Formule 2: Luca Ghiotto verliest bizarre race na straf op Monza. Antonio Fuoco nieuwe winnaar. Drama voor Nyck de Vries (Update)
(UPDATE)
Uren na de finish werd de oorspronkelijke winnaar Luca Ghiotto alsnog bestraft vanwege het afsnijden van de eerste chicane na een gevecht met Nyck de Vries en daarbij het nodige voordeel pakte. De Italiaan werd bestraft met een extra 5 seconden en zijn snelste ronde werd hem ook afgenomen, waardoor hij zakte naar een vierde plaats. Antonio Fuoco schoof door naar de eerste plaats gevolgd door Nobuharu Matsushita en Nicholas Latifi. Ook Nyck de Vries kreeg een straf van 20 seconden vanwege de botsing met Charles Leclerc, maar omdat de rijder in de laatste ronde al was uitgevallen had dat verder geen gevolgen.
Tot drie ronden voor tijd had koploper Nyck de Vries alles onder controle. Een safetycarsituatie, nadat de bolide van Oliver Rowland een achterwiel verloor, betekende de ommekeer van de wedstrijd. Een sprintrace in de slotfase volgde. Charles Leclerc verremde zich bij een inhaalactie op De Vries voor de chicane waarbij de Racing Engineering-coureur snelheid verloor en werd ingehaald door de lachende derde de Italiaan Ghiotto. Bij het naderen van dezelfde chicane in de laatste ronde reden De Vries en Ghiotto zij aan zij waarbij de Italiaan zich verremde en met veel voordeel de bocht afsneed en wederom de kop pakte. Weer had De Vries te weinig grip en hij raakte bij de exit van de bocht de aandringende Leclerc, waarbij beide rijders uitgeschakeld werden. Ondanks zijn voordeel mocht Ghiotto voor zijn landgenoot Antonio Fuoco zijn overwinning behouden. Nobuharu Matsushita pakte de laatste podiumplaats.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: FIA F2 Championship
Kwalificatie:
Nobuharu Matsushita reed op vrijdag in de beginfase van de kwalificatie naar zijn eerste polepositie in de Formule 2 op het Autodromo Nazionale Monza. De Japanner behield de gehele sessie zijn toppositie ondanks twee rodevlagsituaties. Een knappe prestatie van de ART-coureur die in de vorige race op Spa-Francorchamps nog zo zwaar crashte. Nyck de Vries had het met zijn team Racing Engineering prima naar zijn zin op het snelle Monza en reed naar de tweede tijd. Louis Deletraz pakte de derde startplaats. Charles Leclerc had pech in zijn snelle ronde nadat Santino Ferrucci op de baan stil viel en voor de tweede keer de kwalificatie met rood werd afgevlagd. Een zevende plaats werd zijn deel. Ook niet de ideale kwalificatie voor Oliver Rowland. De enige rijder die het Leclerc nog moeilijk kon maken in de titelstrijd mocht vertrekken van een dertiende plaats.
Na een flinke vertraging door de uitgestelde Formule 1-kwalificatie, vanwege de slechte weersomstandigheden, konden uiteindelijk de 20 bolides op een natte baan in een invallende schemering van start. Iedereen vertrok op de regenbanden met het achterlicht aan.
Vanwege de vele regenval op de baan werden er een achttal ronden achter de safety car gereden, om de rijders te laten wennen aan de moeilijke omstandigheden. We kregen een normale start vanaf de grid voor een ingekorte race van 25 ronden. Na een extra formatieronden doordat Ferrucci niet van zijn plek afkwam en nog meer voor vertraging zorgde, gingen de wagens eindelijk van start.
De Vries had ondanks veel wheelspin de beste start maar werd aan de binnenkant door een veel te late remactie van Markelov bijna uit de wedstrijd getorpedeerd. De Vries wist ondanks de onbezonnen actie en de opgelopen lichte schade de leiding te behouden. Ook een fantastische start van Leclerc die in de eerste ronde al gelijk op een tweede plaats belandde. Rowland was inmiddels al doorgestoten naar een vijfde plaats en ging een rondelang de strijd aan met Robert Merhi.
Leclerc verkleinde zijn achterstand op de leidende De Vries. Poleman Matsushita reed op de derde plaats, met al 10 seconden achterstand op het leidende tweetal, maar kreeg de oprukkende Rowland, die Mehri had verschalkt, steeds groter in zijn spiegels. Het duurde ook niet land voordat de Engelsman, gekomen van de dertiende plaats, de derde plaats overnam.
De baan werd na negen ronden steeds droger. De rijders moesten hun regenbanden meer laten koelen door de natte plekken op te zoeken. Matsushita verloor zijn vierde plaats aan Ghiotto. De Vries was nog steeds de trotse koploper en wist Leclerc nog steeds achter zich te houden. Rowland reed in niemandsland op de derde plaats snelle tijden.
Leclerc voerde de druk op bij Nyck de Vries. Daarachter kwam Rowland flink opzetten. Deze drie koplopers moesten nog binnenkomen voor hun bandenwissel, maar wachten zo lang mogelijk om niet in het gedrang te komen bij de eerder gestopte rijders.
Leclerc kwam in de 18de ronde binnen voor een nieuw setje regenbanden, een ronde later gevolgd door Nyck de Vries en Oliver Rowland. De Vries had een snelle pitstop en pakte voorsprong op Leclerc die kleine foutjes begon te maken. Rowland werd de dupe van een te snelle pitstop. De monteurs van DAMS hadden één van de achterwielen niet goed aangedraaid en Rowland verloor de band enkele bochten verder. De safety car kwam voor de laatste drie ronden de baan op.
Met nog twee ronden te racen ging de safety car de baan af en een sprintrace zou de beslissing brengen. Zij aan zij reden De Vries en Leclerc op de eerste chicane af. Leclerc schoot rechtdoor terwijl De Vries de grip mistte en werd verschalkt door Ghiotto. De laatste ronde werd een thriller van jewelste. Ghiotto verremde zich in een uitremactie op De Vries in de chicane en kwam de baan de baan weer op met het nodige voordeel. Nyck de Vries kwam wederom slecht uit de exit van de chicane en toucheerde de naast hem rijdende Leclerc. De Monegask schoot met een afgebroken wielophanging van de baan terwijl onze landgenoot door dit contact een lekke band opliep en ook moest opgeven. Een feestje voor de Italianen. Ondanks zijn verkregen voordeel bij het afsnijden van de chicane won Luca Ghiotto voor zijn landgenoot Antonio Fuoco en Nobuharu Matsushita. De MP-rijders Sergio Sette Camara en Jordan King eindigden respectievelijk op een zevende en tiende plaats en eindigden in de punten.
F2, Monza, hoofdrace, 2 september 2017
1. Antonio Fuoco - Prema - 44:10.800
2. Nobuharu Matsushita -ART Grand Prix - 44:11.151
3. Nicholas Latifi - DAMS - 44:12.277
4. Luca Ghiotto - Russian Time - 44:08.885 (5 sec. straf)
5. Sean Gelael – Arden - 44:14.644
6. Sergio Sette Camara – MP - 44:16.068
7. Louis Deletraz – Rapax - 44:16.831
8. Gustav Malja - Racing Engineering - 44:17.730
9. Artem Markelov - Russian Time - 44:18.678
10. Jordan King - MP Motorsport - 44:19.019
Stand:
1. Charles Leclerc – Prema 218
2. Oliver Rowland – DAMS 159
3. Artem Markelov - Russian Time 152
4. Luca Ghiotto - Russian Time 135
5. Nicholas Latifi – DAMS 132
6. Nobuharu Matsushita -ART Grand Prix 113
7. Nyck De Vries - Racing Engineering 96
8. Norman Nato – Arden 91