Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Kwalificatierecords sneuvelen in alle klassen, Kobayashi blinkt uit met record-pole voor Toyota

Le Mans 2017 Qualify BvdW-11
Ze kijken niet echt vrolijk, maar staan wel op pole: Toyota-rijders Kobayashi, Conway en Sarrazin (vlnr)

Dat de Toyota's in Le Mans goed de snelheid te pakken hebben, daaraan twijfelde eigenlijk niemand, maar de tijd van 3:14,791 minuten van Kamui Kobayashi in de tweede kwalificatie, de eerste sessie van vanavond, de snelste ooit gereden rondetijd op het circuit in zijn huidige configuratie, dat was wel even een duidelijke boodschap, waar men ook bij Porsche wel even van stond te kijken. Ook in de derde kwalificatie kwam niemand meer in de buurt. Zo start de nummer 7-Toyota (Conway/Sarrazin/Kobayashi) zaterdag om 15.00 uur vanaf de pole-position, met de nummer 8-Toyota (Buemi/Davidson/Nakajima) op de tweede plaats, gevolgd door de beide Porsches. In LMP2 was de nummer 26-G-Drive-Oreca (Rusinov/Thiriet/Lynn) het snelst, terwijl Ho Pin Tung als derde met de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca (Tung/Laurent/Jarvis) in de klasse de best geklasseerde Nederlander is. Aston Martin behaalde met de nummer 97 (Turner/Adam/Serra) de pole in GTE-Pro, terwijl de Larbre-Corvette (Rees/Brandella/Philippon) in de GTE-Am-klasse vanaf pole vertrekt. Opmerkelijk: in allevier de klassen werden nieuwe kwalificatierecords gevestigd.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Le Mans 2017 Qualify BvdW-4
Kamui Kobayashi profiteerde net na de hervatting van een nagenoeg vrije ronde

De eerste sessie van vanavond werd 40 minuten lang onderbroken nadat Erik Maris in de nummer 33-Eurasia Motorsport-Ligier (J. Nicolet/P. Nicolet/Maris) bij het uitkomen van de eerste chicane op de Hunaudières gecrasht was en de vangrails gerepareerd moesten worden. Net na de herstart zette Kobayashi in een vrijwel vrije ronde zijn tijd neer, waar verder in de sessie niemand neer aan kwam. Het verschil met het record tot nu toe, de pole-winnende ronde van Neel Jani in 2015 (3:16,886 minuten) bedroeg ruim twee seconden. Aan het begin van de sessie waren er bij Toyota echter ook probleem, want Sébastien Buemi in de nummer 8-auto (Buemi/Davidson/Nakajima) rolde uit als gevolg van een probleem met de olietoevoer. Pas na langdurige reparatie kwam de auto weer de baan op.

Le Mans 2017 Qualify BvdW-6
De Porsche van Bernhard/Bamber/Hartley start als vierde

Porsche klom in de eerste sessie van de avond op naar de eerste en tweede plaats, maar in de afsluitende sessie kwam Antony Davidson met de nummer 8-Toyota tot een tijd van 3:17,128 minuten en nam zo de tweede plaats over, waarmee hij de volledige eerste startrij voor Toyota completeerde. De Porsches starten vanaf de plaatsen drie voor de nummer 1 (Jani/Lotterer/Tandy) en vier voor de nummer 2 (Bernhard/Bamber/Hartley). In de tweede sessie stopte de nummer 2-Porsche eenmaal op de baan met Brendon Hartley achter het stuur vanwege een waarschuwing voor mogelijke oververhitting.

Le Mans 2017 Qualify BvdW-1
Pole voor G-Drive in LMP2

In LMP2 ging de pole naar G-Drive met Roman Rusinov, Pierre Thiriet en Alex Lynn, die in de slotsessie met een snelle ronde van Lynn en een tijd van 3:25,352 minuten de beste startplaats voor zich opeisten, nadat aan het eind van de eerste manche van vanavond de nummer 25-CEFC Manor TRS-Racing-Oreca(Gonzalez/Trummer/Petrov) nog bovenaan de tijdenlijst stond. De Manor-Oreca eindigde als tweede, voor de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Thomas Laurent en Oliver Jarvis, waarin Ho Pin Tung in de slotfase met een tijd van 3:25,911 minuten de derde plaats veiligstelde. Daarachter volgen de beide Vailliante-Rebellion-Oreca's. Zoals verwacht bezette Oreca de eerste negen plaatsen, beste niet-Oreca is de SMP Racing-Dallara (Aleshin/Sirotkin/Shaytar) op de tiende positie.

Le Mans 2017 Qualify BvdW-8
De Racing Team Nederland-Dallara

Bij het Racing Team Nederland heerste tevredenheid over het verloop van de kwalificatie. "Ik laat Frits zoveel mogelijk rijden", vertelde Jan Lammers. "Het is belangrijk dat die zich goed op zijn gemak voelt door veel kilometers te maken. Dat verloopt prima, en ook Rubens doet het heel goed." De Keating-Riley van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Ricky Taylor werd als 24e geklasseerd. "We komen natuurlijk nog heel veel tekort, maar dat wisten we van tevoren", aldus Bleekemolen. "Wel wordt de auto steeds sneller, we vinden nog veel dingen die helpen."

Le Mans 2017 Qualify BvdW-5
De Keating-Riley met Jeroen Bleekemolen: "We vinden veel dingen die helpen"

Rik Breukers reed in de ARC-Bratislava-auto in de eerste sessie vier ronden. In het donker zou hij ook nog een keer in actie komen, maar omdat de dynamo voor problemen bleef zorgen, besloot het team, dit euvel te verhelpen en tijdens de laatste sessie niet meer te rijden. "De rondetijd in de kwalificatie is immers toch niet beslissend", zei Breukers. "Hoofdzaak is dat we allemaal onze ronden gereden hebben en ook Miro (teameigenaar en rijder Miro Konopka, red.) binnen de 110 procent zit."

Le Mans 2017 Qualify BvdW-3
Aston Martin op pole in LMGTE-Pro

In GTE-Pro leek de 'balance of performance' uitstekend te werken, want de tijden van alle 13 auto's lagen slechts 1,7 seconden uit elkaar. De snelste tijd was uiteindelijk voor Darren Turner, die in de nummer 97-Aston Martin (Turner/Adam/Serra) het succes voor Aston Martin binnenhaalde. De Brit bleef met zijn rondetijd James Calado in de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Calado/Pier Guidi/Rugolo) 0,191 seconden voor. Richie Stanaway, een rijder met een verleden bij Van Amersfoort Racing, behaalde de derde plaats met de nummer 95-Aston Martin (Thiim/Sørensen/Stanaway). Met Sam Bird op de vierde plaats in de tweede AF Corse-Ferrari (Rigon/Bird/Molina) staat er op de eerste twee startrijen telkens een Aston en een Ferrari. Daarachter volgt de best geklasseerde Ford, de nummer 69 (Briscoe/Westbrook/Dixon), de snelste Corvette (Magnussen/Garcia/J. Taylor) en de beste Porsche (Christensen/Estre/Werner).

Le Mans 2017 Qualify BvdW-9
Gisteren nog in de schade, vandaag op pole in GTE-Am: de Larbre-Corvette 'Art Car'

Ook in GTE-Am leek Aston Martin lange tijd op weg naar de pole dankzij de nummer 98-auto (Dalla Lana/Lamy/Lauda), maar uiteindelijk dook Ferando Rees in de Larbre-Corvette (Rees/Brandela/Philippon) 0,3 seconde onder de tijd van Lamy en eiste daarmee de pole in de klasse voor zich op. De Aston Martin eindigde als tweede, voor de nummer 62-Scuderia Corsa-Ferrari (MacNeil/Sweedler/Bell) en de Dempsey-Proton-Porsche (Ried/Cairoli/Dienst).

170615 Le Mans uitslag kwalificatie
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet