DNRT: Mazda MX-5 Cup in Nederland?
Tijdens de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort verschenen er drie Mazda’s MX-5 aan de start.

Het betrof auto’s uit de Engelse MaX-5 Cup, naar Nederland gehaald door de Mazda-dealers Micky en Yardi Hoogwerf uit Vlaardingen. Micky toonde zich enthousiast. “We gaan kijken of we in Nederland, onder de DNRT-vlag, een op de Engelse Cup gebaseerde klasse in het leven kunnen roepen.”
Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Sander Duijm
Ondergetekende moet er niet aan denken: met een open auto deelnemen aan de ijskoude, natte Nieuwjaarsrace. Micky en Yardy Hoogwerf vermaakten zich echter uitstekend in ‘hun’ open Mazda’s MX-5 1,6 van de eerste generatie. Het duo deelde met vier Britse rijders drie MX-5’s uit de Britse MaX-5 Cup. “Het is een heerlijke auto om mee te rijden”, vond Micky. Echt hard gaat het niet met de grotendeels standaard auto’s (2:21 in de race, 2:10 tijdens tests op een droog Circuit Park Zandvoort), maar dankzij de betrouwbaarheid van de auto's kwamen de equipes toch nog ver.

Alle drie de auto’s haalden de finish. Micky eindigde samen met Alyn Robson op een mooie achtste plaats in de Divisie 2 (achttien auto’s), vlak voor de equipe Jonathan Blake – Simon McAlpine. Yardy Hoogwerf en Martin Stevinson zagen als dertiende in hun klasse de finishvlag.
Zeer betaalbaar
De MaX-5 Cup telt in Engeland 45 auto’s, zo liet Micky weten. Echt verrassend is dat niet. De Mazda MX-5 is een leuke auto, met achterwielaandrijving. Omdat er met het eerste model MX-5 wordt gereden, zijn de aanschafkosten eigenlijk miniem. “In Duitsland koop je voor 2.000 euro een goede auto. Daar komt dan nog de racekit van 4.000 euro bij. Die kit bevat onder meer een rollbar, gordels, andere remblokken en schokdempers, banden en wielen. De motor levert net als in de straatversie 120 pk. Voor 6.000 euro ben je klaar”, rekent Micky voor.
Hoogwerf Motorsport gaat de mogelijkheden onderzoeken om in 2008 een Nederlandse ‘MaX-5 Cup’ in het leven te roepen, volledig gebaseerd op het Engelse reglement. Micky: “We denken er alleen over om de standaard Toyo straatbanden, waar de Engelsen op rijden, te vervangen door een semi-straatband.”
De doelgroep voor de Nederlandse Cup mag duidelijk zijn. “Dit is leuk voor iedereen die op een betaalbare en betrouwbare manier fun wil hebben”, vat Micky het nog even samen.
Hoogwerf Motorsport, normaal met een Westfield actief in Duitsland, komt mogelijk ook tijdens de Final 6 op Circuit Park Zandvoort met de MX-5’s in actie.

Het betrof auto’s uit de Engelse MaX-5 Cup, naar Nederland gehaald door de Mazda-dealers Micky en Yardi Hoogwerf uit Vlaardingen. Micky toonde zich enthousiast. “We gaan kijken of we in Nederland, onder de DNRT-vlag, een op de Engelse Cup gebaseerde klasse in het leven kunnen roepen.”
Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Sander Duijm
Ondergetekende moet er niet aan denken: met een open auto deelnemen aan de ijskoude, natte Nieuwjaarsrace. Micky en Yardy Hoogwerf vermaakten zich echter uitstekend in ‘hun’ open Mazda’s MX-5 1,6 van de eerste generatie. Het duo deelde met vier Britse rijders drie MX-5’s uit de Britse MaX-5 Cup. “Het is een heerlijke auto om mee te rijden”, vond Micky. Echt hard gaat het niet met de grotendeels standaard auto’s (2:21 in de race, 2:10 tijdens tests op een droog Circuit Park Zandvoort), maar dankzij de betrouwbaarheid van de auto's kwamen de equipes toch nog ver.

Alle drie de auto’s haalden de finish. Micky eindigde samen met Alyn Robson op een mooie achtste plaats in de Divisie 2 (achttien auto’s), vlak voor de equipe Jonathan Blake – Simon McAlpine. Yardy Hoogwerf en Martin Stevinson zagen als dertiende in hun klasse de finishvlag.
Zeer betaalbaar
De MaX-5 Cup telt in Engeland 45 auto’s, zo liet Micky weten. Echt verrassend is dat niet. De Mazda MX-5 is een leuke auto, met achterwielaandrijving. Omdat er met het eerste model MX-5 wordt gereden, zijn de aanschafkosten eigenlijk miniem. “In Duitsland koop je voor 2.000 euro een goede auto. Daar komt dan nog de racekit van 4.000 euro bij. Die kit bevat onder meer een rollbar, gordels, andere remblokken en schokdempers, banden en wielen. De motor levert net als in de straatversie 120 pk. Voor 6.000 euro ben je klaar”, rekent Micky voor.
Hoogwerf Motorsport gaat de mogelijkheden onderzoeken om in 2008 een Nederlandse ‘MaX-5 Cup’ in het leven te roepen, volledig gebaseerd op het Engelse reglement. Micky: “We denken er alleen over om de standaard Toyo straatbanden, waar de Engelsen op rijden, te vervangen door een semi-straatband.”
De doelgroep voor de Nederlandse Cup mag duidelijk zijn. “Dit is leuk voor iedereen die op een betaalbare en betrouwbare manier fun wil hebben”, vat Micky het nog even samen.
Hoogwerf Motorsport, normaal met een Westfield actief in Duitsland, komt mogelijk ook tijdens de Final 6 op Circuit Park Zandvoort met de MX-5’s in actie.