Sportscars: Ho Pin Tung op podiumkoers in Le Mans
De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung rijdt tweede algemeen
Na 18 uur in Le Mans rijdt de nummer 1-Porsche (Jani/Lotterer/Tandy) nog steeds zonder problemen aan de leiding, met een voorsprong van acht ronden op de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung (Tung/Laurent/Jarvis), die het fantastisch doet en als leider in de LMP2-klasse op de tweede plaats algemeen rijdt. Ook de overige Nederlanders zijn nog in de race, want behalve crashes en aanrijdingen en de nodige kleinigheden rijden de LMP2's aanmerkelijk beter door dan de meeste mensen verwacht hadden. Interessant blijft de strijd in de GTE-Pro-klasse, waar met Porsche, Ford, Chevrolet, Aston Martin en Ferrari nog steeds vijf verschillende merken in dezelfde ronde op de eerste vijf plaatsen rijden. In GTE-Am blijft de JMW-Ferrari met ondermeer Dries Vanthoor het uitstekend doen. Deze auto voert nog steeds de klasse aan en zo zou er, bij de deelname van de honderdste (en 101e) Belgische coureur in de historie van de 24 Uur van Le Mans, best wel eens een succes voor onze zuiderburen in kunnen zitten. Maar uiteraard kan er in de zes uur die nog resteren – de duur van een volledige reguliere WEC-race – nog heel veel gebeuren. En zeker in Le Mans...
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf
De Porsche nummer 1 rijdt met een riante voorsprong aan de leiding
Na de dramatische ontwikkelingen van de afgelopen nacht heeft Toyota wat meer informatie vrijgegeven over de oorzaak van de uitval van de nummer 7-auto (Conway/Kobayashi/Sarrazin). Een defecte koppeling was het euvel waardoor de auto plotseling stilviel op het rechte stuk van start en finish. De uitval van de nummer 9 (Lapierre/Kunimoto/López) kwam volgens Toyota doordat de auto was aangereden door een LMP2-auto, de nummer 25-CEFC Manor TRS Racing-Oreca van Simon Trummer (Gonzalez/Trummer/Petrov). Wie er precies de schuld had aan die aanrijding laten we maar even in het midden, maar feit is natuurlijk dat de regel voorschrijft dat de langzamere auto zijn lijn houdt en de snellere auto er voorbij moet zien te komen. Maar goed, daar heeft men bij Toyota allemaal niets aan, uiteindelijk staat er gewoon 'Abandon' op het grote bord met alle informatie per team in de perszaal. Bij Porsche kan men de race gewoon uitrijden zonder risico's te hoeven nemen, de voorsprong is meer dan comfortabel.
Er lijkt minstens één LMP2 op het algemene podium terecht te komen
Voor de Jackie Chan DC Racing-combinatie met Ho Pin Tung verloopt de race ondertussen ook prachtig. Nadat de beide Vaillante-Rebellions, en met name de nummer 31 (Prost/Canal/Senna), die met een probleem aan de versnellingsbak al lang in de pits staat, tijd verloren, hebben Tung en zijn teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent de leiding in de klasse in handen en rijden ze op een geweldige tweede plaats algemeen. Als er inderdaad een LMP2 op het podium komt, is er sprake van het eerste 'gemengde' algemeen podium in Le Mans sinds 1995, toen er een GT1 won (de McLaren F1 met Yannick Dalmas, Masanori Seikya en JJ Lehto) en een World Sports Car als tweede eindigde (de Courage met Bob Wollek, Eric Hélary en Mario Andretti).
De Racing Team Nederland-Dallara rijdt op de 14e plaats in de klasse
Verderop in het LMP2-veld rijdt de Racing Team Nederland-Dallara op de 14e plaats in de klasse. "Dat we hier nog steeds rijden stemt tot tevredenheid", zegt teammanager Mark Koense. "Rubens maakt de verwachtingen volledig waar, dat Jan als 61-jarige nog steeds zulke tijden rijdt dwingt bewondering af en Frits rijdt gewoon keurig en constant. We hadden één keer een incident toen Jan een GT-auto inhaalde en vervolgens door die auto werd aangereden, waarbij we een lekke band opliepen en wat schade aan de bodemplaat op een kerbstone. Voor de rest hebben we een keer de dynamo gewisseld, maar voor de rest verloopt het prima, al zijn we er natuurlijk nog lang niet."
De Keating-Riley met Jeroen Bleekemolen
De Keating-Riley met Jeroen Bleekemolen heeft inmiddels na de eerder al gemelde problemen en de daaruit resulterende pitstops een flinke achterstand, maar rijdt nog wel, op het moment met Ricky Taylor aan het stuur. De ARC Bratislava-Ligier verloor in de nacht veel tijd na een spin van Konstantins Calko, die lang moest wachten voordat de auto uit de grindbak getrokken kon worden. Rik Breukers draaide in de nacht een tijd van 3:33, de op één na snelste Ligier-tijd in het veld. "Op vrijdag, net voor de parade, sprak ik met Jan Lammers over Le Mans", aldus Breukers. "Die zei toen: 'Dan komt de zon op, en dan zie je opeens een 3:33 staan', terwijl we op dat moment nog nooit sneller dan 3:36 gereden hadden. En dat komt dus gewoon uit. Echt een geweldige ervaring! Uitrijden is nu gewoon ons doel."
In de GTE-Pro-klasse zit het allemaal heel dicht bij elkaar
In GTE-Pro is de strijd nog steeds 'close', met de nummer 95-Aston Martin (Thiim/Sørensen/Stanaway), de nummer 91-Porsche (Lietz/Makowiecki/Pilet), de nummer 71-Ferrari (Rigon/Bird/Molina), de nummer 63-Corvette (Magnussen/Garcia/Taylor), de nummer 97-Aston Martin (Turner/Adam/Serra) en de nummer 51-Ferrari (Calado/Pier Guidi/Rugolo) allemaal nog in dezelfde ronde. In GTE-Am leidt nog steeds de JMW-Ferrari (Smith/Stevens/Vanthoor) voor de Spirit of Race-Ferrari (Cameron/Scott/Cioci) en de Beechdean-Aston Martin (Howard/Gunn/Bryant).
Jeroen Bleekemolen stapt net uit na een stint in de nacht
Relatieve rust in de pitbox van Racing Team Nederland
Le Mans is niet compleet zonder reuzenrad