse serie te vergelijken met de Europese klasse. "Vorig jaar waren mijn ideeën over het Frans kampioenschap niet zo heel positief", zegt hij eerlijk. "Ze waren binnen de organisatie niet rechtlijnig, maar ik heb de indruk dat ze nu meer rechtlijnig zijn in hun beslissingen. In de Europese serie kun je nog wel eens over zaken discussiëren, daar staat men meer open voor suggesties ter verbetering. Die Fransen daarentegen staan nergens voor open, dat is wel een groot verschil. Ik denk dat het niveau hier ook verschrikkelijk hoog is, er zitten rijders tussen die echt kneiterhard gaan. Ik denk dat de pro's hier nog wel van betere kwaliteit zijn dan in het Europees kampioenschap. Maar in het Europees GT4 klopt alles weer meer: de teams zijn beter en de setjes zijn ook beter. Hier heb je vaak een snelle pro met een minder snelle amateur. En wat opvalt: iedereen racet tegen elkaar, altijd. Maakt niet uit of je pro of amateur bent, of je een achterblijver bent of niet. Al kom je vol met blauwe vlaggen van achteren, maakt niet uit, ze remmen je nog steeds uit. Maar daar wen je ook wel aan."

180531 Ende Pau avond
Racen in Pau: "Eigenlijk zijn we met z'n allen knettergek"

Bij de seizoensstart op Nogaro reden Van der Ende en Grammatico goed naar voren en eindigden als best geklasseerde BMW-team. "Dat vinden ze hier wel mooi", lacht Van der Ende. En wat vindt hij van Pau: "Eigenlijk zijn we met z'n allen knettergek dat we hier met zulke grote, zware auto's door die smalle straatjes heen racen, maar het is wel bijzonder. De kick is echt volledig aanwezig. Liever hier dan Paul Ricard, daar vind ik echt geen reet aan. Daar kom je eerder zonder benzine te staan dan dat je de vangrail raakt, dat is niet mijn ding. Wel jammer is dat het na Pau heel lang duurt voordat we weer racen." Medio juli komt Van der Ende met de Franse serie weer in actie, dan op het circuit van Dijon.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet