DTM: Pech voor Green, opnieuw volledig podium voor Audi

René Rast won de tweede DTM-race op de Red Bull Ring
Net als gisteren bezette Audi ook vandaag in de DTM-race het volledige podium. En net als gisteren was Jamie Green de snelste, maar wederom stond hij niet als winnaar op de hoogste trede van het podium. Ditmaal was het echter niet een teamorder, maar een probleem met de versnellingsbak dat de Brit van de overwinning afhield. Evenals twee jaar geleden, op exact dezelfde locatie, verloor Green aan de leiding rijdend door zo'n euvel de overwinning. Die ging nu naar René Rast, die daarmee weer opklom naar de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Achter hem completeerden Mike Rockenfeller en Nico Müller het tweede volledige Audi-podium op rij. Een sterk rijdende Gary Paffett was de best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder op de vierde plaats, voor kampioenschapsleider Mattias Ekström. Marco Wittmann eindigde namens BMW als zesde, terwijl lokale held Lucas Auer door Bruno Spengler in de rondte werd getikt en niet de eindstreep haalde.
Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V./Jürgen Tap

Na de kwalificatie had Jamie Green nog goed lachen...
Dat Jamie Green dit weekeinde de snelste man op de 4,318 kilometer lange Red Bull Ring was, daaraan bestaat geen twijfel. Hij bevestigde dat andermaal door ook in de tweede kwalificatie de snelste tijd te rijden en met 1:21,955 minuten voor de tweede maal dit weekeinde de pole-position voor zich op te eisen. Twee pole-positions in een weekeinde is een feit dat voor hem alleen Edo Mortara (Budapest 2016) en António Félix da Costa (finale Hockenheim 2016) wisten te realiseren. En Lucas Auer, die vorig jaar op de Nürburgring in beide kwalificaties weliswaar de snelste was, maar éénmaal zijn pole-position verloor omdat hij vanwege een eerder incident nog een gridstraf tegoed had. Naast Green op de eerste startrij stond merkgenoot René Rast, terwijl BMW-man Marco Wittmann als derde de enige was die in de Audi-falanx in de top vijf wist in te breken. Achter de titelverdediger volgden Audi-rijders Mike Rockenfeller en Nico Müller op de plaatsen vier en vijf, met Mercedes-rijder Gary Paffett als zesde. Mattias Ekström daarentegen kwam niet verder dan de achtste startplaats, terwijl Lucas Auer slechts 18e werd.

Start van de wedstrijd
Bij de start van de race nam Green zonder problemen de leiding, voor Rast en Wittmann. Ekström viel terug en kwam gelijk na de eerste ronde al de pits in. Auer daarentegen klom al op naar de 13e plaats. Wittmann kwam meer en meer onder druk van Rockenfeller in de strijd om de derde positie en moest in de negende ronde zijn meerdere erkennen in de Audi-rijder. Vervolgens kabbelde de race een beetje door, totdat het in de 28e ronde misging tussen Spengler en Auer. Spengler raakte in de vijfde bocht de achterkant van Auers Mercedes, die daarop in de rondte ging en in de vangrails belandde. Omdat hij daar niet snel genoeg weer uit kwam, zette de wedstrijdleiding de safety-car in. Op dat moment leidde Green voor Rast, Müller, Wittmann, Rockenfeller, Ekström, Paffett en Martin. Voor Auer was de race na het incident ten einde, ook teamgenoot Mortara stopte even later met schade in de pits.

Rast wint voor Rockenfeller en Müller
In ronde 32 werd de race met een 'double-file restart' weer vrijgegeven. Ekström won bij de herstart een plek, Wittmann viel terug, maar even later moest de Zweed van de wedstrijdleiding zijn gewonnen positie weer opgeven, omdat hij Wittmann te ver naar buiten had geduwd. In ronde 37 haalde Ekström Wittmann toch weer in. Een ronde later viel Green opeens terug en verloor zo de leiding. Rast profiteerde, Rockenfeller en Müller schoven door naar de tweede en derde plaats en zo luidde na 39 ronden ook de volgorde aan de finish. Paffett werd heel keurig vierde, voor Ekström en de BMW's van Wittmann en Glock. Ook Loïc Duval deed het goed: na een probleem in de kwalificatie en vervanging van een onderdeel uiteindelijk als laatste gestart kwam de Fransman als achtste over de eindstreep en behaalde daarmee voor de tweede keer dit seizoen na Zandvoort punten voor het kampioenschap. Mercedes-rijders Paul Di Resta en Robert Wickens completeerden de top tien.

Podium met Müller, Rast, Rockenfeller en iemand van het winnende Abt-team (vrnl)
In de tussenstand van het kampioenschap leidt Ekström nu met 172 punten, 21 meer dan René Rast, terwijl er in Hockenheim nog maximaal 56 punten te verdienen zijn. Met Jamie Green en Mike Rockenfeller op de plaatsen drie en vier bestaat de volledige top vier uit Audi-rijders, zodat het wel heel raar moet lopen als er voor het eerst sinds Rockenfeller in 2013 niet weer een Audi-rijder kampioen wordt. Ook BMW-rijder Marco Wittmann, gedeeld met Rockenfeller vierde, en Mercedes-rijder Lucas Auer hebben nog titelkansen, al zijn die alleen nog theoretisch.
170924 DTM Red Bull Ring uitslag race 2
170924 DTM stand na 16 van 18 races