Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Maxime Martin zorgt voor Belgisch BMW-succes in gedenkwaardige race

170702 DTM Liveblog Finish
Een van de mooiste finishes in de DTM ooit met Mortara (r.) voor Ekström (l.) en Wittmann

BMW moest tot gisteren 25 jaar wachten om weer een DTM-overwinning op de Norisring te kunnen vieren, maar na het succes van Bruno Spengler gisteren volgde vandaag gelijk de tweede zege voor het wit-blauwe merk tijdens de thuisrace in Neurenberg. Ditmaal was het Maxime Martin die, na zijn derde plaats in Hongarije en de tweede plaats gisteren nu op de hoogste trede van het podium mocht plaatsnemen. Voor Martin was het zijn derde overwinning in de DTM en voor BMW de 75e zege in de serie. Ook het BMW-team RBM van Bart Mampaey behaalde de tweede opeenvolgende racewinst op een prachtige dag voor de Belgische autosport waarop ook Thierry Neuville de WK-rally van Polen won. De DTM-race was een gedenkwaardige wedstrijd met een finish waaraan iedereen die het zag – om maar te zwijgen van degenen die erbij betrokken waren – ongetwijfeld nog lang zal terugdenken. Lucas Auer eindigde na drie opeenvolgende races zonder punten als tweede, de driestrijd om de derde plaats tussen Mattias Ekström, Marco Wittmann en Edoardo Mortara besliste laatstgenoemde in zijn voordeel met het minimale verschil van twee duizendste van een seconde op Ekström.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, ITR e.V./Jürgen Tap (1)

Een artikel in de 'Frankfurter Allgemeine Zeitung' zorgde voor nogal wat ophef in de DTM-paddock. De kop 'Deutsche Lastwagen-Meisterschaft' (Duits vrachtauto-kampioenschap) verwees naar de schier eindeloze discussies over de voors en tegens van het systeem van handicapgewichten, dat tijdens het vorige raceweekeinde in Hongarije weer eens werd aangepast en nu is gebaseerd op een ingewikkelde formule, uitgaande van het gemiddelde uit de beste twee gemiddelden van de 28 snelste rondetijden van de zes rijders van elk merk. Voer voor wiskundigen. Uiteindelijk gaat het er gewoon om, dat de races goed en spannend zijn, dat is tenslotte wat het publiek wil zien. En wat dat betreft kwamen de liefhebbers op de Norisring ruimschoots aan hun trekken. De spannende strijd in de slotfase, die de tienduizenden bezoekers ondanks het late tijdstip in de avond nog op de banken kreeg, was het beste bewijs tegen alle beweringen dat in de DTM alles georkestreerd zou zijn. Zo'n finale kun je gewoon niet verzinnen.

110702 Start Nr1
Start met Wickens voor Müller en Spengler

Dat het na de BMW-dominantie van gisteren, met vijf auto's bij de eerste zes in de race, vandaag wat meer gelijk op zou gaan, werd al duidelijk na de kwalificatie, waarin de drie merken op de eerste drie plaatsen eindigden, met een onderling verschil van niet meer dan 37 duizendste van een seconde. Het was echter niet pole-sitter Tom Blomqvist, die zijn start verprutste en ver terugviel, maar Robert Wickens die de kop pakte, voor Müller en de sterk gestarte Bruno Spengler. Enkele rijders, onder wie Lucas Auer, kwamen meteen na de eerste ronde de pits in voor de verplichte bandenwissel, een strategie die voor de Oostenrijker heel goed uitpakte. Nadat de meeste rijders al na twaalf ronden hun stop hadden gemaakt, reed Auer virtueel aan de leiding.

110702 Rast Out
Botsing tussen Wickens en Rast, oorzaak van de eerste safety-car-interventie

In de 24e ronde kwamen Rast en Wickens met elkaar in botsing bij het uitkomen van de Grundigkehre. Rast drukte Wickens de muur in, waarop de auto's in elkaar haakten en Wickens de Audi van Rast nog meterslang doorduwde. De wedstrijdleiding stuurde de safety-car de baan op, die vijf ronden lang het veld aanvoerde. Bij de 'double file restart' verloor Auer twee plaatsen aan de snel opgekomen BMW-rijders Martin en Spengler, maar even later verloor Spengler al zijn kansen door een lekke band.

110702 Herstart Nr 2
Double-file-restart met Duval, Auer en Spengler

Een ronde later ging het mis tussen Green en Paffett op weg naar de eerste bocht: de auto's van de twee raakten elkaar licht, maar dat had zware gevolgen voor Paffett. Zijn Mercedes crashte hard in de muur, tolde terug de baan op en ramde daar hard de Audi van Rockenfeller.



Beide auto's raakten zwaar beschadigd en de wedstrijdleiding onderbrak de wedstrijd vrijwel direct. Paffett kon met wat kneuzingen uitstappen, maar Rockenfeller trok erg met zijn linker voet. Beide rijders werden voor controle overgebracht naar het ziekenhuis 'Klinikum Süd', waar Rockenfeller een lichte fractuur van het vijfde middenvoetsbeentje in zijn linker voet bleek te hebben opgelopen.

110702 Crash 1
Zware aanrijding tussen Paffett en Rockenfeller

Na een klein halfuur werd de race hervat, met nog 25 minuten op de klok. Na de herstart verrastte Auer Martin en nam de leiding over, maar drie ronden later was de Belg er weer voorbij en reed op kop. Auer zou na de wedstrijd melden dat hij ernstig last had van kramp in zijn linker been, waardoor hij zelfs niet meer kon remmen. "En dat op de Norisring, waar het remmen juist cruciaal is", aldus de Oostenrijker. Hij ging over op remmen met de rechter voet, maar gleed daardoor regelmatig in de rondte. Terwijl Martin zonder problemen de overwinning naar huis reed, was Auer blij dat hij nog de tweede plaats tot aan het vallen van de finishvlag kon behouden.

110702 Martin Winnaar
Na de hervatting reed Martin de overwinning naar huis

Daarbij profiteerde hij mede van de spannende strijd die achter hem woedde: aanvankelijk reed lokale held Marco Wittmann op de derde plaats, maar die kreeg het flink aan de stok met Mattias Ekström, die er één ronde voor het einde nog voorbij ging en zo de derde plaats overnam. In de slotronde maakte Edoardo Mortara handig gebruik van de strijd tussen de twee kemphanen in Red Bull-kleuren door niet alleen de aansluiting te vinden, maar zijn Mercedes naast de BMW van Wittmann en de Audi van Ekström te zetten, toen Wittmann Ekström een tik uitdeelde.



Zo kwamen de drie auto's naast elkaar uit de laatste bocht op weg naar de eindstreep, een sprint die Mortara met een minimaal verschil in zijn voordeel besliste. Ekström werd vierde, Wittmann vijfde. In de tussenstand leidt Ekström na 8 van 18 races met twee punten voorsprong op Auer en elf punten op Martin, die dit weekeinde de beste zaken deed.

170702 DTM Norisring uitslag race 2

110702 Red Bull against Red Bull
Strijd tussen de Red Bull-kemphanen Ekström (5) en Wittmann (11) in de slotronde

110702  Duel Auer Martin
Duel tussen Auer en Martin

110702 Maxime Podium
'Push Papy': Blijdschap bij Maxime Martin op het podium

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet