WTCC: Banden baren zorgen op Nordschleife, Michelisz behaalt pole-position

Norbert Michelisz reed de snelste WTCC-kwalificatietijd op de Nordschleife
Banden lijken meer en meer een probleem te worden bij het FIA WTCC op de Nordschleife, zoals ook in de kwalificatie weer eens duidelijk werd. Nicky Catsburg, die vanmorgen in de tweede vrije training met 8:34,813 minuten de snelste ooit gereden WTCC-tijd op de Nordschleife realiseerde, leek ook in de kwalificatie op weg naar een snelle tijd, maar moest vanwege een probleem met de rechter voorband zijn poging staken. Ook gisteren en in de vrije trainingen vanmorgen al werden er diverse lekke banden en klapbanden gerapporteerd, wat op de snelle baan een zorgwekkend gegeven is. Honda-rijder Norbert Michelisz bleef in de kwalificatie gevrijwaard van problemen en eiste in de kwalificatie met een tijd van 8:38,072 minuten de pole-position voor zich op. Catsburg kwalificeerde zich als tweede, Tom Coronel reed de zevende tijd. In de MAC3-ploegentijdrit voor de fabrieksteams eindigde Volvo bovenaan.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC
Het evenement op de Nordschleife is vanwege de uitzonderlijke karakteristiek en de lengte van de baan anders dan alle FIA WTCC-wedstrijden. Zo is de kwalificatie ook gewoon 40 minuten vol gas voor iedereen, zonder afvallers, indeling in segmenten of individuele vliegende ronden. Tijdens de kwalificatie was het bij zonnig-zomerse omstandigheden een stuk warmer dan in de vrije trainingen van eerder vandaag, zodat de tijden aanmerkelijk langzamer waren. Uiteindelijk kwam Norbert Michelisz, vanmorgen het snelst in de eerste vrije training, ook in de tijdtraining als snelste uit de bus. Catsburg moest na zijn bandenprobleem zoals gemeld genoegen nemen met de tweede startplaats, hoewel de posities op de grid op de Nordschleife zeker niet doorslaggevend zijn. "Wie als tweede de Döttinger Höhe opkomt, wint de race", luidt tenslotte een aloude Nordschleife-wijsheid.

Nicky Catsburg reed in de tweede vrije training de snelste WTCC-ronde ooit op de Nordschleife
Achter Michelisz en Catsburg reed Rob Huff ondanks een aanvankelijk technisch probleem nog de derde tijd, voor Tiago Monteiro en Thed Björk. De beide Toms, Chilton en Coronel, kwalificeerden zich respectievelijk als zesde en zevende, terwijl Nestor Girolami in de derde Volvo de tiende tijd reed en daarmee de pole-position voor de eerste wedstrijd veiligstelde. In de MAC3-ploegentijdrit ging de overwinning naar Volvo, wat voorafgaand aan de heat al duidelijk was, omdat Tiago Monteiro te maken had met een defecte demper aan zijn Honda. Ook voor Volvo liep de sessie niet probleemloos, want Nicky Catsburg had last van een losgeraakte motorkap en meldde vibraties, maar de blauwe brigade pakte toch het maximale aantal punten.

Tom Coronel kwalificeerde zich, op de 60e verjaardag van ROAL-teambaas Roberto Ravaglia, als zevende