Sportscars: Opnieuw dubbelzege met stalregie voor Porsche
Opnieuw een 'staged finish' voor Porsche met de nummer 2 voor de nummer 1
Porsche heeft ook de zesde race van het FIA World Endurance Championship gewonnen, maar, zoals we gisteren al voorspelden, was er ook op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas, een stalorder voor nodig om Earl Bamber, Timo Bernhard en Brendon Hartley aan hun vierde overwinning op rij te helpen. De andere Porsche met André Lotterer, Neel Jani en Nick Tandy was duidelijk sneller, maar moest in de slotfase de overwinning weggeven. De Toyota's eindigden opnieuw op de plaatsen drie en vier. In LMP2 maakte het Signatech-Alpine met Gustavo Menezes, André Negrão en Nicolas Lapierre optimaal gebruik van de pole-position en behaalde de eerste seizoenszege, voor de beide Vaillante-Rebellions. Ho Pin Tung en zijn Jackie Chan DC Racing-teamgenoten Thomas Laurent en Oliver Jarvis eindigden als vierde. In GTE-Pro behaalden James Calado en Alessandro Pier Guidi de overwinning met de AF Corse-Ferrari, terwijl in GTE-Am de Aston Martin-rijders Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda de zege voor zich opeisten, ondanks tijdverlies door reparatie na schade in de beginfase.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Stalregie is ook in het FIA WEC niet verboden, maar de manier waarop Porsche-rijders André Lotterer, Neel Jani en Nick Tandy nu na de Nürburgring en Mexico nu al voor de derde keer op rij de overwinning door de neus geboord krijgen, hoewel ze duidelijk sneller waren dan hun merkgenoten, is toch niet echt chic. In de laatste tien minuten liet Tandy, die op dat moment een voorsprong van zo'n tien seconden had, Hartley voorbij en zo kreeg de nummer 2-Porsche de zege andermaal op een presenteerblaadje. Porsche moest er ditmaal wel harder voor werken, want de Toyota's waren in de race, bij temperaturen van boven de 30 graden, sterker dan de prestaties in de kwalificatie deden vermoeden. De nummer 8-Toyota met Stéphane Sarrazin, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima voerde een tijdlang het veld aan nadat Toyota in de beginfase, in tegenstelling tot Porsche, voor dubbele bandenstints had gekozen. Uiteindelijk werd het Toyota-trio op bijna 22 seconden achter de winnende Porsche als derde geklasseerd. De andere Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López eindigde als vierde. Daar veranderde ook een tijdstraf van tien seconden vanwege een aanrijding met de Manor-Oreca niets meer aan.
In de laatste tien minuten kreeg Gustavo Menezes in de Signatech-Alpine de instructie om het defecte linker achterlicht te laten repareren (in het WEC moet de verlichting op de auto altijd aan zijn), maar ook dat bracht de LMP2-klasse-overwinning voor het Signatech Alpine Matmut-team niet meer in gevaar. Menezes werd samen met zijn teamgenoten Nicolas Lapierre en André Negrão als winnaar gehuldigd. Op zo'n 30 seconden eindigde de nummer 13-Vaillante-Rebellion-Oreca van Matthias Beche, David Heinemeier Hansson en Nelson Piquet jr. als tweede, voor de zusterauto met het nummer 31, bestuurd door Julien Canal, Nicolas Prost en Bruno Senna. Voor het Jackie Chan DC Racing-team kwamen de verwachtingen niet helemaal uit: Ho Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent eindigden als vierde en behouden daarmee nog wel hun leidende positie in de tussenstand, maar zagen hun voorsprong andermaal slinken.
GTE-Pro-winst voor James Calado en Alessandro Pier Guidi
De strijd in de GTE-Pro-klasse was zeer de moeite waard, met meerdere positiewisselingen aan de leiding tussen de beide AF Corse-Ferrari's, de 'Dane Train'-Aston Martin en de nummer 92-Porsche van Christensen/Estre. Uiteindelijk was het de nummer 51-AF Corse-Ferrari van James Calado en Alessandro Piero Guidi die als eerste in de klasse over de eindstreep kwam. Het Brits/Italiaanse duo werd daarmee het eerste team dat dit seizoen voor de tweede maal de GTE-Pro-klassezege in het FIA WEC behaalde, na het eerdere succes op de Nürburgring in juli. Ook een lekke linker voorband in het laatste kwartier kon Pier Guidi uiteindelijk niet van de overwinning afhouden. De Porsche van Christensen/Estre eindigde als tweede, voor andere AF Corse-Ferrari van Sam Bird en Davide Rigon. In GTE-Pro behaalden Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy hun tweede zege van het seizoen. Vroeg in de race reed Francesco Castellaci met de Spirit of Race-Ferrari tegen de achterkant van de Aston Martin aan, wat een pitstop voor reparatie noodzakelijk maakte. Dalla Lana, Lamy en Lauda wisten het opgelopen tijdverlies echter goed te maken en kwamen uiteindelijk toch als klassewinnaars over de eindstreep, voor de beide Ferrari's van de teams Clearwater Racing en Spirit of Race.
170917 FIA WEC Austin uitslag race