Sportscars: Cameron/Curran winnen incidentrijke race Mosport, tweede opeenvolgende BMW-succes in GTLM

Het Whelen-Action Express-duo Cameron/Curran won op Mosport
De Cadillac DPi blijft ongeslagen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, maar na een aanrijding met een van de beide GT-Corvettes in het laatste halfuur was het niet de Konica Minolta-WTR-Cadillac, maar de Whelen-Action-Express-auto van Dane Cameron en Eric Curran die op het Canadian Tire Motorsport Park met de overwinning aan de haal ging. Renger van der Zande en Marc Goossens in de Visit Florida-Riley vielen na 35 ronden uit na meerdere problemen. In de PC-klasse won het Performance Tech-duo James French en Pato O'Ward voor de zesde keer in zes races. De GTLM-klasse leverde de tweede opeenvolgende zege voor het BMW-duo Alexander Sims en Bill Auberlen op, na het succes van vorige week op Watkins Glen. John Edwards en Martin Tomczyk completeerden in Canada de 1-2 voor BMW. Stevenson Motorsport-rijders Lawson Aschenbach en Andrew Davis behaalden met hun Audi R8 LMS de eerste overwinning van het seizoen in de GTD-klasse, waarin Jeroen Mul met de Change Racing-Lamborghini als zesde en Jeroen Bleekemolen met de Riley-Mercedes-AMG GT3 als zevende eindigde. Regenbuien hadden een flinke invloed op het raceverloop tijdens de twee uur en 40 minuten van de Mobil 1 Sports Car Grand Prix tijdens het Canadese gastoptreden van de IMSA-serie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
De Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi van de gebroeders Taylor startte vanaf de pole-position, maar al in de beginfase nam de voor eigen publiek sterk rijdende Misha Goikhberg in de JDC-Miller Motorsports-Oreca met een geslaagde manoeuvre ten koste van Ricky Taylor de leiding in de race over. Vervolgens leek de eerste IMSA-zege van het jaar voor een LMP2 in het verschiet te liggen, maar een opdrogende baan na regenval zorgde ervoor dat vrijwel alle prototypes-teams, inclusief de JDC-Miller Motorsports-auto, nog een keer naar binnen moesten voor een wissel naar slicks. Zo niet Jordan Taylor, die al eerder slicks had laten monteren en zo een flinke voorsprong kon opbouwen.
Voor het WTR-team resulteerde de Canadese race echter ook niet in de vijfde overwinning uit zes wedstrijden, want een aanrijding met Tommy Milner in de nummer 4-Corvette GTLM met nog 22 minuten te gaan leidde tot flinke schade aan de Cadillac-DPi, die uiteindelijk met twee ronden achterstand als zevende in de klasse finishte. Zo was de weg vrij voor Dane Cameron en Eric Curran om in de Whelen-Action Express-Cadillac DPi de overwinning naar huis te rijden. Voor Action Express was het de tweede opeenvolgende overwinning na het succes van Christian Fittipaldi, João Barbosa en Filipe Albuquerque met de Mustang Sampling-auto vorige week op Watkins Glen. Opnieuw eindigde ook JDC-Miller Motorsports als tweede, voor Scott Sharp en Ryan Dalziel in de enige van de beide Tequila Patrón-ESM-Nissan-DPi's die de eindstreep haalde. De beide Mazda's eindigden op de plaatsen vier en vijf.

Problemen met de 'main switch' zorgden voor de uitval van Goossens/Van der Zande
Geen succes was er voor Renger van der Zande en Marc Goossens in de Visit Florida-Riley-LMP2, die na 35 ronden uit de race was. "Een slechte race", berichtte Van der Zande vanuit Mosport. "We hadden al meerdere keren problemen met de 'main switch', waardoor de auto er telkens helemaal mee stopte. Dan moesten we hem iedere keer weer aan de kant zetten, resetten. We hebben de tijd in de race gebruikt om het probleem te localiseren. Zo werd duidelijk dat het de 'main switch' was. In ieder geval werd het probleem gevonden, maar feit is dat we dus weer geen succes hadden. Het blijft een moeilijk verhaal", aldus Van der Zande, voor wie er bepaald geen zomerpauze in zit, want hij komt de komende zeven weekeinden op rij in actie.

Opnieuw PC-klassewinst voor Performance Tech Motorsports
In de PC-klasse leek er eindelijk eens een andere winnaar dan Performance Tech Motorsports uit de bus te komen toen Pato O'Ward op het achterste gedeelte van het circuit een band raakte en schade opliep, maar ondanks twee ronden in de pits voor reparatie gingen James French en Pato O'Ward toch weer met de zege aan de haal toen de tijdelijk leidende nummer 20-BAR1-auto van Don Yount en Ryan Lewis in de slotfase ook de pits in moest voor nieuwe banden. Zo blijft Performance Tech Motorsports ook na zes races ongeslagen.

Tweede opeenvolgende klassewinst voor BMW-rijders Sims/Auberlen
Bij BMW kan het de laatste dagen niet op: vorige week twee DTM-overwinningen op de Norisring en de lang verwachte eerste IMSA-GTLM-zege met de M6, gisteren de eerste VLN-overwinning van de M6 GT3, mede dankzij Stef Dusseldorp, en nu de tweede IMSA-overwinning op rij, opnieuw met Alex Sims en Bill Auberlen. Op Mosport was er zelfs een 1-2, want de andere auto van het BMW Team RLL met Martin Tomczyk en John Edwards eindigde als tweede. Auberlen passeerde bij de start de van pole startende Dirk Werner in de nummer 911-Porsche en legde daarmee de basis voor het succes in Canada. Ook bij een restart in de slotfase van de race bleef de BMW vooraan en reed zo de overwinning naar huis. De Porsche leek lange tijd op weg naar de tweede plaats, maar net na de laatste herstart betekende een motorprobleem het voortijdig einde, waardoor John Edwards in de andere BMW kon doorschuiven naar de tweede plaats. Ryan Briscoe en Richard Westbrook completeerden het podium in de snelste van de beide Ford GT's.

Eerste seizoenszege voor de Stevenson-Audi in GTD
In GTD was er de eerste overwinning van het jaar voor Stevenson Motorsports, dat gisteren ook al succesvol was in de Continental Tire Sports Car Challenge-race, waar het zorgde voor de eerste zege van de Camaro GT4-R. In de IMSA WeatherTech Sports Car Championship-race waren het Lawson Aschenbach en Andrew Davis die met de Audi R8 LMS de klasse wonnen, voor Andy Lally en Katherine Legge in de Michael Shank Racing-Acura NSX, die na twee opeenvolgende overwinningen nu als tweede eindigden. De derde plaats was voor de Scuderia Corsa-Ferrari van Christina Nielsen en Alessandro Balzan, die de tussenstand aanvoeren. Voor pole-sitters Sage Karam en Scott Pruett in de 3GT-Lexus was er na twee 'drive-through'-penalties geen succes weggelegd: het duo eindigde als vijfde.

Jeroen Mul: "We hebben ons momentum weer gevonden"
Een plaats daarachter werden Jeroen Mul en Corey Lewis met de Change Racing-Lamborghini als zesde geklasseerd. "Corey bracht de auto als zesde binnen bij de pitstop", vertelde Mul naderhand. "Daarna ben ik samen met Andy Lally goed naar voren gereden en aangehaakt bij de kopgroep, de plaatsen twee tot en met vijf. Een korte regenbui zorgde voor wat interessante situaties. Daardoor kon ik nog een plek pakken en reed ik als vierde achter de Ferrari. Als de race 'groen' was gebleven had ik die plek kunnen behouden, maar helaas werd ik daarna nog ingehaald. In ieder geval hebben we de auto zonder schade terug kunnen brengen en eindelijk hebben we weer eens een solide race gereden, wat na de afgelopen paar races wel een voldaan gevoel geeft. We gaan met opgeheven hoofd verder naar Lime Rock, we hebben ons momentum weer gevonden voor de tweede helft van het seizoen."

Jeroen Bleekemolen en Ben Keating eindigden als zevende in de klasse
Jeroen Bleekemolen en Ben Keating eindigden met de Riley Motorsports-Team AMG-Mercedes-AMG GT3 als zevende. "Ben had het vrij moeilijk in het begin, hij zakte af naar de 14e plek, dus dat ging niet echt lekker", deed Bleekemolen verslag. "Toen ik de auto in kwam was er dus een hoop werk te doen en dat was niet makkelijk, want inhalen is met weinig topsnelheid gewoon lastig. Ik kwam langzaam wel een beetje naar voren, maar we konden pas echt stappen maken door te blijven doorrijden op slicks toen het regende. Voor een paar rondjes was het heel glad en kon ik er een paar inhalen, maar toen het droog werd hield dat weer op. Daarna regende het opnieuw, en toen zag ik zelfs het podium nog in het verschiet, maar de race eindigde onder geel nadat er nog een prototoype ondersteboven ging, dus meer zat er niet in. In de regen waren we goed, maar in het droog waren we te langzaam. Maar goed, voor de volgende race komt er een aanpassing van de BoP, dus ik hoop dat de Ferrari wat wordt afgeremd, want die was tot nu toe elke race echt snel, terwijl wij al drie races een van de langzaamste auto's hebben. Daar gaan ze hopelijk wat aan doen."
170809 IMSA Mosport uitslag race