Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Markelov overwint in bandenslijtageslag op Jerez, De Vries met pitstop naar P6

 FER2111

In een ware slijtageslag van het Pirelli-rubber heeft Artem Markelov (Russian Time) de Formule 2-sprintrace op Jerez gewonnen. Het was eigenlijk geen verrassing dat misschien wel de beste bandenspaarspecialist uit het veld er met de hoofdprijs vandoor ging, na een afgemeten race waarin hij tot vijf ronden voor het einde derde reed. Teamgenoten Nicholas Latifi en Oliver Rowland haalden ook het einde op de banden waarop ze waren gestart en grepen voor DAMS de leiding in het teamkampioenschap. Nyck de Vries behoorde met Prema-coureurs Leclerc en Fuoco tot de coureurs die werden gedwongen tot een bandenwissel, maar de Fries sleepte daardoor wél een zesde plaats uit het vuur.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

De race kon niet op tijd beginnen en dat had een heel merkwaardige oorzaak: de safety car had pech... Ruim een kwartier later gingen de lichten echter alsnog uit, waarna Alex Palou vanaf de reverse pole resoluut de leiding pakte. In zijn F2-debuutweekend vloog de Catalaan ervandoor, aanvankelijk met twee seconden voorsprong op Jordan King, maar de MP-coureur moest in de vierde ronde zijn auto aan de kant zetten met een geplofte motor. Daarna namen Latifi en Markelov de handschoen op, maar Palou wist ruim de helft van de wedstrijd zijn marge van twee tot drie seconden te behouden.

 X0W0986

De vrees was altijd dat de debuterende Campos-coureur nog te weinig gevoel zou hebben voor het verval in de banden – en zeker dat hij in de openingsronden te hard van stapel was gelopen. Dat bleek ook toen hij vanaf de 17e van 28 ronden langzaam terrein begon te verliezen: een halve seconde per ronde leverde hij in totdat hij in de 20e ronde Latifi op zijn staart had. De Canadees wist echter geen doorbraak te forceren, zodat hij op zijn beurt te maken kreeg met Markelov. Die bleek in de 23e ronde een stuk slagvaardiger: met twee daadkrachtige acties zette de Rus zichzelf aan de leiding.

Dé bandenspaarspecialist van het veld sloeg daarna een enorm gat met Latifi, die een ronde later dan toch Palou wist te passeren, met teamgenoot Rowland meteen in zijn kielzog, want ook die was naar het leidende trio toe gereden. De Campos-auto van Palou zakte daarna diep weg en finishte uiteindelijk op de achtste plaats. Op de finish bedroeg de voorsprong van Markelov op Latifi bijna 12 seconden. Rowland kwam zijn teamgenoot niet voorbij en moest genoegen nemen met de derde plaats.

 FER9668

Daarachter was het ware slijtageslag met het Pirelli-rubber. Vooral de Prema-auto's gingen als jojo's door het veld: Leclerc en Fuoco stormden eerst naar voren, ten koste van Rowland, maar begonnen vanaf de 11e ronde opeens zwaar terrein te verliezen. Fuoco pitte in de 12e ronde, samen met Ferrucci en Malja. Leclerc volgde een ronde later. Ze leken uitgeschakeld voor de punten, maar de race kwam aan het slot weer naar hen toe.

Dat gold ook voor Nyck de Vries, die pas in de 20e ronde naar binnen ging en ook kansloos voor punten leek. De Nederlander reed in de openingsfase als 11e, klom door naar de zevende plaats, maar begon ook toen tijd te verliezen. Zijn latere pitstop zorgde ervoor dat hij aan het slot niet nóg eens in problemen kwam, zoals Leclerc en Fuoco wel overkwam. Daardoor kon De Vries in de laatste ronde Leclerc alsnog de zesde plaats afhandig maken.

 FER1831

De andere échte ster van de race was echter Markelovs teamgenoot Luca Ghiotto. De Italiaan werd door King in de derde bocht van de baan geduwd en sloot de openingsronde als 20e en laatste af. Een enorme opmars – zónder bandenwissel – bracht de Russian Time-coureur uiteindelijk de vierde plaats, deels profiterend van de enorme terugval van de 'doorrijders', maar ook van het feit dat de twee Prema-auto's ook hun tweede setje banden niet tot het einde goed wisten te houden.

Eigenlijk waren daardoor de twee race engineers van Russian Time de ware winnaars van de sprintrace van Jerez: zij wisten hun coureurs precies te vertellen welke tijden ze moesten rijden om aan het eind nog competitief te zijn. Het eindresultaat bewees hun gelijk.

 FER1702

F2, Jerez, race 2, 8 oktober 2017

1. Artem Markelov - Russian Time - 28 ronden, 43'01"086
2. Nicholas Latifi - DAMS - 11"840
3. Oliver Rowland - DAMS - 13"286
4. Luca Ghiotto - Russian Time - 14"691
5. Antonio Fuoco - Prema - 16"497
6. Nyck de Vries - Racing Engineering - 20"201
7. Charles Leclerc - Prema - 20"510
8. Alex Palou - Campos - 25"027
9. Alexander Albon - ART - 25"613
10. Norman Nato - Arden - 30"411
11. Nobuharu Matsushita - ART - 34"059
12. Louis Delétraz - Rapax - 38"074
13. Santino Ferrucci - Trident - 44"257
14. Sergio Sette Câmara - MP - 52"036
15. Nabil Jeffri - Trident - 52"395
16. Sean Gelael - Arden - 52"516
17. René Binder - Rapax - 52"658
18. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'04"836
19. Ralph Boschung - Campos - 1 ronde

Snelste ronde: René Binder, 1'29"032

Uitgevallen
4e ronde - Jordan King

Stand kampioenschap
1.Leclerc 249; 2.Rowland 189; 3.Markelov 177; 4.Ghiotto 164; 5.Latifi 156; 6.Matsushita 115; 7.De Vries 102; 8.Fuoco 98; 9.Nato 91; 10.Albon 66.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet