Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Eerste IMSA-klassezege voor Jeroen Mul, Jeroen Bleekemolen eindelijk weer eens op podium (lang)

170827 IMSA Mul race
Eerste winst voor het team en de rijders: Jeroen Mul en Corey Lewis, Change Racing-Lamborghini

Nederlandse coureurs doen het dit seizoen goed in de Verenigde Staten: de successen van Rinus 'VeeKay' van Kalmthout, recentelijk de eerste Pirelli World Challenge-overwinning van Peter Kox en eerder dit seizoen al de GTD-klassezege van Jeroen Bleekemolen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Nu behoort ook Jeroen Mul tot dit selecte en succesvolle gezelschap, want tijdens de Michelin GT Challenge, de tiende ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op VIRginia International Raceway, won Mul samen met zijn teamgenoot Corey Lewis in de nummer 16-Change Racing-Lamborghini voor het eerst de GTD-klasse. Mul had al de basis voor de overwinning gelegd met zijn tweede pole-position op rij en anders dan eerder deze maand op Road America ging het ditmaal ook in de race goed. Met een bijzonder sterk slotakkoord stelde Lewis de overwinning veilig. Ook voor Jeroen Bleekemolen, ditmaal uitkomend met Trent Hindman als invallende teamgenoot in de nummer 33-Riley-Mercedes, was er eindelijk weer eens een podiumsucces weggelegd: hij eindigde als dere in de GTD-klasse en maakte daarmee in het kampioenschap een paar punten goed op het Scuderia Corsa-Ferrari-duo Christina Nielsen en Alessandro Balzan, dat als vierde geklasseerd werd. De winst in de GTLM-klasse op VIR ging naar kampioenschapsleiders Antonio Garcia en Jan Magnussen in de nummer 3-Corvette, nadat Alexander Sims in de nummer 25-BMW, die lange tijd leidde, met minder dan een kwartier te gaan naar binnen moest vanwege een lekke linker voorband. De tweede plaats was voor het Ford-duo Ryan Briscoe/Richard Westbrook, terwijl Giancarlo Fisichella en Toni Vilander de terugkeer van de Risi-Ferrari beloonden met de derde plaats.

Tekst: René de Boer
Foto's: IMSA

170828 IMSA race start
Start van de race met de pole-winnende Ford op kop

De race van twee uur en 40 minuten op VIR verliep volledig zonder 'full course yellows'. Aan de kop van het veld domineerden Alexander Sims en Bill Auberlen aanvankelijk probleemloos met de nummer 25-BMW, wat resulteerde in een voorsprong van zo'n tien seconden. Toen echter moest Sims met een lekke linker voorband de pits in, wat alle kansen van het team op de overwinning in rook deed opgaan. Daarmee was de weg vrij voor Jan Magnussen en Antonio Garcia om de derde seizoenszege binnen te halen, waarmee het duo tevens een belangrijke stap zet in de richting van het kampioenschap, met nog twee wedstrijden te gaan. Met name een conservatieve brandstofstrategie in de laatste twee stints hielp het Corvette-team aan dit succes. Ryan Briscoe en Richard Westbrook eindigen met de nummer 67-Ford als tweede, nadat de pole-winnende nummer 66-Ford met Dirk Müller achter het stuur in de slotfase in botsing kwam met de nummer 4-Corvette met Tommy Milner en daarmee de tweede plaats verspeelde. De Risi-Ferrari kwam met Giancarlo Fisichella en Toni Vilander als derde over de eindstreep, op een plaats gevolgd door de BMW van de onfortuinlijke Alexander Sims en Bill Auberlen, die wel opklommen naar de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap, waarin het duo nu 16 punten achterstand op Corvette-rijders Magnussen en Garcia heeft.

170828 IMSA race Corvette
Magnussen/Garcia behaalden hun derde overwinning van het seizoen

In GTD was het Change Racing-team met Jeroen Mul en Corey Lewis als rijders in de nummer 16-Lamborghini Huracán een klasse apart. Op VIR, waar Lamborghini vorig jaar de eerste zege in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship behaalde, zorgden Mul en Lewis nu voor de eerste seizoensoverwinning van het Italiaanse merk en tevens het eerste succes voor het team en voor henzelf. "Een fantastische race en een fantastisch weekend", meldde Jeroen Mu na zijn succes. "We zijn in elke sessie als eerste geëindigd: alle vrije trainingen, de kwalificatie, de warm-up en ook in de race hebben we van start tot finish geleid. Het kon eigenlijk niet beter. De auto was fantastisch vanaf het begin, het team heeft een fantastische job gedaan met het prepareren van de auto en het uitvoeren van foutloze pitstops. Ik heb de eerste twee stints voor mijn rekening genomen en kon een voorsprong van ongeveer 14, 15 seconden opbouwen. Helaas verloor ik aan het eind van mijn tweede stint, vlak voor onze eerste wissel, veel tijd door een achterblijver die mij in de weg zat, maar ook dat gebeurt. Daarna heeft Corey ijzersterk gevochten om aan het einde, terwijl het best wel close werd met de BMW die op P2 lag, de wedstrijd te winnen. Ontzettend blij, een fantastische eerste overwinning die al heel lang verdiend was, maar nu dan eindelijk echt tot zijn recht is gekomen."

170828 IMSA race Mul pitstop
Pitstop met rijderswissel voor de Change Racing-Lamborghini: Mul eruit, Lewis erin

De Turner-BMW van Jens Klingmann en Jesse Krohn eindigde als tweede, voor Jeroen Bleekemolen en Trent Hindman in de nummer 33-Riley Motorsports-Mercedes-AMG GT3. "Een prima race gehad", luidde het commentaar van Jeroen Bleekemolen. "Ik ben gestart en kon meteen opklimmen van de vierde naar de tweede plek, dus dat was top. Daarna was het moeilijk: de auto is echt te zwaar en we hebben een kleine restrictor, dus op het rechte stuk was het echt lastig in het gevecht met de BMW. Ik heb hem een uur achter me kunnen houden, maar op elk recht stuk kan hij prikken. Het is gewoon lastig racen zo. Daarna de auto overgegeven aan mijn teamgenoot Trent Hindman en die heeft het echt heel goed gedaan. Hij is een groot talent, dat wordt één van de nieuwe Amerikaanse toppers in de endurance-racerij. Dat kun je nu al zien en ik weet zeker dat hij over drie, vier jaar echt een heel bekende naam en een gewilde rijder is. We verloren een plek in de pits, wat laat zien dat naast de BOP van de auto ook de BOP van het bijtanken voor ons niet helemaal goed is, want we verloren drie of vier seconden en daarmee een positie. Maar goed, we zijn op P3 geëindigd en dat was helemaal goed. Helaas werd de Ferrari wel vierde, dus we lopen weinig in in het kampioenschap, maar we geven natuurlijk niet op! Ook een heel mooie race van Jeroen Mul, felicitaties aan hem voor zijn overwinning, top gereden! Hij reed aan het begin weg en we hebben hem nooit meer teruggezien. Dat moet hij de volgende keer maar niet meer doen, want ik wil de volgende keer ook wel weer eens winnen!" Die volgende keer is op 24 september tijdens de America's Tire 250 op Mazda Raceway Laguna Seca.

170827 IMSA VIR uitslag race

170828 IMSA Race GTD podium
Podium met Jeroen Mul (3e van links) en Jeroen Bleekemolen (1e van rechts)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet