Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Leclerc naar magistrale pole in straten van Bakoe, De Vries 4e

 54I9698

Zelfs de onverwachte dood van zijn vader kon hem niet tegenhouden. Tot nu toe blijft Charles Leclerc (Prema) de enige man die dit seizoen van pole vertrekt in de F2-hoofdrace van het weekend. Met twee magistrale ronden die een halve seconde sneller waren dan het beste dat Nobuharu Matsushita (ART) wist te leveren, was de Ferrari-junior zijn Dallara opnieuw oppermachtig in de kwalificatie. In een sessie die twee keer werd onderbroken door een rode vlag, pakte Nicholas Latifi (DAMS) de derde tijd – ondanks het feit dat hij veroorzaker was van een van die pauzes – terwijl Nyck de Vries (Rapax) zich wederom sterk manifesteerde met een vierde tijd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Met Sergey Sirotkin als de vervanger van Alex Albon bij ART gingen de 20 auto's van start voor hun kwalificatiesessie van een halfuur. Albon raakte geblesseerd in een mountainbike-ongeluk (dat lijkt soms wel een gevaarlijker sport dan autoracen), waarna Renault-junior Sirotkin werd opgeroepen voor een terugkeer naar ART, nadat de Rus daar in 2016 een heel seizoen reed. Leclerc, Matsushita en De Vries (drie auto's uit de latere top-vier) kwamen in eerste instantie niet weg uit de pits, maar voegden zich een minuutje later alsnog bij het veld.

 54I9587

Leclerc was vervolgens kortstondig de snelste, voordat Matsushita het roer overnam. Foutjes van Malja en Visoiu op het listige circuit door de straten van de hoofdstad van Azerbeidzjan kondigden de eerste rode vlag aan: Luca Ghiotto gleed in bocht 15 de Tec-Pro in. Op dat moment volgden Markelov, Cecotto, Fuoco en Latifi de twee mannen op de virtuele eerste rij. De Vries (snelste in de vrije training) stond tiende.

 54I0090

Vijf minuten lang was de baan weer 'groen', voordat de rode vlag voor de tweede keer werd gezwaaid: Latifi had bij het slingertje langs het kasteel een deel van zijn voorvleugel achtergelaten. In die korte periode had alleen Oliver Rowland zich verbeterd van de negende naar de vijfde plaats.

 54I9735

Het moest dus van de laatste acht minuten komen, ook omdat het stratencircuit van Bakoe in snel tempo sneller wordt naarmate er meer rubber op komt te liggen. De Vries deed de eerste zet met een derde tijd, op twee tienden van Matsushita, maar daarna volgde de eerste megaronde van Leclerc: zeven tienden sneller dan de Japanner. De prestaties van de Monegask leken in de vrije training nog een beetje te lijden onder de onverwachte dood van zijn vader, nog maar 54 jaar jong, maar daar was nu niets meer van te merken. Matsushita's tegenzet strandde op een halve seconde, waarna Leclerc zijn eigen poletijd met nog eens negen duizendsten verbeterde. Intussen reed Latifi naar P3, De Vries één plaatsje terugduwend.

 54I9871

In de slotminuten veranderde er niets meer aan de stand. Na de top-vier volgden Markelov, Fuoco, Cecotto, Canamasas, Rowland (die zijn kwalificatie maar niet voor elkaar krijgt) en Visoiu. De auto's van MP Motorsport kwamen op de 11e (Sette Camara) en 15e (King) plaats, nadat de teamgenoten elkaar geregeld in de weg reden. Een tegenvaller voor het team uit Westmaas, zeker voor wat betreft de startpositie van King. Ook Arden viel met Nato weer tegen, terwijl niets Racing Engineering blijft bespaard: Malja en Delétraz eindigden 14e en 18e en stelden daarmee opnieuw teleur.

F2, Bakoe, kwalificatie, 23 juni 2017

1. Charles Leclerc - Prema - 1'52"129
2. Nobuharu Matsushita - ART - 1'52"697
3. Nicholas Latifi - DAMS - 1'52"865
4. Nyck de Vries - Rapax - 1'53"018
5. Artem Markelov - Russian Time - 1'53"135
6. Antonio Fuoco - Prema - 1'53"220
7. Johnny Cecotto - Rapax - 1'53"313
8. Sergio Canamasas - Trident - 1'53"354
9. Oliver Rowland - DAMS - 1'53"479
10. Robert Visoiu - Campos - 1'53"670
11. Sergio Sette Camara - MP - 1'53"853
12. Norman Nato - Arden - 1'53"900
13. Sean Gelael - Arden - 1'54"032
14. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'54"286
15. Jordan King - MP - 1'54"295
16. Ralph Boschung - Campos - 1'54"339
17. Sergey Sirotkin - ART - 1'54"384
18. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'54"688
19. Nabil Jeffri - Trident - 1'54"857
20. Luca Ghiotto - Russian Time - 2'06"148
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet