Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR Whelen: Monster Energy interview Anthony Kumpen

Tweevoudig Europees kampioen NASCAR Anthony Kumpen slaat de handen in elkaar met Monster Energy; samen zijn ze ambitieus om van 2018 een jaar vol topprestaties te maken in de NASCAR Whelen Euro Series.

Aangeleverd bericht
Foto's PR

2018 Kumpen 1


Dag Anthony, welkom bij de Monster Energy familie! Waarom is de combinatie Anthony,Kumpen en Monster Energy een logische synergie?

"Als NASCAR-rijder is het een hele eer om samen te mogen werken met Monster Energy. InAmerika heb je in NASCAR de Monster Energy Cup, de hoofdsponsor van de elite van de sport, De Monster Energy Energy NASCAR cup Series. Ze hebben er ook op korte termijn veel veranderd, de marketingstrategie die Monster Energy hanteert past perfect bij het NASCARverhaal en laat de sport verder doorgroeien.

Verder vind ik het gewoon een supercool merk en past het unieke karakter volledig bij mij.De manier van aanpakken en het marketingverhaal die ze geven aan de extreme sportenvind ik erg knap. De combinatie van de Monster stijl en hun producten passen dus volledig bij mij."

Sinds je de NASCAR Whelen Euro Series in 2014 vervoegde, heb je al enkele keren mogendeelnemen in de NASCAR in de VS en mocht je racen op het legendarische Daytona International Speedway parcours. Wat zijn de grote verschillen met de races op Europese bodem?

"De NASCAR Whelen Euro Series is natuurlijk nog erg jong, de NASCAR series begonnen er in2012, terwijl NASCAR al enorm populair is in de Verenigde Staten sinds het werd opgestart in 1948 door de familie France. NASCAR is dan ook de tweede grootste sport in de VS, het heeft een enorme historie daar en het uitbreiden naar het Europese NASCAR kampioenschap speelt een enorme rol daarin.

Dankzij het winnen van het Europese kampioenschap in 2014 en 2016, had ik de kans omook NASCAR te rijden in Amerika, een droom die uitkwam.Men startte het Europese kampioenschap met enkele van de grootste Europese namen uitde motorsport om meteen de aandacht te trekken en zo ging voor mij ook de bal aan hetrollen.


Ik heb nu met NASCAR ook de passie bij uitstek gevonden, voor mij is het gewoon de meest boeiende motorsport. In Europa ben ik dan ook één van de voortrekkers van de NASCAR.Ook in Europa wint NASCAR snel aan populariteit, kijk maar naar Engeland, de GP in Brands Hatch was al compleet uitverkocht 3 maanden voor het event, dit zie je bijna nergens andersin Europa! Het is dan ook een hele eer om mee in het groeiverhaal te zitten. Na vorig seizoen merkte ik ook dat ik nog steeds de snelheid en kennis heb om voorin mee te doen. Ik ben in Europa de enige met een Superspeedway licentie en dus de enige Europeaan die mag rijden in Daytona. De grote droom? Een volledig seizoen mogen meedraaien in de NASCAR in de VS!"

Vorig jaar was de strijd om de titel tussen jou en Alon Day enorm spannend. Wat verwacht je van komend seizoen? Vorig jaar heb ik qua snelheid het beste seizoen gereden maar er spelen zoveel andere factoren een enorme rol. Pech is deel van de sport, waardoor je ook soms foute beslissingen maakt en dat kan natuurlijk een kampioenschap bepalen.Een titel behalen is niet vanzelfsprekend maar met de snelheid van vorig jaar en nu met nog meer ervaring erbij is er zeker een mogelijkheid. Tweede eindigen is meest ondankbare positie maar dan werk je harder om terug hoger te eindigen. Elk detail wordt dan ook nog meer onder de loep genomen en een kampioenschap wordt vaak beslist door details.

Het kampioenschap wordt met de jaren zwaarder. Elk jaar is er meer concurrentie. Hoe groter het kampioenschap en de sponsors er rond, hoe meer toppers de weg naar de Europese competitie vinden. Vaak rijden er ex F1-piloten of Amerikaanse NASCAR rijders die komen trainen mee. Het belangrijkste is dat de sport zich blijft heruitvinden, in Amerika rijden ze volgend jaar naast hun typische ovaalcircuits ook meer op 'roadcourses' , laten wezeggen de meer Europese circuits en zelfs een combinatie van beiden. Dit is voor mij dan ook een enorm voordeel omdat ik gewend ben om op beiden te rijden."

Zoals je al aanhaalde; wordt de interesse in de NASCAR ook in Europa jaarlijks groter. Vele grote namen vanuit allerlei Europese motorsporten vinden hun weg naar de sport. In 2018 zal ook ex-wielrenner Tom Boonen aan de start staan. Is België klaar voor de hype uit Amerika?

"Het feit dat Tom gaat mee rijden, dat brengt pers mee. We hebben samen geracet in juli tijdens de Fun Cup in Francorchamps en ik hielp hem met de eerste stappen. Uiteraard zalTom voor meer aandacht zorgen voor de sport en dat is goed. De Italiaan Alex Caffi (ex F1-piloot) zorgde ook meteen voor veel meer aandacht. Je ziet dat er nu al een hype is rond NASCAR, het is dan ook de snelst groeiende vorm van autosport in Europa.Het hele gebeuren is dan ook niet enkel voor het autosportpubliek. Het is onderdeel van een Amerikaans familiegebeuren voor jong en oud en die markt is uiteraard veel groter. Dus ik zie voor NASCAR een enorm potentieel bij ons in België."

De samenwerking met Monster opent natuurlijk deuren voor het uitproberen van andere actie sporten; welke sporten had jij altijd al eens willen uitproberen?

Ik ben sowieso een fanaat van alles wat met motoren te maken heeft. Vroeger was ik eenenorme Jetski en quad fanaat, maar heb totaal geen talent op twee wielen.Eigenlijk spreken alle extreme sporten spreken mij aan. Ik vind persoonlijk ook dat er meer aandacht mag zijn voor de atleten van actie sporten in vergelijking met teamsporten. De uren training en risico's die deze atleten in hun sport steken zijn niet te onderschatten. Ook wintersport spreekt me enorm aan. Ik ski als van sinds mijn 5 jaar, jaarlijks ga ik dan ook methet gezin de bergen in om mijn skills boven te halen. In mijn jeugd heb ik ook vaak aan Kickboksen gedaan; een MMA fight is dus zeker een optie om eens te proberen.

Voor Dakar is mijn coördinatie te slecht, ik denk dat ik gewoon verloren rij vlak na de start.Dat argument heb ik ooit in een interview gebruikt. Mijn teamgenoot Bert Longin en ik rijden altijd fout als we ergens heen moeten, daarom rijd ik steeds met 2 GPS 'n in de auto. Maarde wedstrijd op zich is natuurlijk waanzinnig!"

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet