Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

WEC: Rebellion verliest derde plaats Spa door diskwalificatie

180506 WEC Rebellion
De nummer 1-Rebellion werd na afloop van de race uit de uitslag gehaald

Ruim drie uur na de finish, om 22.45 uur gisteravond, kwam het besluit van de sportcommissarissen Jean-François Veroux, Michael Schwägerl en Yves Bacquelaine, dat de nummer 1-Rebellion van Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna, die als derde in de FIA WEC-race was geëindigd, uit de uitslag gehaald werd. Bij de technische controle na afloop van de wedstrijd werd vastgesteld dat het zogeheten 'skid block', de kunststof plaat aan de onderkant van de auto, niet meer de voorgeschreven minimale dikte had. Het team besloot af te zien van beroep. Daarmee schuift de andere Rebellion, de nummer 2-auto van Mathias Beche, Thomas Laurent en Gustavo Menezes, door naar de derde plaats als beste niet-hybride-auto.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Het technisch reglement voor niet-hybride-LMP1-auto's van het FIA WEC schrijft in artikel 3.5.6. a3 voor, dat het 'skid block' aan de onderzijde van de auto te allen tijde een minimale dikte van 20 millimeter moet hebben. Bij de Rebellion werd bij de nakeuring een dikte van 18,8 millimeter vastgesteld, waarop een melding van de technisch gedelegeerde aan de sportcommissarissen volgde. Die hadden geen andere keuze dan de Rebellion uit de uitslag te schrappen.

Het is bepaald niet de eerste keer dat dit gebeurt. Het meest prominente voorval in het FIA WEC was in april 2016, toen na afloop van de seizoensstart, destijds op Silverstone, de winnende Audi van André Lotterer, Marcel Fässler en Benoît Tréluyer uit de uitslag gehaald werd, omdat de bodemplaat te dun bleek. Destijds erfde Porsche met rijders Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb zo de overwinning. Het is een saillant detail dat nu opnieuw André Lotterer bij een dergelijk incident berokken is, hoewel dat natuurlijk volledig op toeval berust.

Ook voor Rebellion is het niet de eerste diskwalificatie: vorig jaar werd het Zwitserse team na afloop van de 24 Uur van Le Mans uit de uitslag gehaald, omdat er tijdens de race een gat in het bodywork van de auto was geboord, wat niet was toegestaan. Zo verloren rijders Mathias Beche, David Heinemeier-Hansson en Nelson Piquet jr. toen hun oorspronkelijke derde plaats algemeen achter de winnende LMP1-Porsche en de LMP2-klassewinnaars van Jackie Chan DC Racing met Ho Pin Tung.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet