Sportscars: Kobayashi zet nummer 7-Toyota op 'provisional pole', Ho Pin Tung beste Nederlander in eerste kwalificatie

Kamui Kobayashi reed de voorlopig snelste kwalificatietijd.
In de eerste kwalificatie behaalde Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/Sarrazin) de voorlopige pole-position voor de 85e editie van de 24 Uur van Le Mans. De Japanner kwam tot een tijd van 3:18,793 minuten, maar verwacht wordt dat er morgen in de afsluitende tweede en derde kwalificatie, waarin de temperaturen volgens de weersvoorspelling iets lager zullen zijn dan de zomerse warmte van vanavond, nog wel sneller wordt gereden. De TDS Racing-Oreca (Perrodo/Vaxivière/Collard) was met Vaxivière achter het stuur het snelst in de LMP2-klasse, waarin Ho Pin Tung als zesde de best geklasseeerde Nederlander was. De snelste GTE-Pro-tijd was voor Marco Sørensen in de nummer 95-Aston Martin (Thiim/Sørensen/Stanaway), terwijl ook in GTE-Am een Aston Martin op de voorlopige pole-position staat, namelijk de nummer 98-auto (Dalla Lana/Lamy/Lauda).
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
De kwalificatie, waarvoor een duur van twee uur op het programma stond, begon uiteindelijk 20 minuten later dan gepland vanwege schade aan de vangrails door een crash in de voorafgaande vrije training voor de 'Road to Le Mans'-race, die eerst moest worden hersteld. Daarmee werd de duur van de kwalificatie ingekort tot 100 minuten, die door veel teams met name werd gebruikt om alle rijders hun verplichte vijf ronden in het donker te laten afwerken, wetend dat de tijden morgenavond met een baan die wat meer grip biedt en iets lagere temperaturen dan vandaag normaal gesproken toch sneller zullen zijn.
Niettemin zal men bij Toyota zeker verheugd zijn over het sterke optreden van Kamui Kobayashi, die net als tijdens de testdag eerder deze maand het tempo bij de Japans-Duitse fractie bepaalde. Al vrij vroeg in de sessie kwam Kobayashi tot zijn tijd, die later door niemand meer in gevaar werd gebracht. Zo'n zes tienden van een seconde daarachter werd Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota (Buemi/Davidson/Nakajima) als tweede geklasseerd, gevolgd door de nummer 2-Porsche (Bernhard/Bamber/Hartley) in handen van Timo Bernhard. De Duitser bleef binnen een seconde van de snelste tijd van Kobayashi. Daarachter volgden de nummer 9-Toyota (Lapierre/Kunimoto/López) en de nummer 1-Porsche (Jani/Lotterer/Tandy), die zo'n 2,3 seconden op Kobayashi moesten toegeven.
In LMP2 maakte Mathieu Vaxivière in de nummer 28-TDS Racing-Oreca duidelijk dat hij geen enkele hinder van zijn in april bij het joggen gebroken voet heeft, want hij liet de snelste tijd in de klasse noteren en behaalde daarmee de voorlopige pole-position. Met een sterk optreden in de slotfase van de sessie kwam de Fransman tot een tijd van 3:29,333 minuten, ruim een halve tel sneller dan Bruno Senna in de nummer 31-Vaillante-Rebellion-Oreca (Prost/Canal/Senna). Daarachter volgen Alex Lynn in de nummer 26-G-Drive Racing-Oreca (Rusiov/Thiriet/Lynn) en de beide CEFC Manor TRS Racing-Oreca's, met de nummer 25 (Gonzalez/Trummer/Petrov) voor de nummer 24 (Graves/Hirschi/Vergne).

Ho Pin Tung was met de Jackie Chan DC Racing-Oreca de snelste Nederlander
Best geklasseerde Nederlander was Ho Pin Tung op de zesde plaats met de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca (Tung/Laurent/Jarvis). "De baan was erg vies in het begin, het verbaasde me dat niet meer mensen onder mijn tijd doorgingen", gaf Tung te kennen. "Ook vanwege de vertraagde start heb ik bijna 30 minuten aan het eind van de pitstraat gestaan. Al met al geen ideale sessie, maar dat biedt perspectief voor morgen." Achter twaalf Oreca's (inclusief twee stuks vermomd als Alpine) eindigde Racing Team Nederland als 'best of the rest' met de Dallara, waarmee Rubens Barrichello een tijd van 3:33,679 minuten liet noteren. ARC Bratislava kwam met de nummer 49-Ligier (Konopka/Calko/Breukers) tot een tijd van 3:37,226 minuten, gereden door Calko. Rik Breukers zat daar 0,15 seconde vanaf. In de nummer 43-Keating Motorsports-Riley (Keating/Bleekemolen/R. Taylor) was Taylor het snelste, maar het team eindigde ver in de achterhoede, als 22e van de in totaal 25 LMP2-teams.

Rubens Barrichello reed de snelste tijd in de Racing Team Nederland-Dallara
Aston Martin eindigde met de auto van Thiim/Sørensen/Stanaway bovenaan in de LMGTE-Pro-klasse met een tijd van 3:52,117 minuten, voor de beide AF-Corse-Ferrari's, de nummer 71 van Rigon/Bird/Molina en de nummer 51 van Calado/Pier Guidi/Rugolo. Achter nog een Aston Martin, de nummer 97 van Turner/Adam/Serra, eindigde de snelste van de vier fabrieks-Fords, de nummer 67-GT van Priaulx/Tincknell/Derani, gevolgd door de snelste Porsche in handen van Michael Christensen. In GTE-Am zette het Aston Martin-team het sterke optreden uit de vrije training voort en realiseerde ook in de eerste kwalificatie de snelste tijd, 3:55,134 minuten. De nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche (Bachler/Cairoli/Al Qubaisi) kwam tot op een halve seconde, maar kon het tempo van de Aston Martin niet evenaren. De TF Sport-Aston Martin eindigde als derde in de klasse.
170614 Le Mans uitslag kwalificatie 1

Aston Martin was in beide GT-klassen het snelst, hier de Am-auto van Dalla Lana/Lamy/Lauda