Sportscars: Debuutzeges voor Racing Engineering en Van Uitert

De openingsrace van de European Le Mans Series op het circuit van Paul Ricard is geëindigd in een overwinning voor de Oreca 07 Gibson van Racing Engineering. Het in het kampioenschap debuterende team was met Olivier Pla, Norman Nato en Paul Petit direct succesvol. In de LMP3 klasse ging de overwinning naar de RLR Sport Ligier van Job van Uitert, terwijl JMW Motorsport de zege in de GTE klasse pakte.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: Jakob Ebrey Photography
Debuutzege voor Racing Engineering in LMP2
DragonSpeed's Nicolas Lapierre wist bij de start de van pole vertrokken IDEC Sport Oreca van Memo Rojas te passeren. Achter hen was het Norman Nato op de derde plaats. Na de eerste ronde pitstops had Lapierre nog altijd de leiding, nu voor de Racing Engineering Oreca, maar kort voor de tweede serie stops kreeg zijn Oreca een lekke band. De Fransman dook de pits in en gaf daar het stuur over aan teamgenoot Henrik Hedman. Nato wist hierdoor de leiding over te nemen.
Hedman kwam echter net voor het einde van het tweede uur in aanraking met de Spirit of Race Ferrari 488 GTE van Duncan Cameron, waarna beide auto's hard in de vangrail klapten. Het leverde een Full Course Yellow en even later een safety car op. Paul Petit, die het stuur tijdens de FCY had overgenomen van Norman Nato, bleef aan de leiding, maar kreeg vervolgens de Alpine van Andre Negrao achter zich aan. De Fransman wist de Braziliaan gedurende zijn stint echter achter zich te houden, waarna Olivier Pla in zijn stint het gevecht met Negrao's teamgenoot Pierre Thiriet moest aangaan.
Thiriet kwam na de voorlaatste ronde pitstops even aan de leiding, maar met nog iets minder dan een uur te gaan wist Pla in Signes namens Racing Engineering de leiding te heroveren. Thiriet viel uiteindelijk terug tot buiten de top drie. Pla daarentegen stond de leiding niet meer af en kwam na 129 ronden als winnaar over de streep, gevolgd door de TDS Racing Oreca (+4,827s) en de Duqueine Engineering Oreca (+7,875s).
Zege in LMP3 voor Van Uitert, Van Berlo derde
In de LMP3 klasse ging de overwinning naar de RLR Msport Ligier van Job van Uitert, John Farano en Rob Garofall. Van Uitert wist bij de start door te stoten naar de tweede plaats en zette vervolgens de druk er vol op bij de leidende Norma van Jean-Baptiste Lahaye. In ronde drie bezweek de Fransman onder de druk en wist Van Uitert de leiding over te nemen. De Dongenaar gaf na een lange stint over aan teamgenoot Farano, die de voorsprong op de Eurointernational Ligier van Kay van Berlo wist te behouden. Van Berlo pakte even de leiding toen Farano de pits indook voor een rijderswissel, maar uiteindelijk was het Van Uitert's teamgenoot Rob Garofall die RLR MSport de zege schonk, ondanks 'zorgen' bij het Britse team dat Garofall met een lege tank zou komen te staan. Kay van Berlo kwam uiteindelijk als derde over de streep.
JMW in extremis naar de overwinning in GTE
JMW Motorsport pakte in de GTE klasse de eerste overwinning sinds de zege op Le Mans. Die overwinning kwam er echter pas nadat Miguel Molina in de laatste ronde de tot op dat moment leidende Proton Competition Porsche 911 RSR van Matteo Cairoli wist te passeren. De Porsche lag het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding, maar in het laatste uur wist Molina het gat naar Cairoli volledig dicht te rijden. In de laatste ronde zette de Spanjaard alles op alles en uiteindelijk wist hij zijn Italiaanse tegenstander te passeren en de overwinning te pakken. De derde plaats ging naar de Ebimotors Porsche 911 RSR.
Uitslag ELMS 4U van Le Castellet
1. Nato / Pla / Petit – Racing Engineering - 129 ronden
2. Vaxiviere / Perrodo / Duval - TDS Racing - +4,827
3. Ragues / Jamin / Panciatici - Duqueine Engineering - +7,875
4. Russino / Pizzitola / Imperatori - G-Drive Racing - +11,415
5. Negrao / Thiriet - Signatech Alpine Matmut - +29,577
6. Allen / Guibbert / Gutierrez - G-Drive Racing - +1:44,387
16. Farano / Van Uitert / Garofall - RLR MSport - 119 ronden (1e LMP3)
17. Ferrer / Droux / Legeret - M.Racing-YMR - 119 ronden (2e LMP3)
18. Mondini / Van Berlo - Eurointernational - 119 ronden (3e LMP3)
26. Griffin / MacDowall / Molina - JMW Motorsport - 118 ronden (1e GTE)
27. Roda / Roda / Cairoli - Proton Competition - 118 ronden (2e GTE)
29. Babini / Pera / Narac - Ebimotors - 117 ronden (3e GTE)