Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Blancpain GT: SMP Racing op pole voor endurance race op Monza

Op een zonnig Monza werd vanochtend de kwalificatie verreden voor de eerste Blancpain GT endurance race van het jaar. De tijdtraining verliep rustig, op een ongeluk van Yoluc Salih na, die in bocht 9 de voorkant van zijn Ram Racing Mercedes reed. Na een korte code rood werd de sessie hervat en kwam SMP Racing als winnaar uit de bus. Hun Ferrari 488, bestuurd door Mikhail Aleshin, Miguel Molina en Davide Rigon, zal de 3-uursrace vanmiddag starten vanaf de pole-positie.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

20180422 BGTS BES SMPRacing


Voor het nieuwe seizoen heeft de Blancpain GT Series een nieuw kwalificatie systeem geïntroduceerd voor de Endurance Cup. De kwalificatie bestaat nog altijd uit drie sessies van 15 minuten, één sessie per rijder, maar na afloop is niet langer de snelst gereden tijd bepalend voor de uiteindelijke kwalificatie positie, maar de gemiddelde tijd van alle rijders samen. De hoop is dat dit een meer gebalanceerde start grid oplevert die gevaarlijke situaties voorkomt, zoals bijvoorbeeld een als brons geklasseerde rijder die vanuit de top tien moet starten omdat zijn platinum-teamgenoot een uitstekende kwalificatieronde wist te rijden. In het nieuwe systeem start de brons-rijder veel verder naar achter, te midden van coureurs met meer gelijkwaardige vaardigheden.

De drie kwalificatiesessies kenden sterk wisselende uitslagen. In Q1 was Dries Vanthoor (WRT Audi #1) de snelste persoon op de baan, met een tijd van 1:48.197. Hij wist hiermee Alex Fontana in de Emil Frey Jaguar #54, die een 1:48.242 klokte, een krappe vijf honderdsten voor te blijven. Aleshin werd derde in de SMP Ferrari #72, op exact twee tienden van Vanthoor.

20180422 BGTS BES EmilFrey54

In Q2 kwam de WRT Audi #1 er niet echt aan te pas. Christopher Mies had nog geen sterke tijd staan voordat de sessie vanwege Salihs crash werd stilgelegd en in de paar minuten die nog restten na de herstart kwam de Duitser niet verder dan een 1:48.550, die slechts goed was voor een negende plaats. Bovenaan de tijdenlijst van Q2 stond Lucas Ordoñez (RJN Nissan #23) met een tijd van 1:48.115, gevolgd door het R-Motorsport duo Jake Dennis (Aston Martin #76) en Marvin Kirchhöfer (Aston Martin #62). De tijden lagen in Q2 nog dichter op elkaar dan in Q1; de gehele top 24 zat binnen 1 seconde van elkaar.

Q3 kende de meest opvallende uitslag. De snelste tijd, een 1:47.842, werd gereden door Patric Niederhauser in de Lamborghini Gallardo #24 van Reiter Engineering. De Gallardo is een snelle GT3, maar tegelijkertijd ook een oud model. Lamborghini introduceerde enkele jaren geleden de Huracán als vervanging voor de Gallardo. Ondanks zijn oudere materiaal was Niederhauser de deelnemende Huracáns echter te snel af. De tweede tijd werd gereden door Giancarlo Fisichella in de Ferrari #961. De derde tijd werd geklokt door Mikael Grenier (Emil Frey Jaguar #54).

20180422 BGTS BES YelmerBuurman

Nadat alle rondetijden verrekend waren, kwam de SMP Ferrari #72 als snelste uit de bus. Vooral de snelle tijd van Rigon uit Q3 (1:48.112) droeg bij aan het lage gemiddelde van de Russische equipe. SMP Racing deelt de eerste startrij vanmiddag met de Jaguar #54 van Emil Frey Racing, bemand door Alex Fontana/Adrian Zaugg/Mikael Grenier. Met deze tweede startplaats overall heeft het trio eveneens de pole-positie in de silver-klasse te pakken. De WRT Audi #1 zal vanaf de derde plaats starten, mede dankzij de snelle ronde die Vanthoor in Q1 aflegde. De vierde startplaats is voor de Lamborghini Gallardo #24 van Reiter Engineering. Reiter is hiermee de snelste Lamborghini crew in het veld. De Pro-Am pole-positie is voor de Kessel Racing Ferrari #11.

Deelnemende Nederlanders:
P6: Yelmer Buurman (Black Falcon Mercedes #4)
P8: Pieter & Steijn Schothorst (Attempto Racing Audi #66)
P16: Robin Frijns (WRT Audi #17)
P19: Jules Szymkowiak (AKKA ASP Mercedes #90)
P32: Nicky Catsburg (ROWE Racing Mercedes #99)
P39: Niek Hommerson (AF Corse Ferrari #53)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet