Sportscars: Toyota het snelst op testdag Le Mans, gemengde gevoelens Nederlandse rijders

Altijd weer een indrukwekkend beeld: het 60 auto's tellende Le Mans-veld
Anderhalve week voordat op woensdag 14 juni de actie in Le Mans officieel van start gaat met de vrije training en de eerste kwalificatie hadden de deelnemende teams vandaag tijdens de traditionele testdag al gelegenheid om de nodige kilometers op het grote circuit in Le Mans te rijden. Natuurlijk mag er aan de gereden tijden niet teveel waarde worden gehecht, want niemand laat op zo'n testdag het maximale potentieel zien. De Toyota's bezetten de eerste drie plaatsen in de LMP1-klasse, voor de door problemen geplaagde Porsches, terwijl de Oreca's, al dan niet vermomd als Alpine, het tempo bepaalden in de LMP2, met Oreca's op de eerste 13 (!) plaatsen. Best geklasseerde Nederlander was Ho Pin Tung, die in de Oreca van Jackie Chan DC Racing de vijfde tijd reed. Het Racing Team Nederland met Jan Lammers, Frits van Eerd en Rubens Barrichello werd als 13e geklasseerd. Keating Motorsports, met Jeroen Bleekemolen en voor de testdag ook Nick de Bruijn, eindigde als 23e na diverse problemen, waaronder een brandstoflek dat meerdere uren rijtijd kostte. Een plaats verder naar achteren stond ARC Bratislava met Rik Breukers, waar een defecte brandstofpomp ervoor zorgde dat Breukers nauwelijks meer dan zijn tien verplichte rondjes kon rijden. In de GTE-Pro reed Oliver Gavin de snelste dagtijd met de fabrieks-Corvette, gevolgd door de beide fabrieks-Porsches. In GTE-Am eindigde Aston Martin bovenaan, op minimale afstand gevolgd door de Larbre-Corvette.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Toyota kende een vrij probleemloze testdag, waarop Kamui Kobayashi met de nummer 7-auto met een tijd van 3:18,132 minuten uiteindelijk als snelste eindigde. Met deze tijd, zo'n vijf seconden onder de beste Toyota-tijd van de Le Mans-testdag vorig jaar, was de nummer 7-Toyota 1,158 seconden sneller dan Kazuki Nakajima, die de beste tijd in de nummer 8-Toyota liet aantekenen. De derde Toyota, rijdend met het startnummer 9, werd als derde geklasseerd. Ook Toyota's beide Le Mans-debutanten José María López en Yuji Kunimoto konden probleemloos hun tien verplichte ronden afwerken. In totaal legden de drie Toyota's 304 ronden af. Het leek erop dat Kobayashi zijn snelste tijd in een kwalificatiesimulatie reed, terwijl Porsche benadrukte dat men geen kwalificatieruns had gereden, zodat de vierde en vijfde plaats van de beide 919 Hybrids in de eindrangschikking niet direct zorgen baarden. Het Duitse merk had echter ook te kampen met de nodige problemen. Vanwege een olielek moest bij de nummer 2-Porsche (Bernhard/Bamber/Hartley) de motor worden gewisseld. In de ochtend al moesten de frontpartij en de bodemplaat worden vervangen, nadat Hartley over een pilon gereden was. Samen kwamen de beide Porsches tot 156 ronden, minder dan wat van tevoren was gepland. Reserverijder Marc Lieb legde ook zijn tien ronden af. "Een slechte testdag", luidde dan ook het commentaar van teammanager Andreas Seidl.

Porsche slaagde er niet in, het geplande aantal ronden te rijden
Ho Pin Tung: "We gaan minimaal voor een podiumplaats"
In de LMP2-klasse eindigde de nummer 35-Signatech-Alpine bovenaan danktij een tijd van 3:28,146 minuten, gereden door Nelson Panciatici. Daarmee eindigde hij zeven tienden voor de Manor-Oreca met Jean-Eric Vergne en iets minder dan een seconde boven de snelste van de beide Jackie Chan DC Racing-Oreca's, waarin Alex Brundle voor de snelste tijd tekende. Ho Pin Tung reed in de andere Jacie Chan DC Racing-Oreca de vijfde tijd en zei: "We hadden wat kleine problemen met de versnellingsbak, maar als geheel ben ik wel tevreden. Het was natuurlijk traditioneel Le Mans: geen enkele vrije ronde en heel veel verkeer, maar we hebben wel veel kunnen rijden en we zitten er redelijk goed bij. Het was positief om te zien dat alles wat we afgelopen week in onze test in Spa hebben geleerd, hier goed hebben kunnen toepassen. Ik denk dat we er qua 'racepace' goed bij zitten. We gaan minimaal voor een podiumplaats, alles wat minder is, zou voor ons een teleurstelling zijn. En natuurlijk is Le Mans voor ons als koplopers in de tussenstand erg belangrijk voor het kampioenschap, want hier zijn dubbele WEC-punten te verdienen."
Dat is iets waar men zich bij Racing Team Nederland geen zorgen over hoeft te maken, want zoals bekend rijdt het team onder leiding van Davy Lemmens alleen Le Mans als WEC-wedstrijd. Rubens Barrichello tekende bij zijn debuut op Le Mans voor de snelste tijd van het team, waarmee de Jumbo-gele Dallara op de 16e plaats eindigde, als op één na snelste Dallara. "We hebben allemaal veel ronden kunnen rijden. Ik heb een keer een andere auto geraakt en we hadden ook een probleem met de tractiecontrole", meldde Jan Lammers vanuit het vliegtuig, voordat hij zo hoog vloog dat de verbinding definitief weg was.

De Riley van ondermeer Jeroen Bleekemolen komt nog heel wat snelheid tekort
Jeroen Bleekemolen: "Het wordt een heel moeilijk verhaal"
Jeroen Bleekemolen spraken we in de auto, ergens in de file bij Parijs. Hij had een lange dag achter de rug, want gisteren nog reed hij in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship in Detroit, alvorens met in totaal negen mensen vanuit het IMSA-veld per privévliegtuig de reis naar Le Mans te maken. Het gezelschap, waaronder de race-winnende Taylor-broers, kwam vanmorgen vroeg in Le Mans aan en moest eerst nog een extra rijdersbriefing meemaken, alvorens de baan op te mogen gaan. Aan het begin van de test had Nick de Bruijn alvast de honneurs waargenomen met de Keating Motorsports-Riley, maar hij kwam vanwege een defecte stuurbekrachtiging niet verder dan vier ronden. "Het was wel goed dat Nick er was, want dan kon dat probleem alvast worden verholpen", aldus Bleekemolen. "Toen ik echter in de auto zat, was er een benzinelek, waardoor de benzine overal lag, zelfs in de cockpit. Ik kon de auto nog naar binnen brengen, maar ik ging bijna neer van die benzinedamp. Het uitbouwen en schoonmaken kostte heel veel tijd, waardoor we in de ochtend nauwelijks konden rijden. In de middag heeft Ricky Taylor een paar ronden gereden waarin we ook aan de set-up hebben gewerkt, maar het verschil met de Oreca's is echt belachelijk groot. Wij zullen nog wel een seconde of drie, vier kunnen vinden, maar we doen zeker niet mee in de strijd om de plaatsen voorin. Het wordt meer een soort testrace waarin we zoveel mogelijk gegevens moeten verzamelen, zodat Riley die kan verwerken in een update. Het wordt een heel moeilijk verhaal."
Le Mans-debutant Rik Breukers (midden) met teamgenoten Miro Konopka (l.) en Konstantins Calko
Ook voor Le Mans-debutant Rik Breukers verliep de testdag niet zonder problemen, maar hij was wel onder de indruk van zijn belevenissen. "Nu al lopen er overal mensen die met me op de foto willen en om handtekeningen vragen, en sommigen komen ook al met keurig afgedrukte foto's van andere races die ik moet tekenen. En dat is dan pas de testdag, ik ben heel benieuwd hoe het dan tijdens de raceweek wel niet wordt! Voor ons was het eerste doel om onze tien verplichte ronden af te werken. Ik reed eerst in de ochtend vijf ronden, waarvan drie onder 'yellow', dus maar twee ronden waarin ik echt een beetje kon rijden. Toen reed Miro Konopka een dubbele stint, waarna ik weer vijf ronden reed, maar korte tijd later was er een probleem met de brandstofpomp, dat verder rijden onmogelijk maakte. Daar baal ik wel van, want ik had echt graag nog wat meer rijdtijd willen hebben om beter vertrouwd te raken met de baan. En dan moet ik ook zeggen dat de Ligier wel erg langzaam is ten opzichte van de Oreca, dat verschil is echt enorm groot."
Catsburg: "Het was weer ongelooflijk gaaf!"
Nick Catsburg kreeg zoals eerder deze week gemeld een 'last minute'-oproep als reserverijder in de Oreca van TDS Racing, voor het geval dat reguliere rijder Mathieu Vaxivière na zijn voetbreuk niet fit zou zijn. "Vrijdag zag ik hem in de trailer voor me de trap op rennen, en toen wist ik al dat ik eigenlijk net zo goed thuis had kunnen blijven", grapt Catsburg. "Ik ben echter heel blij dat ik de kans gekregen heb, want het was gewoon weer ongelooflijk gaaf om hier te rijden. Ik heb mijn verplichte tien ronden gedaan en voor de rest nog wat in-en-uitronden, genoeg om een indruk te krijgen van de huidige LMP2-auto's. Ik heb natuurlijk niet zoveel referentie, want ik rijd niet zoveel met prototypes, maar het gaat allemaal wel weer een stuk harder. Tijdens de race zal ik wel gewoon thuis voor de televisie zitten, maar ik heb vandaag wel weer heel erg van het rijden genoten!"

De nummer 64-Corvette was het snelst in GTE-Pro
'Sandbagging' bij Ford?
In GTE-Pro reed Oliver Gavin in de namiddag na een motorwissel de snelste tijd met de nummer 64-Corvette, gevolgd door de beide fabrieks-Porsches en de andere Corvette. Ook de beide fabrieks-Aston Martins reden nog binnen 0,6 seconde van de snelste Corvette, maar daarachter waren de verschillen met de Ferrari's en de Fords groter, tot zelfs ruim drie seconden voor de drie langzaamste Fords. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake was van het nodige 'sandbagging', om mogelijk toch nog een gunstiger BOP te verkrijgen. En vorig jaar wist Ford tussen de testdag en de raceweek ook opeens op wonderbaarlijke wijze nog ergens vier seconden vandaan te toveren... In GTE-Am was Perdro Lamy in de nummer 98-Aston Martin het snelst, terwijl er met de Larbre-Corvette, de Dempsey-Proton-Porsche en de Scuderia Corsa-Ferrari in totaal vier verschillende merken op de eerste vier plaatsen eindigden, en dat met rondetijden binnen 0,35 seconde. Uiteindelijk werd de test een kwartier voor het geplande einde gestaakt en niet meer hervat, nadat de nummer 25-Manor-Oreca een oliespoor op het circuit had gelegd.
170604 Le Mans uitslag testdag