Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Eindelijk weer eens winst voor Spengler en BMW op Norisring

170701 Spengler kop
Bruno Spengler bezorgde BMW de eerstw DTM-zege op de Norisring sinds 1992

Maar liefst 1490 dagen lang, sinds 2 juni 2013 in Spielberg, had Bruno Spengler geen DTM-race meer gewonnen. En voor BMW lag de laatste DTM-overwinning op de Norisring nog veel verder terug, namelijk in 1992, toen Steve Soper met de E30 M3 voor het laatst de thuisrace van het merk uit München had gewonnen. Nu kwam er echter in beide gevallen een einde aan de lange wachttijd. Spengler reed een uitstekende race en won, terwijl Maxime Martin, vanaf pole gestart, als tweede het succes voor het Beierse merk completeerde. Mattias Ekström, die op bevel van zijn werkgever Audi dit weekeinde zijn thuisrace in het WK Rallycross in het Zweedse Höljes moest laten schieten ten faveure van de DTM, eindigde na een sterk gereden race als derde en nam de leiding in het rijdersklassement over. Dat maakte voor Ekström de teleurstelling over het missen van het rallycrossevenement weer een beetje goed.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

"We hebben een achterstand", had BMW-sportdirecteur Jens Marquardt voorafgaand aan de DTM-races van dit weekeinde op de Norisring openlijk toegegeven, wat met een blik op de stand in het merkenkampioenschap, waarin BMW met ruime achterstand op Audi en Mercedes-AMG de derde plaats bezette, in één oogopslag duidelijk was. Ook in de vrije trainingen, waarin het hele veld constant binnen een paar tienden van een seconde zat, leek BMW nog geen potten te kunnen breken, maar in de kwalificatie bleken de rijders van het merk uit München op de Norisring opeens toch heel goed uit de voeten te kunnen. Maxime Martin behaalde zijn derde pole-position in de DTM, terwijl met Bruno Spengler als derde, Tom Blomqvist als vierde, lokale held Marco Wittmann als zevende en Timo Glock als achtste vijf van de zes BMW-rijders in de top tien van de startopstelling stonden. Alleen Augusto Farfus bleef als 16e bij de rest achter, al was zijn achterstand met 0,411 seconden ook niet opzienbarend groot.

170701 Wickens Out
Robert Wickens viel uit na een tik van Maro Engel in de beginfase

Voorafgaand aan de start van de race kwam er een forse hoosbui naar beneden, iets wat op de Norisring welhaast tot een van de vele tradities behoort. De wedstrijdleiding besloot daarom tot twee opwarmrondes in plaats van één, omdat de rijders ditmaal nog niet eerder in het nat op de Norisring hadden gereden. Terwijl Duval na de eerste formatieronde al de pits in dook voor een wissel op regenbanden en daarom vanuit de pits moest starten, reed de rest van het veld al op de geprofileerde Hankooks. Pole-sitter Maxime Martin liet bij het uitdoven van het licht de motor van zijn BMW afslaan en mocht nog blij zijn dat hij als derde kon aansluiten, achter Bruno Spengler, die vanaf de derde plek op de grid door het midden de kop had gepakt, en Audi-rijder René Rast. Verderop in het veld ging het in de eerste bocht mis: Lucas Auer ging iets te wijd, gleed langs de muur en werd vervolgens geraakt door een concurrent, waarop de wedstrijd voor de Oostenrijker over was. Robert Wickens werd door Maro Engel geraakt en moest eveneens de strijd staken en ook Augusto Farfus liep schade op en zou een ronde later zijn auto in de pits parkeren.

170701 Spengler achter
De concurrentie zag van Spenglers BMW alleen de achterzijde

Vooraan controleerde Spengler zonder problemen de race en bouwde een comfortabele voorsprong op, die hij ook na de bandenwissel wist te behouden. Na één derde van de wedstrijd was de baan vrijwel volledig droog, zodat alle rijders bij de pitstops voor slicks kozen. Voor René Rast verliep de stop minder goed: hij reed bij het uitrijden van de pitstraat te vroeg over de gele lijn die de pitstraat van het circuit scheidt en kreeg daardoor een 'drive-through penalty' opgelegd. Daarmee viel de Audi-rijder buiten de punten en raakte zo de leiding in de tussenstand, die hij in Boedapest had veroverd, alweer kwijt.

170701 Martin
Maxime Martin had de handen vol aan Mattias Ekström, maar behield zijn tweede plek

Terwijl Spengler vooraan onbedreigd zijn ronden reed, kreeg Maxime Martin op de tweede plaats zijn handen vol aan de hevig aandringende Mattias Ekström, die vanaf de zesde plaats op de grid naar voren was gereden. Ekström probeerde met alle middelen om Martin te passeren en zat bij het aanremmen van de Grundigbocht één keer voor zijn opponent, maar moest toen wijd om de bocht nog te kunnen nemen en liet zo de tweede plek weer aan Martin. In die volgorde kwam het tweetal achter winnaar Spengler na 67 ronden dan ook over de eindstreep. Achter Ekström eindigden met Marco Wittmann, Timo Glock en Tom Blomqvist nog eens drie BMW-rijders, zodat met uitzondering van de uitgevallen Farfus alle BMW-coureurs in de top zes werden geklasseerd. Jamie Green, ooit bekend als 'Mr. Norisring', eindigde voor Audi als zevende, terwijl Edoardo Mortara als achtste de best geklasseerde Mercedes-AMG-rijder was. Nico Müller (Audi) en Paul Di Resta (Mercedes-AMG) completeerden de top tien. Voor Maro Engel was er naderhand nog een 30-seconden-tijdstraf vanwege het veroorzaken van de aanrijding met Wickens.

170701 Ekstrom
Mattias Ekström was de smaakmaker van de wedstrijd en nam de leiding in de tussenstand over

170701 Wittmann  ingeklemd
Lokale held Marco Wittmann zat in de beginfase ingeklemd tussen de concurrentie en greep net naast het podium

170701 Spengler blij
Blijdschap bij Bruno Spengler na zijn eerste zege sinds vier jaar

170701 Spengler Martin
Gedeelde vreugde met teamgenoot Maxime Martin

170701 DTM Norisring uitslag race 1






Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet